PAS PÅ! 380 volt!
Fra : Thomas H.

Dato : 01-08-07 18:33

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article323396.ece

Rimelig heftige computere de har i Kina

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 18:47

Thomas H. wrote:
> http://ekstrabladet.dk/vrangen/article323396.ece
> Rimelig heftige computere de har i Kina

Ja, to faser til PSU'en...

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 01-08-07 20:03

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46b0c70f$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, to faser til PSU'en...

Hvorfor tror du at der kræves 2 faser til at give et stød i den omegn?

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-08-07 19:35

Thomas H. skrev:
> http://ekstrabladet.dk/vrangen/article323396.ece
>
> Rimelig heftige computere de har i Kina
>

> --
> Thomas H. - www.thhe.dk

Citat fra artiklen >

> Computeren kan give et stød med helt op til 380 volt, hvilket kan dræbe en mand

Citat slut.

Det er en værre gang vrøvl. Det er ikke volt der dræber, men derimod
ampere. Et menneske kan godt tåle at få 10.000 volt igennem sig (det er
IKKE anbefalelsesværdigt) uden at få andet end brandsår på kroppen. Det
kræver dog, at der ingen ampere er i strømmen, da det er dem, der gør at
man liver slået ihjel af noget mindre en 10.000 V.

Så vidt jeg husker fra min skoletid, så er al strøm over 24V at betegne
som stærkstrøm, og kan man trække nok Ampere, så skulle 24V også være
nok til at slå et menneske ihjel. Jeg kan ikke huske hvor mange Ampere
det er der skal til, men det er der måske andre der kan.

Jesper

Fra : Thomas H.

Dato : 01-08-07 19:39

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at slå et menneske ihjel. Jeg kan ikke huske hvor mange Ampere det er
> der skal til, men det er der måske andre der kan.

Jeg mener nu det er over 48V der betegnes som stærkstrøm, og 24V kan ikke
slå ihjel men den høje modstand der er i kroppen.
Men det var nu mere det med de 380V jeg synes var lidt morsomt

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 16-08-07 13:57

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> 24V kan ikke slå ihjel men den høje modstand der er i kroppen.

Prøv lige at tage fat på polerne på et ganske normalt bilbatteri... Selv 12
volt er nok...
(Hjertet klapper ikke, men man bliver ristet)

Mvh
Morten

Fra : N_B_DK

Dato : 16-08-07 22:26

"Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> wrote in message

> Prøv lige at tage fat på polerne på et ganske normalt bilbatteri...
> Selv 12 volt er nok...
> (Hjertet klapper ikke, men man bliver ristet)

Sikke da noget vrøvl!, 12 volt kan under ingen omstændigheder dræbe, eller
riste nogen som helst.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Henning

Dato : 17-08-07 11:57

On Thu, 16 Aug 2007 23:25:41 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> wrote in message

>Sikke da noget vrøvl!, 12 volt kan under ingen omstændigheder dræbe, eller
>riste nogen som helst.

Ikke? Det er ikke spændingen, men effekten der dræber. 12v sammen med
et par hundrede ampere - så ser du ikke sjov ud bagefter

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 12:05

> Ikke? Det er ikke spændingen, men effekten der dræber. 12v sammen med
> et par hundrede ampere - så ser du ikke sjov ud bagefter

Hvilket ville kræve at din hud har en modstand på under 0,06ohm på den
strækning der skal lede, og så meget er der godt nok alligevel ikke nogen
der sveder

mvh Ebbe

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 12:27

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in message

> Hvilket ville kræve at din hud har en modstand på under 0,06ohm på den
> strækning der skal lede, og så meget er der godt nok alligevel ikke
> nogen der sveder

Hmm T1000 fra terminator 2 ville blive ristet, men det er jo så også fordi
han er lavet af en metal legering, ingen mennesker vil nogensinde kunne
komme til skade med 12 volt (medmindre de stikker sig på ledningen)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ShutEye

Dato : 17-08-07 12:19

> Ikke? Det er ikke spændingen, men effekten der dræber. 12v sammen med
> et par hundrede ampere - så ser du ikke sjov ud bagefter

'skru lige strømmen op på 200A, så kan han lære det'

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 12:29

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message news:fa407j$vok$1@news.datemas.de

> 'skru lige strømmen op på 200A, så kan han lære det'

Prøv med et bil batteri, der er masser af ampere, og der er ingen der
nogensinde er døde, blevet ristet eller lignende af at røre begge poler, men
det er da sikkert en god urban legend, men i den virkelige verden hvor de
fleste folk har haft fysik på 7 klasses niveau, ved man at det er ganske
enkelt umuligt.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 12:42

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message news:fa407j$vok$1@news.datemas.de
> 'skru lige strømmen op på 200A, så kan han lære det'

Man skruer ikke strømmen op på noget som helst, det er modstanden der
bestemmer hvad strømmen igennem den er, modstanden med med et digital
multimeter med en indre modstand på 10MOhms i min mund er ca 1Mohm, efter at
have slikket en gang bordsalt af hånden falder modstanden til ca 65Kohm målt
på tungen med målepindene så tæt på hinanden som muligt.

Du kan jo så regne ud hvad strømmen er i det tilfælde (som er worst case)

12/65000= strømmen, husk der skal ca 20mA før det er dødeligt...

Der er vist ikke ret mange af jer der nogensinde har prøvet at stikke tungen
på et 9Volt batteri for at se om der er spænding på, og hvis i tro at man
dør af 12Volt så skal i have skole pengene tilbage.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ShutEye

Dato : 17-08-07 14:41

Tak for fysiklektionen :)
Glemte nok at skrive at mit forrige indlæg var lettere sarkastisk.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 12:26

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Ikke? Det er ikke spændingen, men effekten der dræber. 12v sammen med
> et par hundrede ampere - så ser du ikke sjov ud bagefter

Aha, så du mener at bare strømmen er høj nok, så er spændingen i princippet
ligegyldig ?

Kender du ohms lov ? hvis ja, så prøv lige og regn lidt på det....

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-08-07 22:41

Ristet af 12 Volt? Mon dog?
--
Jens OV1A

Fra : N_B_DK

Dato : 16-08-07 22:55

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> Ristet af 12 Volt? Mon dog?

Nej det er noget direkte sludder.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-08-07 07:49

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> Nej det er noget direkte sludder.

Nej, faktisk ikke helt. I har dog ret i at huds modstand er stor, især under
~50 volt. Men hvis man sveder, falder den faktisk voldsomt og det er dette
der gør det "muligt".

Så, ja, det er ikke altid farligt, men hvis forholdene er der, f.eks. sved,
så er det.

Mvh
Morten

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 08:58

> Nej, faktisk ikke helt. I har dog ret i at huds modstand er stor,
> især under ~50 volt.

Modstanden ændrer sig ikke fordi spændingen kommer over 50V.

> Men hvis man sveder, falder den faktisk voldsomt
> og det er dette der gør det "muligt".

Om du så er badet i sved, så bliver man ikke ristet af 12 volt.

> Så, ja, det er ikke altid farligt, men hvis forholdene er der, f.eks.
> sved, så er det.

Nej, dokumenter venligst din påstand, er opvokset i en familie næsten kun
med elektrikere, og er også selv udlært inden for området, og har ALDRIG
hverken hørt eller læst om tilfælde hvor folk er kommet tilskade med 12
volt...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-08-07 13:05

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> wrote in message

> Modstanden ændrer sig ikke fordi spændingen kommer over 50V.

Wups, korrekt, der skulle have stået noget i stil med at hudens modstand
betyder, at der ikke trækkes nogen "farlig" strøm under 50 volt.

> Om du så er badet i sved, så bliver man ikke ristet af 12 volt.

Jeg har lige googlet lidt, men jeg kan ikke finde et sted hvor der står
noget om sveds impedans direkte. Men såvidt jeg husker er hudens modstand
fra 50 til 50.000 ohm afhængigt af tykkelse, saltindhold, fugtighed osv.
(10.000 for "normal" hud og 500 for "normal" hud som er fugtet i rent vand)

Foruden jeg mener at de "gyldne" grænser er:
ved 1 mA kan man lige begynde at mærke det
ved 15 mA mister man muskel kontrol
ved 50 mA kommer der brændskader
ved 100mA er der fare for hjertet

Så hvis vi tager regnestykket for worst case:

12Volt / 50Ohm = 120 mA som er mere end rigeligt...

Men under "normale" omstændigheder:

12Volt / 10.000 Ohm = 1,2 mA som man lige burde kunne mærke...

Ret mig, hvis jeg er forkert på den?

Mvh
Morten

Fra : Jens G

Dato : 17-08-07 14:17

On Fri, 17 Aug 2007 14:04:52 +0200, "Morten Klostergaard"
<news@tera.dk.invalid> wrote:

>Så hvis vi tager regnestykket for worst case:
>
>12Volt / 50Ohm = 120 mA som er mere end rigeligt...

Men afstand har også indflydelse, og 50 ohm kommer man aldrig ned på
fra arm til arm eller arm til ben, som er den normale rute hvis
hjertet skal i fare.
Prøv at stikke proberne fra et ohm-meter ned i saltmættet vand og se
hvad resultatet bliver. Allerede ved få millimeters afstand er der
flere kohm.

>Men under "normale" omstændigheder:
>
>12Volt / 10.000 Ohm = 1,2 mA som man lige burde kunne mærke...
>
>Ret mig, hvis jeg er forkert på den?

10.000 ohm kommer man heller ikke let ned på.

De sidste 29 år har jeg arbejdet med elektronik, og har aldrig oplevet
at mærke hverken 12V eller 24V. Og jeg er da sommetider ret svedig.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 15:31

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> wrote in message
> De sidste 29 år har jeg arbejdet med elektronik, og har aldrig oplevet
> at mærke hverken 12V eller 24V. Og jeg er da sommetider ret svedig.

Ja jeg har sandelig heller ikke, ej heller 30 volt kan mærkes.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 15:29

> [...]
> modstand fra 50 til 50.000 ohm afhængigt af tykkelse, saltindhold,
> fugtighed osv. (10.000 for "normal" hud og 500 for "normal" hud som

De tal stemmer ikke med hvad mit multimeter siger (og det måler ellers
præcist nok til pro. brug)

> Foruden jeg mener at de "gyldne" grænser er:
> ved 1 mA kan man lige begynde at mærke det
> ved 15 mA mister man muskel kontrol
> ved 50 mA kommer der brændskader
> ved 100mA er der fare for hjertet

20mA er dødeligt, (det har jeg da altid fået at vide, og jeg er udlært
indenfor området)

> Så hvis vi tager regnestykket for worst case:
>
> 12Volt / 50Ohm = 120 mA som er mere end rigeligt...

Hvor i alverden kan du måle 50 ohm på kroppen ?

> Men under "normale" omstændigheder:
>
> 12Volt / 10.000 Ohm = 1,2 mA som man lige burde kunne mærke...
>
> Ret mig, hvis jeg er forkert på den?

Ovenstående er korrekt nok, men den modstand du bruger, er meget svær at
finde nogen steder på kroppen...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Max

Dato : 17-08-07 15:42

Hej

> 20mA er dødeligt, (det har jeg da altid fået at vide, og jeg er udlært
> indenfor området)

Ja hvis strømme passere hjertet. 20 mA gennem benet
slår ikke en ihjel.

> Hvor i alverden kan du måle 50 ohm på kroppen ?

Man regner normalt hudens gennemslagsspænding til at være 90 Volt.

--
Mvh Max

Fra : Nicolai

Dato : 01-08-07 20:00

> [...]

> til at slå et menneske ihjel. Jeg kan ikke huske hvor mange Ampere det er
> der skal til, men det er der måske andre der kan.

Man bruger grænseværdierne 48 V og 40 mA.

> Jesper

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-07 21:18

> [...]
> kræver dog, at der ingen ampere er i strømmen, da det er dem, der gør at
> man liver slået ihjel af noget mindre en 10.000 V.

Dette var da ligegodt den gang vrøvl der tog prisen
"Ingen ampere er i strømmen" ? Vidste du at strøm måles i Ampere?

> [...]
> nok til at slå et menneske ihjel. Jeg kan ikke huske hvor mange Ampere
> det er der skal til, men det er der måske andre der kan.

Der findes ikke strøm på 24V. Spænding måles i Volt, strøm måles i Ampere.

mvh Ebbe

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-08-07 21:30

Ebbe (7000) skrev:
> [...]
> "Ingen ampere er i strømmen" ? Vidste du at strøm måles i Ampere?

> Der findes ikke strøm på 24V. Spænding måles i Volt, strøm måles i Ampere.

Ja - ok. Men forvirringen er jo så total. Det var en skrivefejl at der
stod strøm = Volt. Jeg ved jo godt, at strøm er Ampere, og spænding er
Volt, men stadigvæk, så er det jo Ampere der slår ihjel, og ikke Volt.

Jesper

Fra : Max

Dato : 01-08-07 23:07

Hej Jesper

> stod strøm = Volt. Jeg ved jo godt, at strøm er Ampere, og spænding er
> Volt, men stadigvæk, så er det jo Ampere der slår ihjel, og ikke Volt.

Egentlig er det noget vrøvl at skelne, uden spænding, ingen strøm og
omvendt. Så begge ting skal være til stede i de rigtige mængder for
at der sker noget.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 00:04

Max wrote:

> Egentlig er det noget vrøvl at skelne, uden spænding, ingen strøm og
> omvendt. Så begge ting skal være til stede i de rigtige mængder for

Det er også noget vrøvl. Spænding opstår som følge af en
potentialeforskel. Den kan sagtens eksistere uden at der løber en strøm,
idet potentialeforskellen kommer af en forskel i positiv og negativ ladning.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-07 00:23

> [...]
> potentialeforskel. Den kan sagtens eksistere uden at der løber en strøm,
> idet potentialeforskellen kommer af en forskel i positiv og negativ

Der skal stadig, som Max skriver, være en spænding tilstede for at der
overhovedet kan løbe en strøm.

Men det er korrekt, at der kan selvfølgelig være en spænding tilstede, uden
at der løber en strøm.

mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 00:25

Ebbe (7000) wrote:

> Der skal stadig, som Max skriver, være en spænding tilstede for at der
> overhovedet kan løbe en strøm.

Såfremt at der ikke er tale om en supraleder

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 03-08-07 17:15

> Det er også noget vrøvl. Spænding opstår som følge af en potentialeforskel. Den kan
> sagtens eksistere uden at der løber en strøm, idet potentialeforskellen kommer af en
> forskel i positiv og negativ ladning.

Din pointe gik på, at der ikke skulle volt til, hvilket eksemplet netop viser.
Hvordan tingene opstår er vist sagen ligegyldig, hvis vi holder os til hvad
vi har.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-07 03:08

Jørgen Andersen wrote:
> Din pointe gik på, at der ikke skulle volt til, hvilket eksemplet netop viser.

Hvad?
Hvor har jeg skrevet det?

> Hvordan tingene opstår er vist sagen ligegyldig, hvis vi holder os til hvad
> vi har.

Vi må forholde os til fakta.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 01-08-07 23:30

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:46b0ed0e$0$21933> Ja - ok. Men forvirringen er jo så total. Det var en skrivefejl at
der
> stod strøm = Volt. Jeg ved jo godt, at strøm er Ampere, og spænding er Volt, men
> stadigvæk, så er det jo Ampere der slår ihjel, og ikke Volt.

Sludder , prøv at sætte fingrene på + og - på et 12v bilbatteri som kan
levere måske 50A eller 100 for den sags skyld - det er helt ufarligt.
Men 200V og 10A så begynder der at ske noget, så ting er ikke så
enkelt som du vil gøre det.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 00:18

Jørgen Andersen wrote:

> Sludder , prøv at sætte fingrene på + og - på et 12v bilbatteri som kan
> levere måske 50A eller 100 for den sags skyld - det er helt ufarligt.
> Men 200V og 10A så begynder der at ske noget, så ting er ikke så

Præcis. Modstand er et buzz-word i denne sammenhæng.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-07 02:30

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in message

> Volt, men stadigvæk, så er det jo Ampere der slår ihjel, og ikke Volt.

Ikke nødvendigvis, er spændingen høj nok, kan den sagtens uden den store
strøm give hjertet et chok der gør det går i stå, præcis som det kan chok
starte hjertet igen.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ShutEye

Dato : 02-08-07 09:08

> Ikke nødvendigvis, er spændingen høj nok, kan den sagtens uden den store
> strøm give hjertet et chok der gør det går i stå, præcis som det kan chok
> starte hjertet igen.

Ved høj spænding bliver der drevet en strøm igennem kroppen.
Igen det er STRØMMEN der slår ihjel.

Fra : Max

Dato : 02-08-07 09:43

Hej ShutEye

> Ved høj spænding bliver der drevet en strøm igennem kroppen.
> Igen det er STRØMMEN der slår ihjel.

Men igen er det sådan at ingen spænding, ingen strøm.

--
Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 02-08-07 15:55

On Wed, 01 Aug 2007 22:29:30 +0200, Jesper Jacobsen
> [...]

>stod strøm = Volt. Jeg ved jo godt, at strøm er Ampere, og spænding er
>Volt, men stadigvæk, så er det jo Ampere der slår ihjel, og ikke Volt.

Det er rigtigt nok at det er strømmen der kan få hjertet til at gå i
stå, men der skal en vis spænding til for at der kan komme en høj nok
strøm gennem kroppens modstand.
I=U/R så jo højere modstand(R) der er, jo højere spænding(U) skal der
til for at give den samme strøm(I).

Forbrændingerne ved høje spændinger kommer af at der afsættes effekt
eller springer gnister. Ved tilstrækkeligt høje spændinger kan der
afsættes nok effekt i huden til at den varmes nok op til at blive
forbrændt, uden at der går ret meget strøm.
P=U*I, så jo højere spænding(U) der er, jo lavere strøm(I) skal der
til for at give den samme effekt(P).

Jeg har f.eks. flere gange fået rørt ved forsyninger til LCD
backlight. Det gør ikke ondt, nærmest som et prik med en nål, men der
kommer til at lugte af brændt hud, og man får et lille mærke.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-08-07 17:22

> Jeg har f.eks. flere gange fået rørt ved forsyninger til LCD
> backlight. Det gør ikke ondt, nærmest som et prik med en nål, men der
> kommer til at lugte af brændt hud, og man får et lille mærke.

Ja og under huden (hvis du skar den op) ville du se at der er endnu mere
brændt kød/hud.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-07 02:28

> [...]

> også være nok til at slå et menneske ihjel. Jeg kan ikke huske hvor
> mange Ampere det er der skal til, men det er der måske andre der kan.

1 man kan ikke sige strøm over 24V (volt er spænding).
2 20mA er nok til at det kan være dødeligt. (men spændingen spiller også en
stor rolle)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ShutEye

Dato : 02-08-07 09:11

> 1 man kan ikke sige strøm over 24V (volt er spænding).
> 2 20mA er nok til at det kan være dødeligt. (men spændingen spiller også
> en stor rolle)

Kroppen har en ret høj modstand - omkring 2Mohm fra fingerspids til
fingerspids,
så selvfølgelig spiller spændingen en rolle (U=I*R du ved ?).
Men det er stadig strømmen der slår ihjel.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-07 09:31

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message news:f8s3ie$nl9$1@news.datemas.de

> så selvfølgelig spiller spændingen en rolle (U=I*R du ved ?).

Jo tak, jeg har arbejdet med elektronik i over 10 år, og ifølge mit
svendebrev har jeg da vist nok set ohms lov en gang eller 893434234 gange
før.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ShutEye

Dato : 02-08-07 09:37

> Jo tak, jeg har arbejdet med elektronik i over 10 år, og ifølge mit
> svendebrev har jeg da vist nok set ohms lov en gang eller 893434234 gange
> før.

LOL :) Synes bare du fik forklaret det lidt vagt?

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-07 02:36

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message
> http://ekstrabladet.dk/vrangen/article323396.ece
>
> Rimelig heftige computere de har i Kina

Ps. netspændingen siger ikke ret meget om hvor kraftig en maskine er ;)

En del servere kan fåes med 2 slags PSU, en AC 90-240v eller en -48 DC
forsyning.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-07 14:16

In article <46c58ef3$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
   "Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> writes:
> [...]
> (10.000 for "normal" hud og 500 for "normal" hud som er fugtet i rent vand)

Du er ikke engang i nærheden af noget der er rigtigt.
Tidligere i tråden målte N_B_DK modstanden i tungen til ikke under 65 Kohm.
Når jeg står med målepindene fra et ohmmeter i hånden, er vi over flere
Mohm. Afhængig af alt muligt.

mvh,
Bjarne

Fra : N_B_DK

Dato : 17-08-07 15:30

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> wrote in message
> [...]
> Kohm. Når jeg står med målepindene fra et ohmmeter i hånden, er vi
> over flere Mohm. Afhængig af alt muligt.

Jeg målet mellem 2Mohm og 17Mohm direkte på huden (ikke svedig, eller fugtig
hud)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.