Farvelaserprinter - men hvilken?
Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-07 17:00

Hejsa

Nu har jeg fået nok af blækprintere og er på udkig efter en god,
billig laserprinter med netværk, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal
vælge. Har kigget på følgende:

Xerox Phaser 6120N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)
Xerox Phaser 6110N (ingen anmeldelser, ser billig, pæn og lille ud)
HP laserjet 2600N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)

Hvad synes I? Og har nogen erfaringer med Phaser 6110N?

MVH,
Christian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 17:18

Christian Madsen wrote:

> Xerox Phaser 6120N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)

Er en PCL/PostScript-printer.

> Xerox Phaser 6110N (ingen anmeldelser, ser billig, pæn og lille ud)

Er en GDI-printer. Har for lidt RAM og kan ikke opgraderes.

> HP laserjet 2600N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)

Er en GDI-printer. Har _alt_ for lidt RAM og kan ikke opgraderes.

> Hvad synes I? Og har nogen erfaringer med Phaser 6110N?

Jeg vil anbefale Xerox 6120N uden at tøve. I modsætning til de 2 øvrige
er 6120 istand til at aflaste den PC der skriver ud, idet den har
indbyggede skriftstyper (139 PCL-skriftstyper og 81 PostScript
3-skriftstyper).

Desuden er Xerox 6120N kompatibel med Linux.

Jeg har selv en 6120N og det er den bedste printer jeg nogensinde har
haft (har haft både HP og Lexmark blækprintere).

Overvej evt. denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=137050

Den er bedre end de to sidste på din liste, men ikke på højde med den
øverste.

Jesper Poulsen

Fra : Emil

Dato : 01-08-07 22:06

Jesper Poulsen wrote:
>Christian Madsen wrote:

Jeg er selv på udkig og har læst masser af anmeldelser og private
forum´s. Der er lang vej igen, inden jeg finder min favorit.
Nedenfor har skrevet de notater, som jeg har gjort undervejs.
Det er altså IKKE personlige erfaringer.

>Er en PCL/PostScript-printer.

Medium størrelse og vægt, relativ billig, gode fotos (relativt på en
laser), kører under Linux Red Hat, medium udgifter til
forbrugsstoffer. 128 Mb RAM. Dublex kan tilkøbes.

>Er en GDI-printer. Har _alt_ for lidt RAM og kan ikke opgraderes.

S/h udskrifter kun med 8 ppm (andre har normalt 18-25 ppm.), meget
lavt stand-by forbrug, blandt de fysisk mindste, lav vægt (19 kg). Kun
16 Mb Ram.

>Overvej evt. denne:
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=137050
>Den er bedre end de to sidste på din liste, men ikke på højde med den
>øverste.

Det er en Samsung CLP-510N.
En af de fysisk største og tungeste (32 kg), støjer ved stand-by,
plastikken bliver varm ved stand-by, stinker af ozon, har dublex
(skriver på begge sider), som det kan være vanskeligt at betjene.
Billig i forbrugsmaterialer, hvis papiret sværtes godt til. Den tæller
nemlig antal ark, før den melder tom patron. Udskriver man kun et par
linier pr. side, er toneren næsten helt fyldt, når den nægter at
udskrive mere. Den har CLP, PLC og PS sprog indbygget. 64 Mb RAM

Dette er en meget populær printer, hvorfor der er mange had/elske
indlæg om den.

Jeg er begyndt at lave en oversigt (regneark i Exel). Men det har
lange udsigter med afslutningen af projektet, især hvis vejret bliver
godt.
Dels kommer der hele tiden nye kandidater til (anbefalet af andre),
dels nye ting, som jeg ikke anede havde betydning og dels vanskelighed
med at skaffe de relevante oplysninger.

Der er ved at dukke en ny generation af farvelaserprintere op, som har
en reel fysisk opløsning på 1200 x 1200 dpi (og ikke det fis på 2400
reklame-dpi). Samsung og Lexmark har _vidst nok_ den ægte 1200 dpi ?.

Der er ved at komme toner med vokslignende egenskaber, så der kan
laves mere glansfulde fotos.
Men de vil jo - i hvert fald i starten - lide af samme problem, som
blækprinterne, når der skal printes udbrændt hvidt, hvor glansen
bliver mat.

Nogle af de eksisterende printere standser _AL_ udskrivning, hvis blot
én af tonerpatronerne løber tør (eller rettere: meldes tør).

Og så er der rækken af LED-printere, som slet ikke danner Ozon (Oki´s
m. fl.).

Dette var blot lidt stof til eftertanke, og langt fra, en sandhed.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-08-07 22:11

Hej!

Emil wrote:
> Og så er der rækken af LED-printere, som slet ikke danner Ozon (Oki´s
> m. fl.).

Nu er det så offentliggjort, at visse laserprintere er lige så skadelige som
cigaretter:

http://ing.dk/artikel/80144?highlight=laserprintere+kr%E6ft

Bare til info.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Emil

Dato : 01-08-07 22:59

Kim Voss Schrader wrote:

>Nu er det så offentliggjort, at visse laserprintere er lige så skadelige som
>cigaretter:

Denne viden har man haft i flere årtier, ja, lige siden HP solgte de
første laserprintere. Dengang sammenlignede man blot ikke med
cigaretter eller diselbilernes udstødning.

Vi konstaterede blot, at personalet blev syge, efter udskiftning til
en laserprinter.
Et seperat printerrum var løsningen dengang, og det virkede.

>Bare til info.

Agurketiden er over os.

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 23:01

Kim Voss Schrader wrote:

> Nu er det så offentliggjort, at visse laserprintere er lige så skadelige som
> cigaretter:

Jeg tvivler stærkt på at hjemmebrugere nogensinde lægger mærke til dét.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 02-08-07 07:01

Kim Voss Schrader wrote:

> Nu er det så offentliggjort, at visse laserprintere er lige så skadelige som
> cigaretter:

Det er jo ikke noget nyt, at laserprintere også strør om sig med diverse
partikler.

Men for de fleste mennesker, vil deres lille laserprinter i hjemmet
næppe udgøre nogen erfaring. Det er nok langt værre med store
virksomheder med store udskriftsbehov, men her har man vel typisk et
printerrum med udluftning.

Fra : Emil

Dato : 02-08-07 07:37

Holst wrote:

>Men for de fleste mennesker, vil deres lille laserprinter i hjemmet
>næppe udgøre nogen erfaring.

Du har nok ret. Dertil kommer, at et beskedent ozon-udslip faktisk vil
rense (nedbryde) mange urenheder (de organiske, som omfatter de fleste
lugtgener, herunder rygning) i hjemmet.

Nogle familiemedlemmer er fanatisk imod al rygning. Helt fint med mig.
Men de kører i dieselbil uden partikkelfilter, og opvarmer huset med
stearinlys - næh, det er nok ikke stearin, men de der billige
fyrfadslys, som udsender et ukendt antal ukendte partikler.

Enhver er salig i SIN tro.

m.v.h. Emil

Fra : Esben

Dato : 02-08-07 16:59

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> stearinlys - næh, det er nok ikke stearin, men de der billige
> fyrfadslys, som udsender et ukendt antal ukendte partikler.

For ikke at tale om dunstene fra pejse og brændeovne der hvert efterår
rejser sig over parcelhuskvartererne.

--
Esben

Fra : Holst

Dato : 02-08-07 07:41

Holst wrote:

> Men for de fleste mennesker, vil deres lille laserprinter i hjemmet
> næppe udgøre nogen erfaring.

"udgøre nogen erfaring" ... det er vist tidligt på morgenen. Udgøre
nogen fare, naturligvis.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 23:00

Emil wrote:

> en reel fysisk opløsning på 1200 x 1200 dpi (og ikke det fis på 2400
> reklame-dpi). Samsung og Lexmark har _vidst nok_ den ægte 1200 dpi ?.

Reklame-dpi?

Det kaldes Anti-Aliasing.

> Dette var blot lidt stof til eftertanke, og langt fra, en sandhed.

Præcis.

Jesper Poulsen

Fra : Emil

Dato : 01-08-07 23:12

Jesper Poulsen wrote:

>Præcis.

Så venter vi alle spændt på _din_ udlægning af det aktuelle marked.
Du kender åbenlyst selve sandheden.
Det bliver interessant læsning.

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 00:00

Emil wrote:

> Så venter vi alle spændt på _din_ udlægning af det aktuelle marked.

Se længere oppe.

> Du kender åbenlyst selve sandheden.

Jeg har hands-on erfaring, det er mere end du har. Er det nok?

Jesper Poulsen

Fra : Emil

Dato : 02-08-07 00:39

Jesper Poulsen wrote:

>Se længere oppe.

Jeg kan ikke finde din udlægning af det aktuelle marked.
Du må lige ryste op med et konkret link, hvis det da findes.

>Jeg har hands-on erfaring, det er mere end du har. Er det nok?

Nej, nej, nej!
Du aner absolut intet om mig, så her begår du allerede din første
løgn. Jeg vil mene, at jeg véd mere om laserprintere, end du véd.
Lad det nu ligge, da det intet formål tjener. Børnehavesnak!

Du skal blot forklare og begrunde, hvilken af markedets
farvelaserprinter det er mest fordelsagtigt at investere i, hvis man
er privatperson med et par sider s/h tekst om dagen og et A4
farvebillede om ugen, vil gøre det bedste køb. Begrundelsen for valget
er vigtig.

Det er da et simpelt spørgsmål, når du nu har så stor viden på
området. Og endda har hands-on erfaring.

Vi glæder os, til dit gode svar, med stor spænding.

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 01:32

Emil wrote:
> Jeg kan ikke finde din udlægning af det aktuelle marked.
> Du må lige ryste op med et konkret link, hvis det da findes.

Har du måske selv gjort det?

> Du aner absolut intet om mig, så her begår du allerede din første
> løgn. Jeg vil mene, at jeg véd mere om laserprintere, end du véd.

Løgn, tja, når du ikke skriver andet end "Det er altså IKKE personlige
erfaringer."

Og din viden om laserprintere giver jeg altså ikke meget for, når du
udlægger 2400dpi som reklame-dpi. Du ved tilsyneladende ikke hvad du
snakker om.

> Lad det nu ligge, da det intet formål tjener. Børnehavesnak!

Og det kommer fra dig?!

> Du skal blot forklare og begrunde, hvilken af markedets
> farvelaserprinter det er mest fordelsagtigt at investere i, hvis man

Og det har du gjort?

> Det er da et simpelt spørgsmål, når du nu har så stor viden på
> området. Og endda har hands-on erfaring.

Jeg har begrundet nok.

Mit svar bliver et EOD og et FUT til mudderkastgruppen!

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-08-07 09:46

Emil wrote :

> Og så er der rækken af LED-printere, som slet ikke danner Ozon (Oki´s
> m. fl.).

Nu er det ikke LED-princippet der gør en printer ozon-fri.
En række LED'ere belyser tromlen akkurat som en laser, men det ved du
vel godt.

Det at en printer er ozon-fri, stammer fra opladningen af tromlen.
I gamle dage blev dette klaret med en tråd hængende et par mm over
tromlen hvor tromlen og tråden havde forskellige potentialer så ionerne
vandrede mellem disse - dette giver ozon som så skulle suges ud - evt.
gennem et ozon-filter af kul - for ikke at forstyrre resten af
printprocessen.
I nyere printere sker opladning af tromlen vha en rulle så der er
fysisk kontakt mellem ladningsrullen og tromlen.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Holst

Dato : 01-08-07 17:30

Christian Madsen wrote:

> Xerox Phaser 6120N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)
> Xerox Phaser 6110N (ingen anmeldelser, ser billig, pæn og lille ud)
> HP laserjet 2600N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)

De to første kender jeg ikke, men den sidste havde jeg en overgang. Fin
printer, men det er helt sikkert en billig printer og udskrifterne er
derefter. Men den kan da benyttes til de fleste formål, hvor man ikke
har behov for høj farvekvalitet.

I øjeblikket har jeg kun en gammel s/h-printer, men jeg overvejer at få
mig en farveprinter. I øjeblikket kigger jeg kraftig over mod Oki
C5600n, C5600dn, C5700n eller C5700dn. Helst vil jeg have sidstnævnte,
men den er naturligvis også den dyreste.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-08-07 21:13

On 1 Aug., 18:18, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>
> Overvej evt. denne:http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=137050
>
> Den er bedre end de to sidste på din liste, men ikke på højde med den

Hmm.. Det lugter godt nok af 6120N prisen er ca. den samme som Samsung
510N og det er nogen kendte forhandlere, der sælger den. Anmeldelserne
siger også at kvaliteten af print er 100% iorden.

-Christian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 21:34

Christian Madsen wrote:

> Hmm.. Det lugter godt nok af 6120N prisen er ca. den samme som Samsung
> 510N og det er nogen kendte forhandlere, der sælger den. Anmeldelserne
> siger også at kvaliteten af print er 100% iorden.

Jeg udskrev et stort farvebillede på den. Det ser absolut godt ud (man
skal ikke fortælle den at den ikke er en fotoprinter)...

En kammerat forsynede sin tilsvarende printer med 512MiB ekstra RAM og
det mærkes på udskrifthastigheden. Det store billede tog under 1 minut
efter opgraderingen, imod 5-6 minutter før.

Montérer man en harddisk i den (koster 2700,-) kan den udskrive
PDF-filer direkte (sendes vedhæftet i en mail - den har egen mailserver).

Jesper Poulsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-08-07 16:09

On Wed, 01 Aug 2007 15:59:45 -0000, Christian Madsen
<doktormadsen@gmail.com> wrote:

>Hvad synes I? Og har nogen erfaringer med Phaser 6110N?

Toms Hardware Guide har netop lavet en stor test af farve lasere, der
måske kunne give dig inspiration.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-07 12:04

Karsten Jensen wrote:

> Toms Hardware Guide har netop lavet en stor test af farve lasere, der
> måske kunne give dig inspiration.

De har bare ikke Xerox med i testen...

Jesper Poulsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-08-07 21:45

On 1 Aug., 17:59, Christian Madsen <doktormad...@gmail.com> wrote:
> [...]
> HP laserjet 2600N (gode anmeldelser, men lidt dyr og lidt for stor)
>
> Hvad synes I? Og har nogen erfaringer med Phaser 6110N?

Tusinde tak for de saglige og gode svar. Nu vil jeg købe en 6120N. Der
kommer en opfølgning når jeg har fået den i hus.

-Christian