hvad er gået?
Fra : rasmus

Dato : 31-07-07 09:52

Hejsa,

Min pc vil ilkke tænde. Hvordan finder jeg ud af, om det er strømforsyningen
eller bundkortet der er stået af? Jeg har en mistankte om, at det måske er
kontakten der er problemet. Kan man tænde pc'en på andre måder?

Når jeg putter netværkskablet i maskinen lyser den lille grønne lampe ...

ras

Fra : Taba

Dato : 31-07-07 10:01

> Min pc vil ilkke tænde. Hvordan finder jeg ud af, om det er strømforsyningen
> eller bundkortet der er stået af? Jeg har en mistankte om, at det måske er
> kontakten der er problemet. Kan man tænde pc'en på andre måder?

Kontakten bag på strømforsyningen eller fra kabinettet? Hvis sidstnævnte
så kan du bare kortslutte de 2 pins på dit bundkortsom kabinetkontakten
er sat til vha. en skruetrækker el. lign.
Er det kontakten på din PSU så er det lidt vanskerligere at få tændt den
uden at åbne PSU'en og evt. lege elektromekaniker derinde.

> Når jeg putter netværkskablet i maskinen lyser den lille grønne lampe ...

Har en kammerat der har lignenede symptomer som dig. Selvom LAN lampen
lyste når der var net tilsuttet kunne hans server ikke tænde. Hans Intel
Server board konkluderede vi var stået af da hans RAM og CPU virkede
fint (og det samme gjaldt PSU'en) så du skal ikke regne med at lys i LAN
dioden er ensbetydende med at dit bundkort har det fint, desværre...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : rasmus

Dato : 31-07-07 10:47

"Taba" <die@all.spammers.die> skrev i en meddelelse

> Kontakten bag på strømforsyningen eller fra kabinettet? Hvis sidstnævnte
> så kan du bare kortslutte de 2 pins på dit bundkortsom kabinetkontakten er
> sat til vha. en skruetrækker el. lign.

- ok, skruetrækkerne skal altså bare røre ved begge pins? Bør jeg fjerne HD
inden jeg forsøger?

> Er det kontakten på din PSU så er det lidt vanskerligere at få tændt den
> uden at åbne PSU'en og evt. lege elektromekaniker derinde.

- der er ingen kontakt på PSU'en (den er vel 2 år gammel og var dengang
rimelig hæderlig og støjsvag og kostede vel 500 kroner)

> [...]
> (og det samme gjaldt PSU'en) så du skal ikke regne med at lys i LAN dioden
> er ensbetydende med at dit bundkort har det fint, desværre...

- øv ... MB er i øvrigt et rimelig billigt Gigabyte (vist nok noget i
retning af G8SIML-A)

ras

Fra : Taba

Dato : 31-07-07 11:09

> - ok, skruetrækkerne skal altså bare røre ved begge pins? Bør jeg fjerne HD
> inden jeg forsøger?

Ja, den skal bare røre de 2 pins. For en sikkerheds skyld kan du fjerne
HD o. lign. inden du gør det da bundkort + installerede komponenter
derpå bør trække nok strøm ud af PSU'en til at den tænder.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 10:21

On Tue, 31 Jul 2007 10:52:28 +0200, "rasmus" <nejtak@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa,
>
>Min pc vil ilkke tænde. Hvordan finder jeg ud af, om det er strømforsyningen
>eller bundkortet der er stået af?

Jeg ville nok prøve med en anden strømforsyning. Kig evt. bundkortet
efter for dårlige kondensatorer (bulet ud i toppen). Jeg har haft to
bundkort der døde af det (kan dog ofte reddes ved at skifte de dårlige
kondensatorer ud).

>Jeg har en mistankte om, at det måske er
>kontakten der er problemet. Kan man tænde pc'en på andre måder?

Du kan jo prøve at kortslutte benene som ledningen til kontakten er
tilsluttet på bundkortet, med en skruetrækker el.lign. (det er OK, det
er det samme kontakten gør når du trykker på den). Der står i
bundkortsmanualen hvor de sidder (stikket de sidder på hedder normalt
"Front Panel").

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : rasmus

Dato : 31-07-07 10:48

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter for dårlige kondensatorer (bulet ud i toppen). Jeg har haft to
> bundkort der døde af det (kan dog ofte reddes ved at skifte de dårlige

- hehe det med at udskifte dem er nok ikke lige min spidskompetence Tror
et nyt MB er vejen frem ;-(

> [...]
> er det samme kontakten gør når du trykker på den). Der står i
> bundkortsmanualen hvor de sidder (stikket de sidder på hedder normalt

- det forsøges.

ras

Fra : Peter

Dato : 31-07-07 11:37

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre måder?
>
> Når jeg putter netværkskablet i maskinen lyser den lille grønne lampe ...

Jeg har to gange været ude for, at det var batteriet på bundkortet, der var
flad, begge gange under 1 volt.

PeterB

Fra : rasmus

Dato : 31-07-07 11:54

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har to gange været ude for, at det var batteriet på bundkortet, der
> var flad, begge gange under 1 volt.

.. ja det burde jeg nok lige tjekke.

ras

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-07-07 12:10

rasmus wrote:
> Hejsa,
>
> Min pc vil ilkke tænde. Hvordan finder jeg ud af, om det er strømforsyningen

Kortslut ben 14 og 15 i ATX-stikket - det tænder for PSU'en (hvis den er
død tænder den ikke)...
http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply

> eller bundkortet der er stået af? Jeg har en mistankte om, at det måske er
> kontakten der er problemet. Kan man tænde pc'en på andre måder?

Her gør du som de andre har foreslået.

Jesper Poulsen

Fra : rasmus

Dato : 31-07-07 12:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Kortslut ben 14 og 15 i ATX-stikket - det tænder for PSU'en (hvis den er
> død tænder den ikke)...
> http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply

- ok, kan en papirclips bruges? Risikerer jeg på nogen måde at få et rap
over nallerne, hvis jeg rammer de forkerte ben i stikket?

ras

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-07-07 12:18

rasmus wrote:

> - ok, kan en papirclips bruges? Risikerer jeg på nogen måde at få et rap

Ja.

> over nallerne, hvis jeg rammer de forkerte ben i stikket?

Nej. Der er ikke noget farligt i en PC af elektrisk karakter. Læg blot
mærke til at ben 14 er det eneste ben der kan holde til at blive lagt
til stel (de sorte ledninger).

Jesper Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-07 20:30

> [...]
>
> - ok, kan en papirclips bruges? Risikerer jeg på nogen måde at få et rap
> over nallerne, hvis jeg rammer de forkerte ben i stikket?

Du skal også være opmærksom på, at selvom psu.en starter med ovenstående
trick, er det ikke sikkert, at den virker. Den leverer jo flere forskellige
spændinger, og jeg har mange gange set den levere noget af strømmen men ikke
det hele. Så alt lyser og ser normalt ud, men det virker ikke. En ny
strømforsyning - og det virkede.
Jeg ville aldrig skifte et bundkort/cpu før jeg havde prøvet at skifte
strømforsyningen. Den kan indeholde mange forskellige fejl.

Kurt

Fra : tmaarlund@gmail.com

Dato : 02-08-07 22:52

On 31 Jul., 10:52, "rasmus" <nej...@nejtak.dk> wrote:
> [...]
> kontakten der er problemet. Kan man tænde pc'en på andre måder?
>
> Når jeg putter netværkskablet i maskinen lyser den lille grønne lampe ...

Jeg sidder med præcis samme problem. Der er lys i dioden på
bundkortet, men maskinen vil ikke tænde. Det vil sige, den ville ikke
tænde... Lige pludselig startede den af sig selv og meldte om CMOS
checksum error. Efter lidt roden rundt i BIOS ser det ud til at alt
fungerer igen.

Men...

Jeg tror/ved det er en stakket frist - pludselig går det galt igen,
det er sket før. En dag min kæreste sad ved computeren, slukkede den
pludselig, og hun kunne ikke få liv i den igen. Hun rykkede lidt i
strømstikkene, og fik til sidst tændt den. I dag ville den så slet
ikke tænde. Jeg forsøgte at tage alle stikkene ud fra drev og
grafikkort, men lige lidt hjalp det. Som sagt, tændte den pludselig
spontant...

Jeg tror selv det er enten strømforsyningen eller bundkortet:
Bundkortet, fordi jeg for et halvt års tid siden skiftede blæseren på
(south-bridgen?) ud og jeg i den forbindelse rev "låget" af (south-
bridgen?). Der har dog (tror jeg...) ikke været problemer med den.
Strømforsyningen, fordi jeg synes den ser lidt sær ud inden i. Jeg har
aldrig kigget nærmere på den, men undrer mig alligevel over det stads
der er mellem køleribberne på http://www.maarlund.dk/psu.jpg - om det
har noget at sige ved jeg ikke.

Jeg er lidt på bar bund, og følger spændt med her.

/Thomas