Sata HD som slave?
Fra : jane

Dato : 30-07-07 19:35

Jeg er nu klar til at samle min nye computer, men er i tvivl om master og
slave.
Jeg har en "Seaggate Sata2 Barracuda ES 320GB" jeg har delt den i 2 C+D
hvor C skal være der hvor XP skal installeres, der er 4 små stik vandret
hvor der på de 2 stil helt ude til venster sidder en jumper, jeg ved ikke
om den/de skal pilles af, eller hvad, der er ikke beskrevet noget om
jumper, master eller slave, hvad skal jeg gøre, ingenting?

Jeg troede det blev instillet på bundkortet, hvis det gør det, hvorfor er
der så jumper/plastdims på?

Efter 1 HD har jeg en Samsung DVD brænder og dernæst en DVD afspiller

Så har jeg som den næste HD en Samsung Sata 500GB monteret i utagelig
skuffe... og som jeg har delt i 3/ G+H+I og der medfulgte en jumper
vejledning, der er også 4 små stik men parvis altså 2 rækker 8 stik i
alt, men der er ikke nogen jumper på, og heller ingen med, der er vist 6
billeder/muligheder.

Regular Pin Settings:
Billed 1 Set as Master (AB)---- vist jumper helt til venster.
Billed 2 Set as maste--- ingen jumper vist.
Billed 3 Select Cable (EF)---- vist jumber på 3 række fra venster.
Billed 4 Set as Master (AB+CD)---- vist 2 jumper på 1+2 række fra venster
Billed 5 Set as Slave (CD)----vist 1 jumper på 2 række fra venster
Billed 6 Select Cable (CD+EF)---- vist 2 jumper på række 2+3 fra venster
Skal jeg ændre noget på den?

Til slut har jeg en lidt ældre WD1200 Cavira 120GB Harddisk, ikke sata
men IDE og den har 5 parvis jumperstik og der er 1 jumper på 2 række fra
venster, den har jeg brugt i den gamle computer, så jeg ved ikke om der
skal ændres noget ved den?

Der kommer en og monter mit bundkort "MSI P35 Nero" i morgen, men jeg vil
bare gerne være sikker på, hvordan ovennævnte skal funger.

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henning

Dato : 30-07-07 20:58

On Mon, 30 Jul 2007 18:35:14 +0000 (UTC), jane
<nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote:

> [...]
>jumper, master eller slave, hvad skal jeg gøre, ingenting?
>
>Jeg troede det blev instillet på bundkortet, hvis det gør det, hvorfor er

Læs dokumentation til din disk, formodentlig noget SATA1 / SATA2
mulighed?
Der skal ikke sættes jumpere til sata-diske mht. master/slave, det var
i gamle dage man brugte det.

Fra : jane

Dato : 31-07-07 14:30

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Læs dokumentation til din disk, formodentlig noget SATA1 / SATA2
> mulighed?
Jaaa, men der var ikke nogen med

> Der skal ikke sættes jumpere til sata-diske mht. master/slave, det var
> i gamle dage man brugte det.

Ok

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Taba

Dato : 30-07-07 21:09

> [...]
> om den/de skal pilles af, eller hvad, der er ikke beskrevet noget om
> jumper, master eller slave, hvad skal jeg gøre, ingenting?

Jeg citerer fra Seagates hjemmeside
(http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/sata_install_tshoot.html):
"Unlike Parallel ATA, there is no master-slave relationship between
drives that use a Serial ATA interface."

Jeg vil nok anbefale dig og stoppe forbi Seagates hjemmeside og finde en
manual/guide til og installere en SATA disk. Ovenstående link er de du
lige mangler. Men normalt er det "bare" at forbinde strøm og SATA stik
til disken også burde det køre.

> Jeg troede det blev instillet på bundkortet, hvis det gør det, hvorfor er
> der så jumper/plastdims på?

Master/Slave indstilles altid på de respektive PATA enheder (og ikke som
nævnt på sATA enheder da de sidder én pr. kabel).

> [...]
> vejledning, der er også 4 små stik men parvis altså 2 rækker 8 stik i
> alt, men der er ikke nogen jumper på, og heller ingen med, der er vist 6

Du skal ikke forvente at bruge de "stik"/"nåle" til jumpere. De skal nok
bruges i meget specielle situationer som jeg næsten tør garantere for du
ikke får brug for. Mht. SATA diske: Plug dem i og det virker (eller bør
virke). Glem jumperne!

> [...]
> men IDE og den har 5 parvis jumperstik og der er 1 jumper på 2 række fra
> venster, den har jeg brugt i den gamle computer, så jeg ved ikke om der

Det kommer an på om den sidder alene på IDE kablet eller ej. Gør den det
er det ligemeget om disken er sat til master eller slave. Sidder den
ikke alen på IDE kablet så er det vigtigt at den ene enhed er sat til
Master og den anden enhed til Slave. Det er ligemeget om det er en
harddisk der er master eller slave eller om det er et optisk drev.

Smut ind på WD's hjemmeside og find din harddisk derinde. For der kan du
se hvad de forsk. jumper indstillinger betyder. Det kan man nu ofte også
se ved at kigge på mærkaten der er klistret på selve harddisken.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : jane

Dato : 31-07-07 14:29

Taba <die@all.spammers.die> wrote in

> [...]
> du se hvad de forsk. jumper indstillinger betyder. Det kan man nu ofte
> også se ved at kigge på mærkaten der er klistret på selve harddisken.

Ok mange tak for hjælpen

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Kim

Dato : 31-07-07 11:49

On Mon, 30 Jul 2007 18:35:14 +0000 (UTC), jane
<nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote:

>Jeg er nu klar til at samle min nye computer, men er i tvivl om master og
>slave.

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette
--
Kim