Problem med maskine efter udskiftning af h~
Fra : Rado

Dato : 25-07-07 14:53

For et par dage siden rebootede min arbejdsmaskine pludselig efter at
have været periodisk ustabil i en periode (spontane crashes og
reboots) og kunne herefter ikke startes op igen. En nærmere
undersøgelse viste så at en af elektrolytterne var defekt (bulet ud i
toppen). Alle andre enheder er testet i anden maskine med identisk
bundkort og fungerer OK, så det er med al sandsynlighed elektrolytten
der er problemet.

Da jeg ville teste CPUen i den anden maskine blev jeg selvfølgelig
nødt til at hive den eksisterende CPU ud af denne først. Den sad
imidlertid fast i køleren, så jeg fik revet den ud af soklen uden
først at frigøre den med løftearmen.

Nu har jeg så fået et problem med denne maskine, efter at have sat
CPUen i igen (har prøvet begge CPUer, samme problem). Problemet er at
den 9 ud af 10 gange ikke vil starte op når jeg tænder den. Der kommer
intet billede på skærmen, plæus at den står og bipper 8 gange igen og
igen, som om der er noget galt med grafikkortet, . Det er der bare
ikke, kortet kører fint i en anden maskine. Har også prøvet to andre
grafikkort der også er OK, præcis samme problem. PSU, RAM, HDD er også
forsøgt udskiftet med velfungerende alternativer, uden held.

Jeg har også prøvet at rense AGP soklen, uden held. Det er næppe
heller den, da der intet sker ved at jeg rokker kortet frem og
tilbage, når først det er lykkedes at boote maskinen op. Når den først
er startet op kører den nemlig perfekt i timevis, også ved hård
belastning, som om der intet er galt overhovedet. Der er i det hele
taget intet der tyder på løse forbindelser af nogen art, jeg har endda
prøvet at sparke til maskinen mens den kører, den kører bare videre
som om intet er hændt, og uden den mindste flimren af skærmbilledet.

Det er også helt uforudsigeligt hvornår den starter og hvornår den
ikke gør. Jeg kan f.ex nogle gange tænde og slukke (eller resette) 3
gange i træk, og den starter op normalt hver gang, hvorefter den ikke
vil starte måske 20 gange i træk, og så starter den den 21. gang. Det
er også ligegyldigt om den er varm eller kold.

Det hele virker meget besynderligt synes jeg. Nogen der har en ide om
hvad der kan være galt?

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : Peter

Dato : 26-07-07 01:21

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødt til at hive den eksisterende CPU ud af denne først. Den sad
> imidlertid fast i køleren, så jeg fik revet den ud af soklen uden

Måske skulle du overveje at lade andre med lidt mere erfaring servicere din
computer.

Peter

Fra : Taba

Dato : 26-07-07 10:42

> Måske skulle du overveje at lade andre med lidt mere erfaring servicere din
> computer.

Jeg vil nu sige at ovenstående episode kan ske for alle, erfarne som
uerfarne. Og jeg er absolut ikke sidstnævnte

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Taba

Dato : 26-07-07 10:42

> Det hele virker meget besynderligt synes jeg. Nogen der har en ide om
> hvad der kan være galt?

Tjah, det lyder til at enten CPU'erne eller det bundkort der er i
maskinen er gået hen og blevet defekte i mellemtiden...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Rado

Dato : 26-07-07 13:24

On Thu, 26 Jul 2007 11:41:31 +0200, Taba <die@all.spammers.die> wrote:

>Tjah, det lyder til at enten CPU'erne eller det bundkort der er i
>maskinen er gået hen og blevet defekte i mellemtiden...

Jeg tvivler nu på det er CPUerne, da de i så fald skulle fejle præcis
det samme. Så det er nok bundkortet ja. Jeg synes bare det er en ret
besynderlig fejl, især når alt fungerer som det skal når først den er
startet op.

Nå men jeg må jo så blot vænne mig til at skulle dreje håndsvinget
nogle ekstra gange for at få den igang...

Fra : Taba

Dato : 26-07-07 16:46

> Nå men jeg må jo så blot vænne mig til at skulle dreje håndsvinget
> nogle ekstra gange for at få den igang...

Hu hvor du siger håndsvinget, så kom j gi tanke om at det måske kunne
være strømforsyningen deri der kan være problemet. Jeg havde engang en
PSU som ikke ville tænde første gang. Først skulle man trykke på den,
også venter en 5-10 min. så prøve igen indtil den gad. Pis*e irriterende
og fik den sendt til reparation og den blev konstateret defekt.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum