flere pc'er - samme mailkonti (thunderbird~
Fra : per f andersen

Dato : 16-07-07 08:23

Hej ng
Jeg kunne tænke mig at have direkte adgang til min mailbox med flere
mailkonti fra flere pcer. Jeg kunne selvfølgelig bruge gmail, men jeg
foretrækker selv at håndtrere min post.
Umiddelbart tænker jeg, at det kunne ske ved at anvende et netværksdrev
(NAS?), men jeg kan ikke lige gennemskue om der er store besværligheder med
det.
Jeg ville helst bruge Thunderbird, men foreløbig forekommer det mig
besværligt, da jeg synes at TB håndterer placeringen af mails
uigennemskueligt. Men det er måske bare min fremadskridende Alzenheimer.

mvh per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-07 09:10

Den 16-07-07 09.23 skrev per f andersen følgende:

> Jeg kunne tænke mig at have direkte adgang til min mailbox med flere
> mailkonti fra flere pcer.

Ikke noget problem.

> Umiddelbart tænker jeg, at det kunne ske ved at anvende et netværksdrev
> (NAS?), men jeg kan ikke lige gennemskue om der er store besværligheder med
> det.

Jeg har ikke prøvet det, men det burde være muligt. Er der altid adgang
til de pågældende netværksdrev, når Thunderbird startes? Ellers
risikerer du i hvert fald problemer. Og det gør du sikkert også, hvis de
begge skal have adgang til mails osv. samtidig.

> Jeg ville helst bruge Thunderbird, men foreløbig forekommer det mig
> besværligt, da jeg synes at TB håndterer placeringen af mails
> uigennemskueligt.

Nej, det er såmænd nemt nok, Thunderbird placerer mails og alle
indstillinger, der hvor de bør placeres: i mappen "appdata" (Start =>
Kør => skriv: %appdata% => OK). Men det er selvfølgelig muligt at vælge
en anden placering.

En anden mulighed er at installere Thunderbird almindeligt på begge/alle
computere. Du kan så blot lade mails ligge på serveren, og så lade
Thunderbird slette dem automatisk efter et bestemt antal dage. Denne
løsning er klart den nemmeste at sætte op og uden problemer ved samtidig
brug:

Funktioner => Kontoindstillinger => markér Serverindstillinger for
kontoen i oversigten til venstre => flueben ud for Gem meddelelser på
serveren => flueben ud for I højest => vælg et passende antal dage. Husk
at tage højde for ferieperioder, så mailene ikke slettes, før du får dem
hentet. Gentag på den/de andre computere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : per f andersen

Dato : 16-07-07 10:33

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

Tak for dit svar.

> Er der altid adgang til de pågældende netværksdrev, når Thunderbird
> startes? Ellers risikerer du i hvert fald problemer. Og det gør du sikkert
> også, hvis de begge skal have adgang til mails osv. samtidig.

Ja, det var da meningen ellers ville det jo ikke virke!
NB: der vil kun være en bruger til alle pc'er.

> [...]
> indstillinger, der hvor de bør placeres: i mappen "appdata" (Start => Kør
> => skriv: %appdata% => OK). Men det er selvfølgelig muligt at vælge en

NU taler jeg kun om at mails skulle være tilgængelige fra alle computere.
%appdata% angiver jo den generelle placering for alle programmer.

> [...]
> Thunderbird slette dem automatisk efter et bestemt antal dage. Denne
> løsning er klart den nemmeste at sætte op og uden problemer ved samtidig

Når du taler om serveren går jeg ud fra, at du mener hostserveren.
Ja, men så kan jeg jo ikke se fra alle computere hvad der måtte være sendt
fra de andre computere?, og det var faktisk det problem jeg tænkte man kunne
løse ved at lade alle mails ligge på et netværksdrev??

mvh per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-07 12:14

Den 16-07-07 11.32 skrev per f andersen følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Ja, det var da meningen ellers ville det jo ikke virke!
> NB: der vil kun være en bruger til alle pc'er.

Det var netop, fordi jeg havde forstået, at der kun var én bruger, at
jeg spurgte. Hvis Thunderbird kun er åbent ét sted ad gangen, er der
ikke problemer. Det kan der derimod hurtigt komme, hvis to forskellige
Thunderbird'er forsøger at skrive til den/de samme filer samtidig.

> NU taler jeg kun om at mails skulle være tilgængelige fra alle computere.
> %appdata% angiver jo den generelle placering for alle programmer.

Nej, %appdata% er ikke programmernes placering, men placeringen af deres
data, fx mails.

> Når du taler om serveren går jeg ud fra, at du mener hostserveren.

Mailserveren.

> Ja, men så kan jeg jo ikke se fra alle computere hvad der måtte være sendt
> fra de andre computere?

Korrekt. Det lyder næsten som om, du er bedre tjent med en IMAP-løsning,
hvis ellers mailserveren understøtter det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : LarsS

Dato : 16-07-07 12:43

per f andersen skrev:

> [...]
> (NAS?), men jeg kan ikke lige gennemskue om der er store besværligheder med

Jeg har adgang til post fra 4 PC'er. "Lagringsmappe" for alle 4 er placeret på
fælles netværksdrev (Freecom NDAS). Virker fint, alle kan tilgå post samtidigt,
jeg kan starte et brev på een og færdiggøre & sende fra en anden. Eneste
evt. problem: Hvis jeg vil tilgå post fra PC hvor netværk-disc ikke er tændt...
sætter OE path til "lagringsmappe" tilbage til default. (Jeg klikker så reg-file
som tilbagesætter til rigtig path).

/LarS

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-07-07 16:34

per f andersen skrev den 16-07-2007:
> [...]
> besværligt, da jeg synes at TB håndterer placeringen af mails
> uigennemskueligt. Men det er måske bare min fremadskridende Alzenheimer.

Jeg har gjort det med mit webhotel, så den videresender al post til en
ny konto. Denne konto tømmer jeg så med nr. 2 pc.
Det lyder lidt snørklet, men det virker som det du har beskrevet.
Kai

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-07-07 21:15

per f andersen wrote:
> Jeg kunne tænke mig at have direkte adgang til min mailbox med flere
> mailkonti fra flere pcer. Jeg kunne selvfølgelig bruge gmail, men jeg
> foretrækker selv at håndtrere min post.

Spørg din udbyder om de understøtter IMAP. Har de det, skal du blot give
Thunderbird på alle maskinerne besked om det og problemet er løst.
Samtidig har du den fordel at det også virker fra computere der ikke har
adgang til et fælles netværksdrev.

Mvh. Michael.

FUT: dk.edb.internet.software.mail+news

Fra : per f andersen

Dato : 17-07-07 08:15

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev
> [...]
> Thunderbird på alle maskinerne besked om det og problemet er løst.
> Samtidig har du den fordel at det også virker fra computere der ikke har

Kender ikke noget til IMAP - ville det betyde, at man hele tiden kan se al
eksisterende post + nye og udgående mails?

mvh per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-07-07 09:51

per f andersen <forkert@mail.slut> wrote:

> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev

> Kender ikke noget til IMAP - ville det betyde, at man hele tiden kan se al
> eksisterende post + nye og udgående mails?

Ja. IMAP er genial!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-07 10:38

Den 17-07-07 09.14 skrev per f andersen følgende:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev
>
> Kender ikke noget til IMAP - ville det betyde, at man hele tiden kan se al
> eksisterende post + nye og udgående mails?

Ved IMAP bliver mailene liggende på udbyderens mailserver, ganske som
ved webmail. Men i stedet for at se mailene på en hjemmeside i din
browser, så bruges en mailklient med alle de fordele det nu indebærer.
De sendte mails ligger også på mailserveren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du