160GB harddisk i en IBM X40?
Fra : HG

Dato : 13-07-07 10:00

Jeg skal have en ny og hurtigere harddisk til min X40 laptop. Kan den
overhovedet klare en 160GB harddisk?
Jeg tror det selvfølgelig, da den kun er et par år gammel men man har jo
hørt om skod BIOS'er som kun vil se 120GB.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-07 10:14

On Fri, 13 Jul 2007 11:00:21 +0200, "HG" <as234@REMOVE.gmail.com>
wrote:

> [...]
>Jeg tror det selvfølgelig, da den kun er et par år gammel men man har jo
>hørt om skod BIOS'er som kun vil se 120GB.

Hvis maskinen kun er et par år gammel skal den nok understøtte store
harddiske...

Det er i øvrigt ikke et spørgsmål om 'skod', men om LBA-48 !!

Bemærk at både BIOS og operativsystem skal have LBA-48 understøttelse.
Det betyder i praksis at din oldgamle windows XP installations CD
måske skal slipstreames med SP2 opdateringen inden du installerer
windows på den nye harddisk...

<mlr>

Fra : HG

Dato : 13-07-07 10:33

> Hvis maskinen kun er et par år gammel skal den nok understøtte store
> harddiske...
> Det er i øvrigt ikke et spørgsmål om 'skod', men om LBA-48 !!

Tak, det gør det lidt nemmere at finde info det, når man kender det tekniske
navn for det

> [...]
> Det betyder i praksis at din oldgamle windows XP installations CD
> måske skal slipstreames med SP2 opdateringen inden du installerer

Heldigvis skal den ikke køre Windows men Red Hat - den skal nok klare det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-07 10:51

On Fri, 13 Jul 2007 11:33:11 +0200, "HG" <as234@REMOVE.gmail.com>
wrote:

>Heldigvis skal den ikke køre Windows men Red Hat - den skal nok klare det.

Så kan du være fløjtende ligeglad med BIOS - Det er Linux i hvert
fald, den adresserer disken direkte helt uden om BIOS...

<mlr>

Fra : HG

Dato : 13-07-07 11:01

> Så kan du være fløjtende ligeglad med BIOS - Det er Linux i hvert
> fald, den adresserer disken direkte helt uden om BIOS...

Joo... men vil kun på de diske den ikke booter på? Hvis ikke BIOS kan se
boot disken, kan Red Hat vel heller ikke starte?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-07 12:41

On Fri, 13 Jul 2007 12:01:26 +0200, "HG" <as234@REMOVE.gmail.com>
wrote:

>Joo... men vil kun på de diske den ikke booter på? Hvis ikke BIOS kan se
>boot disken, kan Red Hat vel heller ikke starte?

Det er korrekt - Det er BIOS der boot'er, men herefter overtager Linux
kontrollen...

At BIOS mangler LBA48 understøttelse og derfor ikke kan 'se' hele
disken betyder ikke det store i denne sammenhæng. Når bare BIOS kan
'se' boot partitionen skal linux nok komme op at køre,,,

<mlr>