PC kan nogle gange ikke starte
Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-07-07 21:22

Jeg har en periodisk fejl på min PC som gør at den nogle gange ikke kan
startes (tændes) ved tryk på startknappen, heller ikke hvis jeg hiver
230V-kablet ud og sætter det i igen. Hvis jeg så hiver LAN-netkablet ud
og sætter det i igen, kan PC'en startes. Ofte viser det sig efter start
at uret så går forkert.

PC'en er en knap tre år gammel Zitech, bundkortet er et Foxconn
15A03-P-8EKRS med onboard netkort.

Hvad kan fejlen være, onboard-netkortet eller bundkortet?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter

Dato : 11-07-07 01:14

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætter det i igen, kan PC'en startes. Ofte viser det sig efter start at

Det at uret går forkert, kunne tyde på, at dit onboard batteri er ved at
være flad, selv om det normalt holder mere en 5 år.
Hvad det evt. kan have med dit netkort at gøre ved jeg ikke, men du kunne jo
prøve et andet netkort, hvis batteriet er godt nok

Jeg har før været ude for at en computer ikke kunne starte, når den havde
været slukket ved stikkontakten, men godt kunne hvis der ikke have været
slukket. Det har begge gange været batteriet der var fuldstændig flad.

PeterB

Fra : Henning

Dato : 11-07-07 09:42

On Wed, 11 Jul 2007 02:13:45 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Hvad det evt. kan have med dit netkort at gøre ved jeg ikke, men du kunne jo
>prøve et andet netkort, hvis batteriet er godt nok

PC strømfødes stadig via router/swich, så f.eks. Wake On Lan kan
aktiveres. Dvs. det er føst når al ekstern power afbrydes, at
systemboardet resettes.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-07-07 17:55

Henning wrote:

> PC strømfødes stadig via router/swich, så f.eks. Wake On Lan kan
> aktiveres. Dvs. det er føst når al ekstern power afbrydes, at
> systemboardet resettes.

Der har ikke været slukket for stikkontakten, så der er normalt hele
tiden ekstern spændingsforsyning. Tricket med at hive LAN-netstikket ud
og sætte det i igen virker, selvom der ikke har været slukket
forstikkontakten.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-07-07 17:51