Problem med hukommelseshastighed.
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 01-07-07 14:40

Hej i gruppen

Min computer begyndte i sidste uge at nægte at starte op (kommer til
velkomstskærm i Windows, hvorefter genstart).
Ved gennemgang og udskiftning af dele med min kones computer fik jeg
lokaliseret problemet til Rammene.

Den har kørt med de samme ram siden "fødsel" for 4 år siden.

Når jeg skifter til SD-ram PC2100 så kører alt fint. Det fik mig til at
prøve at skrue ned for hukommelses hastigheden til 160Mhz, hvilket gjorde
den klippestabil igen.

Rammene er Kingston HyperX 512mb PC3200. Jeg har 2 stk, så ialt 1Gb (kører
som dual).

Det mærkelige er at jeg får fejl når jeg kun har 1 ram-blok i - uanset
hvilken, og uanset hvilken slot jeg putter den i.
Kan det virkelig passe at de begge lige pludselig er defekte?

Jeg har prøvet rammene i min kones computer, og så vil den heller ikke
starte op med mindre jeg skruer ned for hastigheden.

Bundkort: Abit IC7-MAX3
Windows XP SP2

Hedder det nye ramblokke til mig, eller har jeg overset en eller andet
åbenlys konfigurationsfejl?

Mvh

/CJ

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 14:57

Christian Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Bundkort: Abit IC7-MAX3
> Windows XP SP2
>
> Hedder det nye ramblokke til mig, eller har jeg overset en eller andet

Hvis de fejler i to maskiner så er de sandsynligvis defekte, men der må være
en årsag til at begge moduler fejler, hvorfor det vil være lidt farligt at
montere nye moduler i dit bundkort. Jeg ville nok overveje at udskifte
bundkortet bare på mistanken.

Du skal nok også lige tjekke garantien på dine ramblokke, da HyperX moduler
mig bekendt har livstidsgaranti, men hvad det udtryk dækker må du se på
deres hjemmeside.

Hans

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 15:00

Christian Jacobsen wrote:
http://www.kingston.com/dkroot/company/warranty.asp>
> Hedder det nye ramblokke til mig, eller har jeg overset en eller andet
> åbenlys konfigurationsfejl?

Jeg fandt lige det omkring gatanti:

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 01-07-07 15:17

> Jeg fandt lige det omkring gatanti:
>
> http://www.kingston.com/dkroot/company/warranty.asp
>
> Hans

Takker så mange gange.
Desværre har jeg ikke købsbeviset mere, så jeg må nok berede mig på
egenudgift.

Tak for hjælpen

/CJ

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 15:26

Christian Jacobsen wrote:

> Takker så mange gange.
> Desværre har jeg ikke købsbeviset mere, så jeg må nok berede mig på
> egenudgift.

Det mener jeg er ligegyldigt, da alle oplysninger står på selve modulerne.
Hardware Vendors anvender normalt produktionsdatoen for at afgøre produktets
garanti.

Jeg har haft en del diske igennem Maxtors og Seagates RMA-procedure og har
ikke haft brug for de oprindelig fakturaer.

Hans

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 01-07-07 17:32

> [...]
>
> Jeg har haft en del diske igennem Maxtors og Seagates RMA-procedure og har
> ikke haft brug for de oprindelig fakturaer.

Jeg prøver.
Det værste der kan ske, er at jeg får et par defekte ram-moduler retur....

/CJ