Budget opgradering
Fra : Johs

Dato : 29-06-07 13:16

Jeg skal opgradere for max 1500 kr. I forvejen har jeg en AMD Barton 2500,
Asrock K7S8X mainboard, 1 GB RAM, 80 GB Seagate HDD, GF Ti4200.

Jeg har overvejet følgende:

Asrock AM2NF3-VSTA / NVIDIA nForce3
Athlon 64 X2 3600+ CPU
GF 7600GS Graffik

Jeg går udfra at jeg kan genbruge mit RAM og og harddisk eller skal det også
udskiftes?

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 29-06-07 13:22

"Johs" <sdfsf@asd.com> wrote in message
> [...]
> Athlon 64 X2 3600+ CPU
> GF 7600GS Graffik
>
> Jeg går udfra at jeg kan genbruge mit RAM og og harddisk eller skal det

Hvad skal du bruge maskinen til? Det har jo en del med det at gøre.
Ram og HD kan genbruges, men kik også lige efter, om din strømforsyning kan
følge med.

/Ole

Fra : Johs

Dato : 29-06-07 13:31

"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> skrev i en meddelelse

> "Johs" <sdfsf@asd.com> wrote in message

> Hvad skal du bruge maskinen til? Det har jo en del med det at gøre.
> Ram og HD kan genbruges, men kik også lige efter, om din strømforsyning
> kan følge med.

Den skal bruges til list spil og film, Jeg har købt en NorthQ strømforsyning
i sin tid, så den burde vel godt kunne trække det. Kan man få passiv køling
til CPU'en eller findes det er effektivt støjfrit blæser alternativ?

Fra : Johs

Dato : 29-06-07 13:43

> [...]
>>

> Hvad skal du bruge maskinen til? Det har jo en del med det at gøre.
> Ram og HD kan genbruges, men kik også lige efter, om din strømforsyning

Men det ser åbenbart ikke ud som om der er PCI Express x 16 på det der
mainboard, så man skal have et AGP graffikkort.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 29-06-07 14:19

On Fri, 29 Jun 2007 14:22:26 +0200, "/Ole \(6000\)" <x@xx.xxx> wrote:

> [...]
>>

>Hvad skal du bruge maskinen til? Det har jo en del med det at gøre.
>Ram og HD kan genbruges, men kik også lige efter, om din strømforsyning kan

Er du sikker på RAM'en.
Asrock K7S8X står til at bruge DDR RAM, medens
Asrock AM2NF3-VSTA står til at bruge Dual Channel DDRII RAM.

HD kan genbruges.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7S8X
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2NF3-VSTA

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Johs

Dato : 29-06-07 17:00

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på RAM'en.
> Asrock K7S8X står til at bruge DDR RAM, medens
> Asrock AM2NF3-VSTA står til at bruge Dual Channel DDRII RAM.

> [...]

Hvad med dette mainboard:

står godt nok at det er SATA2 kan min nuværende disk mon bruges i sådan et
mainboard?

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 29-06-07 20:56

On Fri, 29 Jun 2007 17:59:36 +0200, "Johs" <sdfsf@asd.com> wrote:

> [...]
>
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=232570
>
>står godt nok at det er SATA2 kan min nuværende disk mon bruges i sådan et

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALiveSATA2-GLAN&s=
Harddisken burde aldrig være et problem, og er det heller ikke i dette
tilfælde.
Der står ikke noget om det, men nederst til venstre på billedet er der
2 IDE porte, til harddiske og CD/DVD drev.

Men også her er det DDR2 (Det samme som DDRII) RAM der bruges.
I det du har bruges der DDR RAM.

Fra : Johs

Dato : 30-06-07 10:51

Ok tak for informationen. Jeg har nu bestilt dette:

Har valgt Via chip versionen idet der er to ide porte.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-06-07 10:55

Johs wrote:
> Ok tak for informationen. Jeg har nu bestilt dette:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253407
>
> Har valgt Via chip versionen idet der er to ide porte.

Du er klar over at der er onboard grafik?

Fik du læst på det link jeg gav dig?

[Snip en masse ligegyldigt fyld]

Jesper Poulsen

Fra : Johs

Dato : 30-06-07 13:03

Ja men det er der på alle deres billigere modeller. Jeg køber også et
GF7600GS og smider i så jeg skal ikke bruge onboard + DDR2 RAM.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-07-07 04:36

Johs wrote:
> Ja men det er der på alle deres billigere modeller. Jeg køber også et
> GF7600GS og smider i så jeg skal ikke bruge onboard + DDR2 RAM.

Dette er langt bedre:

Jesper Poulsen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 30-06-07 11:37

On Sat, 30 Jun 2007 11:50:35 +0200, "Johs" <sdfsf@asd.com> wrote:

>Ok tak for informationen. Jeg har nu bestilt dette:
>
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253407
>
>Har valgt Via chip versionen idet der er to ide porte.

Så kan du bruge harddisken og CD/DVD drev, men skal have nyt RAM.
DDRII RAM er en pæn del billigere end DDR RAM, så det bliver nok ikke
så slemt.

Eventuelt kan du sælge bundkort, CPU og RAM, og mon du så ikke kan
købe RAM for de penge.

Fra : Johs

Dato : 30-06-07 13:09

> [...]
> så slemt.
>
> Eventuelt kan du sælge bundkort, CPU og RAM, og mon du så ikke kan

Nej jeg bestilte en DDR2 800 1 GB blok for 400 kr så det er ok. Lidt træls
at der er onboard graffikkort på de fleste billige modeller, men
forhåbentlig konflikter det ikke med det GF7600GS PCI-e som jeg forventer at
sætte i.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 30-06-07 20:36

On Sat, 30 Jun 2007 14:08:58 +0200, "Johs" <sdfsf@asd.com> wrote:

> [...]
>at der er onboard graffikkort på de fleste billige modeller, men
>forhåbentlig konflikter det ikke med det GF7600GS PCI-e som jeg forventer at

Jeg tror ikke det giver problemer.
Jeg har kun en gagn oplevet at det skulle kobles fra med en jumper
(for et godt stykke tid siden - kan ikke huske hvad det var), eller
har det bare været at sætte grafikkortet i, så er det indbyggede
blevet koblet fra.

Med det RAM'en ville jeg blot være sikker på at du var klar over
hvordan det hænger sammen.

Fra : J

Dato : 29-06-07 13:38

On Fri, 29 Jun 2007 14:16:28 +0200, "Johs" <sdfsf@asd.com> wrote:

> [...]
>GF 7600GS Graffik
>
>Jeg går udfra at jeg kan genbruge mit RAM og og harddisk eller skal det også

Nej, alle bundkort med AM2 sokkel er til DDR2 ram. Anden spænding og
kan slet ikke sidde i en DDR-sokkel.

Men du kan få mange bundkort med 939 sokkel for DDR ram. Så er det
bare en s939 X2 AMD CPU, du skal have. De bruger lidt mere strøm, og
der er ikke så meget at vælge imellem.
for 1200
Bundkort f.eks. til 450

Jeg ville i så fald også opgradere harddisken til en sata2 med 160 gb
og 8 Mb cache, - det giver en hel del.

eller western digital

En 160 Gb har kun een plade og er derfor billig.
Den er desuden også hurtigere end din 80, da fladetætheden er dobbelt
så stor.

mvh

John