4GB RAM i Vista
Fra : BorreBoy

Dato : 26-06-07 19:39

Hej.

Jeg har lige sat 2GB ekstra RAM i min computer, så jeg i alt er oppe på 4GB.
Desværre registerer computeren kun 3GB. Troede kun det var et problem i Win
XP - og bestemt ikke i et 64 bit system... Nogen der har en forklaring?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-06-07 19:58

On Tue, 26 Jun 2007 20:38:36 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
wrote:

> [...]
>XP - og bestemt ikke i et 64 bit system... Nogen der har en forklaring?

Du har ret - Det er ikke et problem i et 64-bit operativsystem.

Så noget tyder på du kører en 32-bit Vista ?!?!

<mlr>

Fra : BorreBoy

Dato : 26-06-07 20:45

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> Du har ret - Det er ikke et problem i et 64-bit operativsystem.
>
> Så noget tyder på du kører en 32-bit Vista ?!?!

Det gør jeg bestemt ikke

Fra : BorreBoy

Dato : 26-06-07 21:07

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> skrev i meddelelsen

> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> Det gør jeg bestemt ikke

Har postet et lille bevis i dk.binaer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-06-07 21:27

On Tue, 26 Jun 2007 21:45:26 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
wrote:

>Det gør jeg bestemt ikke

Ok...

Nu har jeg endnu ikke installeret min 64-bit Vista, så den store
erfaring har jeg ikke:

Men den burde uden videre detektere de 4 GB RAM.

Hvad fortælle BIOS om RAM'en ?

<mlr>

Fra : BorreBoy

Dato : 26-06-07 21:36

> [...]
> erfaring har jeg ikke:
>
> Men den burde uden videre detektere de 4 GB RAM.

Fandt lige ud af, at der skal aktiveres noget pci memory remapping i BIOS.
Det hjalp

Fra : Taba

Dato : 27-06-07 00:46

> Fandt lige ud af, at der skal aktiveres noget pci memory remapping i
> BIOS. Det hjalp

Der er et link til en interessant artikel i denne diskussion om 4 GB
RAM: http://www.itzonen.dk/forum/topic.asp?C_ID=1&F_ID=13&T_ID=3080

Der er både i tråden og i artiklen et svar/løsning på dit problem.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Peter

Dato : 29-06-07 20:29

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Win
> XP - og bestemt ikke i et 64 bit system... Nogen der har en forklaring?

I nogen tilfælde er det chip sættet på bundkortet som ikke kan adressere
mere en 4gb, grafikkortet og PCI bruger de øverste adresser.
Det kan specielt være et problem på bærbare med feks. intel 945 chip sæt.

Mvh Peter