Nej - eller... ??? (langt)
Fra : Ann K.

Dato : 06-07-01 14:08

Hejsa.
Har endnu engang været inde i en kæmpediskussion... ang brugen af "nej".
Det er et ord, som kun sjældent bruges til Dise - hun ved nemlig at det
indebærer et totalt forbud overfor den handling, som hun vil til at udføre!
Dvs jeg siger ikke nej, når fx hun vil hilse på fremmede/trækker i
snoren/snuppe en guf/vil gå i vandet/ikke laver en øvelse heeelt som jeg
ønsker osv osv.
I mange af disse situationer bruger jeg enten "væk" eller "vent" eller blot
at ignorere. Og det fungerer! Endda rigtig godt
Når jeg endelig udsteder totalforbuddet, respekteres det også omgående!
Men, og det er her diskussionen opstår... Dise undlader så i fremtiden at
udføre den handling, som er blevet forbudt... Temmelig nyttigt efter min
mening - men et kæmpeproblem i forhold til fx træningsplads/mødet med andre
hundeejere! Har gang på gang pointeret min brug af "nej" og alligevel
oplever jeg at "folk" siger nej, når Dise fx vil hoppe op... Efterfølgende
fatter disse mennesker så ikke, at Dise ikke vil snakke med dem! I hendes
hoved bliver "nej'et" til en afvisning af hendes forsøg på kontakt. (Ganske
praktisk til tider )

Men nu er jeg altså for syvoghalvfemsindstyvende gang blevet beskyldt for at
dominere min hund... Altså at min brug af "nej" er undertrykkende og
vildledende for vovse!
Har faktisk meget svært ved at se dette...
Mener nemlig selv at jeg her (for en gangs skyld) er uendelig konsekvent...
Dise VED lige på en prik, hvad ordet betyder, hun kryber ikke sammen eller
viser sig underdanig, men stopper sin handling og kommer hen til mig for at
se, hvad vi skal lave i stedet - og der er altid et alternativ!... Er det
dominans/ undertrykkelse???

Jeg har virkelig prøvet at finde de rette argumenter - bla ved at forsøge at
vise den inkonsekvente måde, de fleste ellers bruger "nej" på (der er jo
bunker af ex), men kan åbenbart ikke gøre det helt forståeligt...
Har jeg i virkeligheden gjort min hund en bjørnetjeneste, ved at lære den
"nej" som et totalforbud?

Mvh Ann
PS; Hmmm - tro nu ikke at jeg vil være hellig, eller belære alle om "de
vises sten"! Sif er opdraget med det, som jeg idag vil kalde det
"inkonsekvente nej" ;) og det har da fungeret... Men bla ved at læse her i
gruppen har jeg fået nye ideer og tanker

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-07-01 15:11

Hej Ann

Tak for i går

Jeg har lært at nej betyder: Stop det du er i gang med. Men efter en
kontraordre kan den genoptage det - der skal ALTID komme en kontraordre.

Over for mine egne hunde sagde jeg så nej på forskellig måde - et lidt hårdt
: Nej når det var vigtigt at den stoppede her og nu - i brøkdele af et
sekund - og når det var et egentligt forbud fx at gå ud på gaden - og
Neeeej i alle andre situationer.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann K.

Dato : 07-07-01 12:23

Hej Nina.

>Tak for i går
<>I lige måde pyhh, hvor vi da kan ævle....
Jan er vist mere og mere med på ideen med Kålmorten (stavning?) og "klappe
vufferhunde", så lad os snakke mere om det privat

>Jeg har lært at nej betyder: Stop det du er i gang med. Men efter en
kontraordre kan den genoptage det - der skal ALTID komme en kontraordre.
<>Det er muligt at vi tænker det samme, men udtrykker os forskelligt... For
mig er Nej = stop omgående den handling (Kattebakken er _ikke_ din madskål!)
og gør det ALDRIG mere! Næste kommando vil så være vovsenavn/kom og så én
eller anden sjov øvelse... Blot fordi jeg bruger totalforbuddet er vi jo
ikke uvenner....
Har prøvet at vise forskellen ved Nej og Vent, med én af de "klassiske"
ja/nej-øvelser, den med den tilladte/forbudte guf... Har jeg sagt Nej ved
guffen, lader Dise den helt være, guffen er komplet uinteressant og
ligegyldig, den er nemlig ikke til hende! Siger jeg i stedet Vent, skæver
hun tit til guffen, holder øje med at andre ikke snupper den fra hende, og
ved lige præcis _hvor_ den ligger, når jeg siger Ja. "Nejguffen" vil hun
ikke røre uanset Ja....
Forvirringen bliver derfor total, når man på diverse hundetræningssteder
bruger Nej til korrektion - og det er da også her, jeg ryger ind i
diskussionerne! For jeg siger ikke Nej, når hun fx trækker fremad i en
øvelse... eller sidder skævt... eller ikke er opmærksom nok ved fri ved
fod... eller...
Andre korrigerer fx en stå-øvelse, hvor hunden helst vil sætte sig, ved
hurtigt at sige Nej, når bagdelen begynder at synke... Jeg stopper og prøver
igen evt på en anden måde! Mit Nej er et FORBUD - ikke en korrektion... Og
sagde jeg Nej i den situation risikerer jeg at Dise ikke længere vil sætte
sig på kommando..(måske lidt overdrevet, men forstå min tanke )
Det kan godt være at indlæringen tager lidt længere tid, fordi jeg hele
tiden skal finde på nye metoder, men helt ærligt, jeg synes ikke at Dise
virker lige så forvirret over de forsekllige kommandoer, som de andre hunde,
der hele tiden får Nej til den adfærd, de nu engang forsøger at tilbyde....
Man kan se hende forsøge at "tænke sig frem" til en løsning på mine krav -
og der igennem tilbyde en hel række forskellige ting, som jeg bare kan
plukke fra, når hun rammer det rigtige :)
(Jeg tog ex med STÅ, fordi jeg pt har bøvl med at fjerndirigere hende til
Stå Dise rejser sig fint - og kommer logrende hen til mig!)

Håber at det her ikke bare var en lang uforståelig smøre, men det er svært
at skrive ned

Mvh Ann

Fra : Mari

Dato : 07-07-01 23:18

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:3b46f13c$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Mit Nej er et FORBUD - ikke en korrektion...

Når du har erkendt, at andre bruger deres "nej" slapt - og din hund
nærmest ikke kan undgå at komme med i denne slaphed - så vil jeg
mene at du har gjort din hund en bjørnetjeneste ved at lære den, at
netop et Nej er ultimativt.
Når Nej indlæres på alle træningspladser, og begynder-ejere ikke
har check på kommandoerne - før hunden er vokset til - så er det
endnu en uheldig kommando - at bruge som ultimativ kommando.

Jeg bruger ordet "Slut" - når noget er definitivt. Det bruges sjældent af
andre, når de taler til min hund - derfor kan jeg indøve den ønskede
stop-adfærd med denne kommando.

Men........ hvis Dise har fået et Nej til at springe op ad andre mennesker
og et Nej er definitivt efter een gang - springer hun da op påny??
I så fald er Nej'et jo ikke definitivt - men derimod en understregning
af den holdning den fremmede har overfor Dise, når hun gør noget
uønsket.

De kommandoer, som du fortolker anderledes end andre - de bør være
tilsvarende anderledes end deres. Brug ord, som du kan huske - og som
er unikke for adfærden.

Mvh
Mari

Fra : Ann K.

Dato : 08-07-01 08:52

Hejsa.

>Men........ hvis Dise har fået et Nej til at springe op ad andre mennesker
og et Nej er definitivt efter een gang - springer hun da op påny??
<> Nix! Men "problemet" her er at jeg aldrig har sagt Nej, når hun springer
op ad mig eller min mand... På sigt skal hun nemlig lære at hoppe op i
favnen på os Dvs Dise ser ikke noget "forkert" i en kontaktform, som
indebærer at hoppe op - vi har dog lært hende at hun bør sætte sig pænt
indtil folk selv tager kontakt. Hvad der sker når kontakten så først er
etableret, tja, det er jo en anden sag (Jeg "advarer" altid mod hendes
springen op). Og hun reagerer fint på kommandoen Ned ;)
Skal nok lige sige at Dise, som alle små hunde, søger opad i sin kontakt....

>I så fald er Nej'et jo ikke definitivt - men derimod en understregning
af den holdning den fremmede har overfor Dise, når hun gør noget uønsket.
<>Nej'et er definitivt for det enkelte menneske... dvs Dise skal have Nej'et
fra hver enkelt, hvis hun skal opfatte det som et forbud (hm - forstår du
hvad jeg mener?)... Og for hende betyder Nej'et altså _ikke_ "Lad være med
at springe op", men snarere "Jeg vil ikke tale med dig! Kontakt er fremover
uønsket..."
Det er jo ikke mig, som siger Nej i de situationer, men den som er
kontaktet.... Jeg vil ikke forbyde min hund at tale med andre... i nogle
tilfælde skal vi ikke hilse, men der siger jeg heller ikke Nej, kun Kom
e.lign...
Hi, hi - da hun endnu jagtede joggere, var der èn som hun kun jog efter én
gang... da hun kom stæsende, bøjede han sig ind over hende og sagde NEJ i en
hård tone... Hun stod lige så pænt og lod ham løbe videre Men vil
omvendt heller ikke snakke med ham, når han blot kommer gående, og selv vil
tage kontakten....
Nej skal altså udstedes for hver ny ting hun får øje på/lyst til... Fx
cykler findes i utallige udgaver ;) Derfor gik jeg fra at sige Nej, når
cykler dukkede op, til at belønne hende for at stå stille og senere for at
komme hen til mig... Først da, lykkedes det mig at få pillet hendes
foretrukne jagtobjekt ud af hende *sss*

>Jeg bruger ordet "Slut" - når noget er definitivt. Det bruges sjældent af
andre, når de taler til min hund - derfor kan jeg indøve den ønskede
stop-adfærd med denne kommando
<>Pokkers... det var da genialt at bruge det ord!!! Hvorfor har jeg ikke
tænkt på det??? Hmmm - tror du at jeg kan lære Dise det nu? Eller er det for
sent :( Dise fylder snart 1 år...
Og hvordan...? Jeg mener kan jeg aflære Nej? Fx ved at holde helt op med at
bruge det og så indlære Slut i samme betydning?
For jeg mener efterhånden selv at jeg har gjort Dise en bjørnetjeneste...
Ikke ved at lære hende et definitivt forbud, men i valget af kommandoord!

Mvh Ann

Fra : Aino

Dato : 09-07-01 08:33

"Ann K." wrote:

> For jeg mener efterhånden selv at jeg har gjort Dise en bjørnetjeneste...
> Ikke ved at lære hende et definitivt forbud, men i valget af kommandoord!

Jeg sværgede til Roger Abrantes bøger, da jeg studerede
opdragelsesmetoder i 'den søde ventetid' *S*

Han bruger Ja som opfordring til at fortsætte og Dygtig når hunden gør
noget ønsket. Tilsvarende Nej for at stoppe med noget, og Fy/Føj, når
den gør noget forkert. (Hmm, han formulerede det en del mere klart, jeg
kan desværre ikke huske hvordan). Pointen er, at Nej er neutralt, sådan
som du vist bruger Vent, medens kun Fy/Føj er negativt ladet.

Eks.: Nej, du må ikke tage den godbid, der ligger lige foran dig, men du
har ikke gjort noget forkert. Fy, nu tog du den alligevel, kan du så
spytte den ud, det må du ikke gøre en anden gang.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley