VGA kabler og hardware
Fra : Jakob

Dato : 25-06-07 18:25

Skal man slukke computere / TV før man sætter VGA kabler i.
Har behov for en del udskifting og vil vide om det kan ødelægge noget
hardware hvis ikke medierne er slukket når man isætter det

Fra : Hans

Dato : 25-06-07 17:46

Jakob wrote:
> Skal man slukke computere / TV før man sætter VGA kabler i.
> Har behov for en del udskifting og vil vide om det kan ødelægge noget
> hardware hvis ikke medierne er slukket når man isætter det

Helt klart ja.

Hans

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-06-07 19:40

Jakob wrote:

> Skal man slukke computere / TV før man sætter VGA kabler i.
> Har behov for en del udskifting og vil vide om det kan ødelægge noget
> hardware hvis ikke medierne er slukket når man isætter det

Jeg har aldrig oplevet problemer. Men det er vel ikke ensbetydende med at
man ikke skal.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-06-07 19:55

On Mon, 25 Jun 2007 20:39:58 +0200, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

>Jeg har aldrig oplevet problemer. Men det er vel ikke ensbetydende med at
>man ikke skal.

Prøv at holde på computeren med den ene hånd og jord (f.eks en
radiator) med den anden...

Hvis du som jeg bor i et ældre hus uden jord i stikkontakterne vil du
hurtigt forstå hvorman man skal slukke elektronikken inden man roder
med kablerne

<mlr>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-06-07 21:04

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis du som jeg bor i et ældre hus uden jord i stikkontakterne vil du
> hurtigt forstå hvorman man skal slukke elektronikken inden man roder

Det fænomen kender jeg nu godt, men jeg har aldrig mistet noget elektronik
på den konto.

Fra : Henning

Dato : 25-06-07 21:17

On Mon, 25 Jun 2007 18:24:35 +0100, Jakob <native@able.com> wrote:

>Skal man slukke computere / TV før man sætter VGA kabler i.
>Har behov for en del udskifting og vil vide om det kan ødelægge noget
>hardware hvis ikke medierne er slukket når man isætter det

Ja - statisk eletricitet, forskellig potentiale.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-06-07 05:56

Henning wrote:

> Ja - statisk eletricitet, forskellig potentiale.

Statisk elektricitet opstår kun når der ikke er forbindelse til noget,
dvs. når udstyret er slukket og ikke er koblet til en stikkontakt.

Forskelligt potentiale kræver _mindst_ 2 tændte apparater.

Jesper Poulsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-06-07 12:07

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
Henning wrote:

> Statisk elektricitet opstår kun når der ikke er forbindelse til noget,
> dvs. når udstyret er slukket og ikke er koblet til en stikkontakt.

Kommer an på om apparatet er jordet.

> Forskelligt potentiale kræver _mindst_ 2 tændte apparater.

Nej, i dag kræver det blot at apparaterne sidder i kontakten,
da der mange gange ikke er en decideret afbryder til 230V.
Filtrene i 230V indgangen er aldrig 100% ens.
Derfor vil der komme spændingsforskelle.
Medmindre apparaterne er jordede

--
mvh Uffe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-06-07 21:58

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-06-07 05:54

Jakob wrote:

> Skal man slukke computere / TV før man sætter VGA kabler i.

Det er rigeligt at den ene enhed er uden power (ikke sidder i en
stikkontakt).

Jesper Poulsen