Fra AMD Athlon 64 3500+ til Dual-Core Opte~
Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 15:07

Hej

Min CPU er i øjeblikket en AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz. på et Asus A8N-32 sli bundkort.
Vil jeg kunne opnå mærkbart forskel ved, at udskifte den med en Dual-Core Opteron 165 1.8 GHz?

Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 15:14

Jan Hougaard wrote:

> Min CPU er i øjeblikket en AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz. på et Asus A8N-32 sli bundkort.
> Vil jeg kunne opnå mærkbart forskel ved, at udskifte den med en Dual-Core Opteron 165 1.8 GHz?

Det kommer an på hvad du bruger din PC til.
Men hvis du vil ha' Opteron, så overvej 170'eren i stedet.

Jesper Poulsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 15:50

"Jesper Poulsen" skrev i en meddelelse ...

>Det kommer an på hvad du bruger din PC til.

Nettet, Word, Excel osv... Ikke noget der belaster den særligt meget

>Men hvis du vil ha' Opteron, så overvej 170'eren i stedet.

Ok.
Nu var det mere fordi at 165'eren er rimelig i pris til en "mellem" opgradering.
Ellers står den vel på nyt mb, cpu og ram næste gang der virkelig skal opgraderes.

Fra : Mads

Dato : 24-06-07 16:17

On Sun, 24 Jun 2007 16:49:39 +0200, "Jan Hougaard"
<jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

>Nettet, Word, Excel osv... Ikke noget der belaster den særligt meget

Så vil en ny CPU ikke kunne mærkes. Den du har nu laver jo ikke
meget for at køre de programmer du nævner.
Du skal spille tunge spil eller komprimere video og den slags før en
større CPU vil kunne mærkes.

Nu ved jeg ikke hvor meget RAM der er i din maskine, men hvis der
ikke er så meget, så var det nok et bedre sted at bruge pengene.

mvh Mads

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 16:28

"Mads" skrev i en meddelelse ...
> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvor meget RAM der er i din maskine, men hvis der
> ikke er så meget, så var det nok et bedre sted at bruge pengene.

1GB (2*512)
Jeg må nok hellere spare pengene til en større opgradering kommer på tale.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-06-07 17:00

Jan Hougaard wrote:

> 1GB (2*512)
> Jeg må nok hellere spare pengene til en større opgradering kommer på
> tale.

Er det ikke ofte at en helt ny pc kan svare sig?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 17:54

"Erik Olsen DK" skrev i en meddelelse ...

> Er det ikke ofte at en helt ny pc kan svare sig?

Tjoee det er sikkert rigtigt.
Men jeg har et udmærket grafikkort til mit brug (et eller andet ATI 600),
Asus A8N-32 sli DeLuxe bundkort, AMD XP 64 3500 cpu, 1GB ram,
1*200GB + 2*300GB harddiske, Pioneer 111 DVD-brænder og
Samsung DVD-drev.
Det hele pakket ind i et Antec P180, så jeg føler egentlig jeg er rimelig
dækket ind ift hvad jeg bruger min pc til.
Jeg overvejede bare om en udskiftning af cpu'en til ca 700 kr ville gøre
den lidt mere "up todate", men det kunne ikke betale sig, stadig ift hvad
jeg bruger min pc til.

Overvejer stærkt en Synology Disk Station.
Enten model DS107+

eller model DS 207

Kan bare ikke finde ud af hvilken en jeg skal vælge.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 18:08

Jan Hougaard wrote:
> Asus A8N-32 sli DeLuxe bundkort, AMD XP 64 3500 cpu, 1GB ram,

Ikke en XP. En Athlon, husk det

Jesper Poulsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 18:21

> Ikke en XP. En Athlon, husk det

Ja for pokker. Det vil ikke gentage sig....

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-06-07 18:27

Jan Hougaard wrote:

> Jeg overvejede bare om en udskiftning af cpu'en til ca 700 kr ville
> gøre den lidt mere "up todate", men det kunne ikke betale sig, stadig
> ift hvad jeg bruger min pc til.

Jo, men det er måske bedre at bruge den et par år endnu og så købe en
ny.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 17:32

Jan Hougaard wrote:

> Jeg må nok hellere spare pengene til en større opgradering kommer på tale.

Hvorfor vil du opgradere?

Den maskine du har kan holde i mange år endnu med det du udsætter den
for (eller rettere ikke udsætter den for)...

Jesper Poulsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 18:03

>Hvorfor vil du opgradere?

Tjaee, troede at jeg for forholdvis få penge kunne få en mere "up todate" pc, men .....

>Den maskine du har kan holde i mange år endnu med det du udsætter den for (eller rettere ikke udsætter den for)...

Det har du fuldstændig ret i

Der imod overvejer stærkt en Synology Disk Station.
Enten model DS107+

eller model DS 207

Kan bare ikke finde ud af hvilken en jeg skal vælge.

Konen bruger en pc til at holde styr på hendes mønstre og broderier til hendes Pfaff 2170 sy-/broderimaskine.
Da hun tit henter broderier på på nettet på de forskellige pc'er vi har i huset, kunne det være smart, at
hun kunne gemme dem på en extern harddisk på netværket, som hun kan tilgå fra alle pc'er.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 18:12

Jan Hougaard wrote:

> Tjaee, troede at jeg for forholdvis få penge kunne få en mere "up todate" pc, men .....

Jeg har en 3500+ og et GF6600GT. Jeg har end ikke problemer med at
trække de 3D-spil jeg spiller. Ingen grund til opgradering...

> eller model DS 207

Den kan køre RAID1 (diskspejl). Altid godt. Husk at anvende Seagate
Barracuda ES eller Western Digital RE.

Jesper Poulsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 24-06-07 18:23

>Den kan køre RAID1 (diskspejl). Altid godt. Husk at anvende Seagate Barracuda ES eller Western Digital RE.

Ja, men så vidt jeg kan se har den kun plads til 1 disk intern, eller ta'r jeg fejl?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 26-06-07 19:42

Jan Hougaard skrev:

> Der imod overvejer stærkt en Synology Disk Station.
> Kan bare ikke finde ud af hvilken en jeg skal vælge.

Jeg vil gerne undskylde på forhånd for at det jeg vil foreslå ikke gør
dit valg nemmere, men det kan måske gøre dine forhandlinger om at købe
en ny maskine nemmere (ved at du bruger den "gamle" som server og der-
for selvfølgelig får behov for en ny maskine).

> [...]
> på på nettet på de forskellige pc'er vi har i huset, kunne det være
> smart, at hun kunne gemme dem på en extern harddisk på netværket, som

Før du smider for mange penge på disken for en disk station, så tag et
kig på Windows Home Server som skulle frigives til salg sidst på året:

http://microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/

Tjek videoen:

http://on10.net/Blogs/jesse/windows-home-server-will-live-in-your-closet-simplify-your-life/

Hent betaen her:

http://connect.microsoft.com/WindowsHomeServer

Der skulle ikke været noget til hinder for at afvikle den i Virtual PC
(som er gratis at anvende pt.):

http://microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/

Ulempen ved at køre den slags funktionalitet på en normal pc er selv-
følgelig at den skal være tændt altid og sandsynligvis vil bruge mere
strøm end en dedikeret og specialudviklet Windows Home Server der nok
ikke vil bruge ret meget mere end en Synology-kasse.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-06-07 22:20

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> http://microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/

Brug hellere Ubuntu Linux. Den kan det samme og lidt til (kan køre
Windows domain controller og Active Directory server). Praktisk til et
Windows-baseret netværk.

Og så er den møj-billig

Ellers er der linuxmce.com

Men igen, Jan har ingen gammel maskine efter evt. endt CPU-opgradering,
hvorfor han alligevel må investere i ny hardware. Og det hardware han
har er langtfra forældet ift. hans brug.

Jesper Poulsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-07-07 18:48

Jesper Poulsen skrev:

> Brug hellere Ubuntu Linux. Den kan det samme og lidt til (kan køre
> Windows domain controller og Active Directory server).

Du har vist ikke læst feature listen for Windows Home Server (WSH), kan
man f.eks. med Ubuntu tage delta-backup (1) af desktops og derefter
restore maskinerne over netværket?

(1) det betyder i denne forbindelse at en fil kun gemmes 1 gang, selvom
den optræder 5 gange på 5 forskellige maskiner.

Har du set hvad nogle af 3. parts udviklerne er igang med?

http://www.wegotserved.co.uk/

Der er åbenbart ikke noget til hinder for at køre et par virtuelle
linux-servere på WSH, afhængig af hardwaren naturligvis, nogle af dem
er ved at forsøge at tilpasse Asterisk.

> Praktisk til et Windows-baseret netværk.

Er NTLM version 2 og 3 endelig blevet understøttet i andet end alpha-
kode?

Hvis ikke, så er det ikke praktisk til et Windows-baseret netværk med
mindre man kun bruger Windows ældre end Windows 98.

> Og så er den møj-billig

Rygterne siger lancering i slutning af året, software og en maskine som
kan klare opgaven og 500 GB lagerplads til omkring 3000 kr.

> Ellers er der linuxmce.com

Jesus Kristus, efter at have set screenshots gør det ondt i mine øjen.

> Men igen, Jan har ingen gammel maskine efter evt. endt CPU-opgra-
> dering, hvorfor han alligevel må investere i ny hardware. Og det
> hardware han har er langtfra forældet ift. hans brug.

Det har han da, han skal bare overbevise økonomiministeren om at han har
behov for en ny maskine. En af måderne er at vise hende hvor travlt hans
nuværende maskine har det når den skal stille services til rådighed for
hende (tekniske detaljer virker ikke overfor de fleste kvinder, men de
kan godt udvise medlidenhed hvis de ser at maskinen kører langomt).