Andet multimedie
bentjuul 3670
forholdet mellem pixels og kb
Fra : Steffen Antoniussen

Dato : 01-08-07 18:20

Håber der er nogle i denne gruppe, der vil forklare mig forholdet mellem
pixels og størrelse.

Jeg kan ikke fatte hvordan et billede, der f.eks er 640 * 480 pixels, kan
fylde f. eks 25 kb, og et andet billede med samme pixel kan fylde noget helt
andet.

En pixel er vel en prik, og fylder den ikke altid det samme?

Hvad er det jeg overser?

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-07 19:10

On Wed, 1 Aug 2007 19:19:33 +0200, Steffen Antoniussen wrote:

> [...]
> andet.

> En pixel er vel en prik, og fylder den ikke altid det samme?

Jo, som udgangspunkt. I dit eksempel er der 640*480 px = 307.200 px. Den
gængse farvedybde er 24 bit = 3 byte (pr. px). Altså vil dit billede
principielt fylde 921.600 KB. Så kan der komme et mindre tillæg for en
header, men tallet passer nogenlunde hvis du gemmer som bmp, psd eller
ukomprimeret tiff

> Hvad er det jeg overser?

Kompression. Den kan være tabsfri som ved png eller tiff, men alligevel
trykke filstørrelsen noget, eller den kan indebære tab, som jpg, hvor både
forringelse og filstørrelse afhænger af komprimeringsgraden. Ved samme
komprimeringsgrad kan to billeder med samme px-størrelse får forskellig
filstørrelse; det afhænger af motivet.

Endelig kan du også bringe filstørrelsen ned ved at reducere farvedybden;
her bruges typisk gif eller png.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Frandsen

Dato : 02-08-07 09:52

"Steffen Antoniussen" <antoniussen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> helt andet.
>
> En pixel er vel en prik, og fylder den ikke altid det samme?

Du overser komprimeringen! Mange billedformater er komprimeret, og mange i
billedbehandlingsprogrammer kan man justere på komprimeringen når man gemmer
i et eller andet format - f.eks. i jpg. Et lille fif. Hvis man med et
digitalkamera tager to billeder af det samme motiv, så vil det største
billede sandsynligvis være det skarpeste.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-08-07 13:52

Frandsen skrev:

> Du overser komprimeringen!

Og antallet af farver, vel?

Mikkel

Fra : Frandsen

Dato : 03-08-07 09:55

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Og antallet af farver, vel?

Nja, det har indflydelse på komprimeringen. Et billede der kun består af én
farve kan komprimeres utrolig meget i forhold til et billede med mange farve
spredt ud over det hele. I et ukomprimeret billede af en fast 'farvedybde'
er det lige meget med antallet af farver.