Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator, stroke text to outside ?
Fra : Komodovaran

Dato : 29-06-07 03:02

(Illustrator CS3 US)

Hvordan pokker gør man dette ?
Har skrevet et ord, men muligheden for at vælge stroke to inside,
center, outside er disablet.
Tegner jeg en firkant, så kan jeg udmmærket få adgang til stroke outside.

Nogen der kan forklare hvordan man skriver en sort tekst og giver den
rød kant udvendigt på teksten ?

Kram

Fra : Morten Lind

Dato : 29-06-07 05:51

Komodovaran <.@.> wrote:

> [...]
> Tegner jeg en firkant, så kan jeg udmmærket få adgang til stroke outside.
>
> Nogen der kan forklare hvordan man skriver en sort tekst og giver den

Er det dét hér, du mener?

<http://home17.inet.tele.dk/morten/buuh.pdf>

Hvis det ér, er den lavet i Illustrator CS2, men mon ikke det stadig er
det samme?

Træk en tekstboks - skriv din tekst - fyld farve i - byt om på fyld &
streg - Åbn Filter>Farver>Inventer farver - lav farven sort - så er den
der.

M.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-06-07 14:31

In article <1i0gilu.xr1agl1j74o6oN%info@for-ogefternavn.dk>, Morten
Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> [...]
>
> Træk en tekstboks - skriv din tekst - fyld farve i - byt om på fyld &
> streg - Åbn Filter>Farver>Inventer farver - lav farven sort - så er den

Hvorfor denne omvej?
Bare klik på streg symbolet - og klik på rød farve - vupti sort tekst
med rød 1 punkts streg. Punktstr. kan selvfølgelig ændres - ligesom
farven i såvel fyld som streg.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-06-07 16:44

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Hvorfor denne omvej?
> Bare klik på streg symbolet - og klik på rød farve - vupti sort tekst
> med rød 1 punkts streg. Punktstr. kan selvfølgelig ændres - ligesom
> farven i såvel fyld som streg.

Forfra, Villy

Fortæl manden, hvordan han laver en sort tekst med rød kant. Og fortæl
det fra begyndelsen til slutningen.

Man kan jo ikke klikke på et stregsymbol, hvis man enten ikke har det,
eller ikke véd, hvad det er, vel?

M.

Fra : Komodovaran

Dato : 01-07-07 22:59

Morten Lind wrote:

> Forfra, Villy

Ja, alle forfra. Jeg spurgte om udvendig streg, IKKE indvendig.

Så derfor spørger jeg igen på en måde så alle dem der ikke ved hvordan
man bliver sorteret fra ved dette her eksempel:

Lav to uafhængige tekstbokse med et P i hver og giv dem fyldfarven sort
og fontstørrelsen 60.

Sæt nu en rød udvendig kant på 3 punkter på det ene P og 12 punkter på
det andet. Hvis det sorte P ikke har ens størrelse i begge tekstbokse,
så ved du ikke en skid om Illustrator og hvis man heller ikke kan skifte
mellem udvendig, center og indvendig, så er du også dumpet

Spørgsmålet var faktisk ret tricky

Rundt om på nettet, bliver man instrueret i at lave to sæt ens tekster
og så øge størrelsen på det ene sæt og skifte farven, hvorefter det
placeres bagved. Men det er denne tåbelige metode som jeg ikke kan
forstå er nødvendig i Illustrator, fordi i Photoshop er det ligetil at
sætte udvendige kantfarver.

Fra : Martin Helbo

Dato : 03-07-07 13:08

Komodovaran skrev:

> Spørgsmålet var faktisk ret tricky

jeg tror ikke det kan lade sig gøre. Ikke hvis du vil beholde det som
tekst i hvert fald.
hvis du derimod konverterer det til outlines kan du sagtens styre hvor
stregen skal placeres henne.

Mvh
Martin

Fra : mj

Dato : 03-07-07 15:07

"Komodovaran" <.@.> skrev i en meddelelse news:f698uj$g0r$1@aioe.org...

> [...]
> placeres bagved. Men det er denne tåbelige metode som jeg ikke kan
> forstå er nødvendig i Illustrator, fordi i Photoshop er det ligetil at

Og ku man dumpe for at sammenligne PS og AI så gjorde du det også.

Som en anden skriver outline teksten og gør det derefter, du kan ikk vælge
inside eller outside i AI da din font ikke er vektor men bare referance til
et tegnsæt, og derfor indenholder usynlige huller, og hvis du ikke hvad det
er så ved du ikke en skid om vektor grafik.

MJ

Fra : Morten Lind

Dato : 03-07-07 17:07

Komodovaran <.@.> wrote:

> [...]
> placeres bagved. Men det er denne tåbelige metode som jeg ikke kan
> forstå er nødvendig i Illustrator, fordi i Photoshop er det ligetil at

Nok ikke den mest intelligente, høviske og høflige måde at bede om hjælp
på.

M.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-07-07 21:09

In article <f698uj$g0r$1@aioe.org>, Komodovaran <.@.> wrote:

> [...]
> så ved du ikke en skid om Illustrator og hvis man heller ikke kan skifte
> mellem udvendig, center og indvendig, så er du også dumpet

Se eksempel her. http://wottle.dk/P-streg.pdf
Font: 95 Helvetica Black 72 punkt, plain, 3 punkt inline, 3 punkt
centerline, 3 punkt outline, 12 punkt outline

Fonten er her outlinet

Illustrator dokumentet kan hentes her:
http://wottle.dk/P_med_streg.ai

Jeg ved ikke en skid om Illustrator og er hermed dumpet

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen