Ny støjsvag maskine...
Fra : astrup@gmail.com

Dato : 15-06-07 11:00

Jeg vil bygge mig en ny PC. Den skal hovedsaligt anvendes til
skolearbejde, musik, surfing osv og så også lidt spil ind imellem. Men
et stort krav til den er, at den er rigtig støjsvag. Ud fra diverse
anmeldelser og erfaringer er jeg kommet frem til noget i retning af
følgende:

Antec Performance One P182
Asus P5B-Plus Vista Edition AiLifestyle Series
Intel Core 2 Duo E6600
Asus EN8800GTS 320MB
OCZ Enhanced Latency 2x1 GB PC2-6400
Seagate Barracuda 7200.9 500GB SATA-II
NEC AD 7170S Sort SATA DVD-brænder
Corsair HX620W PSU
Scythe Infinity CPU køler

Lyder det som et fornuftigt setup ud fra mine krav? Jeg er lidt i
tvivl mht grafikkortet, så vidt jeg kan se, fås 8800GTS ikke som
passivt kølede. Hvilke kort kan man få med passiv køling som stadig
yder nogenlunde?

Jeg er også åben overfor forslag om bundkort, det skal dog meget gerne
være et Asus.

Alle kommentarer modtages meget gerne!

God weekend.

Mvh Morten

Fra : J

Dato : 15-06-07 11:14

On Fri, 15 Jun 2007 03:00:28 -0700, astrup@gmail.com wrote:

> [...]
>tvivl mht grafikkortet, så vidt jeg kan se, fås 8800GTS ikke som
>passivt kølede. Hvilke kort kan man få med passiv køling som stadig

Du kan få 8500 med passiv køling. Det er ikke en superspiller, men
DX10 alligevel.

>Jeg er også åben overfor forslag om bundkort, det skal dog meget gerne
>være et Asus.
Ellers synes jeg meget godt om det. NEC 7170 er super, og der er
firmware fra http://www.micheldeboer.nl/firmware/index.html

Jeg ville købe 4 stk af disse geil ultra orange 1 Gb stænger:
http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?products_id=2194

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-07 15:35

J wrote:
> Du kan få 8500 med passiv køling. Det er ikke en superspiller, men
> DX10 alligevel.

Det er ikke engang et "spillekort".
http://www.hardwaresecrets.com/article/452/9

> Jeg ville købe 4 stk af disse geil ultra orange 1 Gb stænger:

Med hvilket formål?

> http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?products_id=2194

Her er mærkevarer fra en e-mærket forhandler:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 15-06-07 17:28

On Fri, 15 Jun 2007 16:35:02 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er ikke engang et "spillekort".
>http://www.hardwaresecrets.com/article/452/9

>Med hvilket formål?

De er CL4 !
og meget berømmet af anandtech.

De nævnte OCZ enhanced latency er også CL5:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210116

ialfald til prisen 995, som er dyrere end for mine geil ultra orange.

>Her er mærkevarer fra en e-mærket forhandler:
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Dine er CL5 ! men med 741 billige.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-07 18:47

J wrote:

> De er CL4 !

Og?

Det er der ikke en sjæl der kan mærke i det virkelige liv!

> Dine er CL5 ! men med 741 billige.

CL4 og CL5 - get real!

Jesper Poulsen

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 15-06-07 15:08

> Du kan få 8500 med passiv køling. Det er ikke en superspiller, men
> DX10 alligevel.

Det er måske lidt i underkanten... Findes der nogle hurtigere kort,
som er nogenlunde støjsvage med blæserkøling?

Fra : Hans

Dato : 15-06-07 18:22

astrup@gmail.com wrote:

> Det er måske lidt i underkanten... Findes der nogle hurtigere kort,
> som er nogenlunde støjsvage med blæserkøling?

Asus EN8800GTS 320 MB siger stort set ingenting, så lad nu være med at gå
bort fra din første indskydelse.

Hans

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 15-06-07 15:16

On 15 Jun., 16:07, ast...@gmail.com wrote:

> Det er måske lidt i underkanten... Findes der nogle hurtigere kort,
> som er nogenlunde støjsvage med blæserkøling?

Hvad med et 8600GTS? Det kan også fås som passivt så vidt jeg kan se....

Fra : Mads

Dato : 15-06-07 15:15

> [...]

>følgende:
>
>Antec Performance One P182
>Asus P5B-Plus Vista Edition AiLifestyle Series

Hej

Jeg skal til at bygge en maskine med stort set samme specs.
men er i tvivl om nu også kablerne fra PSU til mobo er lange
nok. Sidst da jeg byggede en maskine i et P180 kabinet var
jeg nødt til at forlænge begge strømkabler og det var lidt træls.

Er der nogen der ved om kablerne på en Corsair HX520/620
er lange ok til et P180/182 kabinet ? Og hvad med en
Seasonic S12? Er dens kabler lange nok?

Og findes der forøvrigt andre gode kabinetter i samme prisleje,
når man mest går efter støjdæmpning og stilrent design, fremfor
lysshow i en glaskasse?.

mvh Mads

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 15-06-07 21:21

Mads skrev:

> Er der nogen der ved om kablerne på en Corsair HX520/620 er lange
> ok til et P180/182 kabinet ? Og hvad med en Seasonic S12? Er dens
> kabler lange nok?

Seasonic har et rigtigt godt ry for at lave gode produkter, se f.eks. i
dk.edb.hardware.overclocking og i dk.edb.hardware.bundkort.

Ifølge diverse tests skulle Corsairs strømforsyninger være fra Seasonic,
ifølge denne test mener testpersonen at HX620 er fra S12 serien:

http://www.hardwaresecrets.com/article/371

Jeg kan godt lide at testpersonen kun har noget at udsætte på markeds-
føringsafdelingens kreative skriblerlier på websiden og papkassen, ikke
på selve produktet. Jeg kan også godt lide at Corsair er billigere end
tilsvarende udstyr fra Seasonic (hos f.eks. shg.dk).

Hvis det er de fastmonterede kabler til Motherboardet du tænker på, så
vil jeg gætte på at de er ca. en meter lange efter at jeg åbnede kassen
til den strømforsyning (Corsair HX620) som mister sin jomfrudom i
morgen.

Fra : Mads

Dato : 15-06-07 22:05

On Fri, 15 Jun 2007 22:21:14 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Seasonic har et rigtigt godt ry for at lave gode produkter, se f.eks. i
>dk.edb.hardware.overclocking og i dk.edb.hardware.bundkort.

Ja, jeg har også været helt tilfreds med min gamle Seasonic PSU
men den kan ikke trække den nye maskine

>Ifølge diverse tests skulle Corsairs strømforsyninger være fra Seasonic,
>ifølge denne test mener testpersonen at HX620 er fra S12 serien:

Jeps, det er også hvad jeg har læst og derfor hælder jeg egentlig mest
til at købe en Corsair, da den er billigere og har løse kabler, så jeg
kan holde kabelrodet på et minimum.

> [...]
>vil jeg gætte på at de er ca. en meter lange efter at jeg åbnede kassen
>til den strømforsyning (Corsair HX620) som mister sin jomfrudom i

Ja, det er de to faste kabler. På min gamle Seasonic manglede der lige
5 cm uanset hvor meget jeg så kæmpede, så der klippede jeg kablet
mit over og satte at stykke fra en gammel PSU imellem.
Det ville jeg helst slippe for at skulle gøre igen, for kønt er det jo
ikke.
Og Antec's P18x kabinetter er jo dejlige, men med PSU'en i bunden,
så skal der jo et par lange kabler til, men OK, hvis de er næsten en
meter lange, så går det vist lige.

Mange tak

mvh Mads

Fra : Affrinard

Dato : 20-06-07 17:46

Mads skrev:
> [...]

> Og Antec's P18x kabinetter er jo dejlige, men med PSU'en i bunden,
> så skal der jo et par lange kabler til, men OK, hvis de er næsten en

Jeg har netop samlet mig en PC meget lignende den i starten af indlægget
og HX620W har kabler der er lange nok til Antec P18x. Dog medfølger der
ikke nok "fan only" adaptorer til at tilslutte samtlige tre kølere i
kabinettet.

Mvh.

Fra : Mads

Dato : 20-06-07 19:49

On Wed, 20 Jun 2007 18:46:21 +0200, Affrinard
<pbartramREMOVE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>og HX620W har kabler der er lange nok til Antec P18x. Dog medfølger der
>ikke nok "fan only" adaptorer til at tilslutte samtlige tre kølere i

Det var rart at høre, for jeg har lige modtaget stumperne til min nye
maskine med posten i dag, bla. en HX620W.
Kabinettet, et P182 er dog i restordre, men skulle dukke op om
et par dage. Rart at vide at kablerne ER lange nok.

mvh Mads

Fra : Hans

Dato : 20-06-07 20:06

Mads wrote:

> [...]
> Kabinettet, et P182 er dog i restordre, men skulle dukke op om
> et par dage. Rart at vide at kablerne ER lange nok.

Du bør nok lige være opmærksom på en enkelt detalje omkring P182, EN8800GTS
og montering af harddisk. Hvis du bruger den øverste harddiskskuffe, er der
ikke megen plads mellem harddisken og bagkanten af grafikkortet, hvilket kan
give problemer med PCI-E stikket og Sata kablet på harddisken.

Det er især den nederste placering i skuffen som er problematisk, så hvis du
kun har 1 harddisk så brug den øverste og placér kablingen mest
hensigtsmæssigt, for Satakabler bør ikke bøjes for meget tæt på stikket.

Hans

Fra : Mads

Dato : 20-06-07 20:37

On Wed, 20 Jun 2007 21:05:44 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>kun har 1 harddisk så brug den øverste og placér kablingen mest
>hensigtsmæssigt, for Satakabler bør ikke bøjes for meget tæt på stikket.

Tak for tippet, men jeg bruger nu mest den nederste HD skuffe
og mit grafikkort er et 7800GTS som vist er en anelse kortere.
Det gav ihvertfald ikke problemer i min nuværende PC som
sidder i et P180 kabinet.
Men tak alligevel.

mvh Mads

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 15-06-07 21:37

astrup@gmail.com skrev:

> Jeg er også åben overfor forslag om bundkort, det skal dog meget
> gerne være et Asus.

Har du overvejet Asus P5K-serien med Intel P35 chipset?

En af årsagerne til at vælge dette chipset i stedet, er at det anvender
PCIexpress 2.0 som giver dobbelt båndbredde i forhold til tidligere
udgaver af PCIexpress.

En anden årsag kunne være at DDR2 RAM op til 1066 Mhz understøttes, frem
for 800 Mhz, prisforskellen på RAMmen er minimal.

En tredie årsag kunne være ICH9 som i test har vist sig at være ret
hurtig til at overføre data fra harddisken allerede nu i første genera-
tion af driverne.

Indtil videre ser diverse test af P35 chipsettet ret lovende ud, men jeg
kan godt forstå hvis du ikke vil tage chancen med et nyt uprøvet chipset
og hellere vil holde til dig P965 hvis du vil overclocke og hellere have
et modent Motherboard som har fået tæsk af alverdens overclockere og
hvor de fleste fejl efterhånden må formodes at være rettet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-07 22:44

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-06-07 19:57

Jesper Poulsen skrev:

> Med hvilket formål?

For det meste bruger man mere båndbredde til at overføre mere data hur-
tigere.

Var spørgsmålet retorisk ment?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-06-07 18:09

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Var spørgsmålet retorisk ment?

Der er ingen grund til at anvende PCIe 2.0, da der ikke findes
udnyttelse af det endnu. Bundkortet er forældet når der bliver brug for
muligheden.

Jesper Poulsen

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 16-06-07 10:44

Først vil jeg lige sige tak for alle jeres svar!

Men så kunne det være jeg skulle holde mig til 8800GTS kortet... Tror
umiddelbart også jeg holder mig til 2gb ram.

Mht bundkort, er der så nogen som vil kommentere på valget mellem P5B
og P5K kortene? Der er jeg lidt i tvivl...

Derudover er jeg ud fra svarene også blevet i tvivl om, hvorvidt
kablerne fra PSU,en er lange nok? Nogen som ved om man kan købe
forlængerkabler til det formål hvis det skulle blive aktuelt?

/morten

Fra : Mads

Dato : 16-06-07 11:32

On Sat, 16 Jun 2007 02:44:04 -0700, astrup@gmail.com wrote:

>Mht bundkort, er der så nogen som vil kommentere på valget mellem P5B
>og P5K kortene? Der er jeg lidt i tvivl...

Jeg har ihvertfald besluttet mig efter at have Googlet lidt efter
test af Asus P5K kortet. Dets chipset er jo et år nyere og kan
lidt mere, så det bliver mit valg. En test nævner at et meget
langt grafikkort kan blokere en af de øverste SATA porte, men
der er jo nok af dem, så pyt med det.

>Derudover er jeg ud fra svarene også blevet i tvivl om, hvorvidt
>kablerne fra PSU,en er lange nok? Nogen som ved om man kan købe
>forlængerkabler til det formål hvis det skulle blive aktuelt?

Med Corsair PSU'en skulle der ikke være problemer. Den har
åbenbart mega-lange kabler til bundkortet.
Og ellers kan du jo gøre som jeg gjorde sidst. Ofrede kablet fra
en gammel PSU og købte for 10 kr samlemuffer i Silvan.
Ikke kønt, men effektivt.

mvh Mads

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-06-07 20:11

astrup@gmail.com skrev:

> Mht bundkort, er der så nogen som vil kommentere på valget mellem
> P5B og P5K kortene? Der er jeg lidt i tvivl...

Oprindeligt havde jeg selv udset mig et af P5B-modellerne, ved ordre-
afgivelse ændrede jeg mening og valgte det nyere kort på grund af den
ekstra funktionalitet som er i det nye chipset Intel P35 (f.eks. eSata,
hvor man kan tilslutte flere eSata enheder til samme stik, P5K er for-
beredt til at supportere de nye CPUer som Intel lancerer resten af
året).

Jeg vil ikke bruge tid på at beskrive hvad P35 indeholder når websider
allerede har beskrevet det grundigt i forvejen:

http://www.tomshardware.com/2007/05/21/intel_intros_3-series_chipsets_with_fsb1333_and_ddr3/

Hvis jeg skulle overclocke, så havde jeg nok valgt P5B i stedet da
chipsettet er mere modent og stabilt.

> Derudover er jeg ud fra svarene også blevet i tvivl om, hvorvidt
> kablerne fra PSU,en er lange nok?

Det burde ikke være et problem, efter jeg har monteret strømforsyningen
i et Coolermaster CM Stacker 832 hvor strømforsyningen sidder i toppen
når kablerne næsten ned til jorden. Kabinettet er et såkaldt maxi-tower,
jeg kan ikke huske om Antec PS-182 er midi- eller maxi-tower størrelse.

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 16-06-07 12:09

Jamen så tror jeg efterhånden jeg er kommet frem til at det færdige
setup bliver som jeg skrev i første indlæg, blot med et P5K bundkort
istedet for... Så må jeg bare satse på at det grafikkort ikke larmer
for meget...