Børnecheck - flytning mellem forældre
Fra : Kristian

Dato : 14-06-07 15:33

Hej,

Jeg har hørt at nogle fædre ikke automatisk har fået børnechecken
(kaldes det stadig det?) automatisk når barnet er flyttet fra moderen
til faderen.

Hvordan sikrer man sig at man får det?

Inden hvornår skal adressen være ændret for at modtage det d. 20/7

Mvh
Kristian

Fra : Bare mig

Dato : 15-06-07 20:00

Du ringer bare til børnefamilieydelsen i kommunen og fortæller det og evt
fremsender bevis herpå.

Normalt hedder det sig at inden den 31. i den måned inden de bliver udbtalt.
Men ting til dem og hør ad.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-06-07 09:01

Kristian wrote:
> Hej,
>
> Jeg har hørt at nogle fædre ikke automatisk har fået børnechecken
> (kaldes det stadig det?) automatisk når barnet er flyttet fra moderen
> til faderen.

Er der *nogen* fædre, der får det automatisk?

Jeg mener da at fædre skal ansøge, mens mødre får det automatisk.

Leif

Fra : Brian K

Dato : 17-06-07 23:34

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Er der *nogen* fædre, der får det automatisk?
>
> Jeg mener da at fædre skal ansøge, mens mødre får det automatisk.

Børnechecken følger barnet adresse - hvis mor tidligere har boet på
adressen - skal man henvende sig og gøre opmærksom på at der bor mor ikke
mere.

Menjeg har hørt nogle grumme historier om at der skulle føres beviser, osv -
man har forsøgt at få mor til at underskrive at hun ikke skull ehave den
mere - man skulle fremvise forældremyndighed, osv, osv.

Men den korrekte procedure er at børnechecken følger barnets adresse - hvis
både mor og far bor på adressen - så bliver det af en eller anden grund
altid mors kont pengene sættes ind på.

Selv fik jeg nemt flyttes børnechecken fra mor til mig da hun flyttede - de
tjekkede blot at mor var fraflyttet adressen - at hun så havde hævet checken
samme dag som hun fik den sidste check, det er så en anden snak.

/brian

Fra : Brian K

Dato : 17-06-07 23:36

Og i forlængelse af overnstående - vil jeg lige dele denne joke:

Faderen til datteren:"Når du kommer hjem til din mor iaften, så giv hende
denne kuvert og sig til hende, at nu når du er blevet 18 er dette den sidste
børnecheck hun nogen sinde for at se. Når du har gjort det så se lige hendes
ansigtudtryk. Datteren: "Ok.." Senere... Datteren:"Mor, jeg skulle give dig
denne kuvert fra far og sige til dig, at nu når jeg er blevet 18, er det den
sidste check du nogensinde ser fra ham. Og så bad han mig om at stå lidt og
se hvor lang du bliver i ansigtet. Moren:"Næste gang du kommer ud til din
far, så hils fra mig og sig, at nu når du er blevet 18, har jeg tænkt at
fortælle ham, at
han ikke er din rigtigr far. Stå så lidt og se hvordan hans ansigt bliver
langt."

Fra : Brian K

Dato : 17-06-07 23:41

> [...]
>
> Hvordan sikrer man sig at man får det?
>
> Inden hvornår skal adressen være ændret for at modtage det d. 20/7

Her er hvad Køge kommune skriver:

http://www.koege.dk/288129/

Børnefamilieydelsen (Børnechecken)

Alle forældre med pligt til at forsørge børn under 18 år modtager
børnefamilieydelse - også kaldet børnechecken.

Hvornår bliver ydelsen udbetalt?
Børnefamilieydelsen udbetales en gang i kvartalet.

Du kan vælge at få beløbet udbetalt på check eller sat ind på din bankkonto.
Ønsker du at få ydelsen sat ind på din bankkonto, skal du kontakte din bank.

Får jeg børnefamilieydelsen automatisk?
Hvis du er barnets mor, får du automatisk ydelsen udbetalt. Er du barnets
far og bor sammen med barnet, skal du søge om at få ydelsen udbetalt.

Har du et barn i privat familiepleje, kan ydelsen udbetales til dig. Endelig
kan ydelsen også udbetales til barnet selv, hvis kommunen skønner, at det er
bedst for barnet.

Skal der betales skat af ydelsen?
Nej, du skal ikke betale skat af børnefamilieydelsen.

Hvordan søger jeg om ydelsen?
Er du ikke barnets mor, skal du søge om at få ydelsen udbetalt. Det gør du
ved at henvende dig til Borgerservice i kommunen og få tilsendt et
ansøgningsskema.

Hvor kan jeg få mere at vide?
Du kan få mere at vide i Borgerservice