Spørgsmål til gigbat netkort og kabler
Fra : creative@plantcph.dk

Dato : 14-06-07 13:30

Hai

Jeg har 4 Gigabit porte i min D-Link DIR 655 switch, disse vil jeg
gerne benytte til 1 server og 3 klienter.

Min server: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pedge_sc1430?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd

Hvilke netkort er at foretrække? - Uden at skulle voldtage pengepungen
men stadig opretholde en vis kvalitet.

Hvad med de 2 nedenstående?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=50968 (Den billige:
200,-)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=14159 (Den lidt dyrere:
800,-)

Er det dyre kort "det" bedre? Er RAM vigtigt på et netværkskort?

Netkabel - Skal jeg være opmærksom på noget der? e.g.
http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=121 Der er jo et
væld af valgmuligheder *pyyh*

Kthxbye

Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-06-07 13:46

creative@plantcph.dk wrote:
> [...]
>
> Hvilke netkort er at foretrække? - Uden at skulle voldtage pengepungen

Er der PCI express slots i maskinen?

Hvad med en Intel PRO/1000 PT Server Adapter?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : creative@plantcph.dk

Dato : 14-06-07 15:42

On 14 Jun., 14:46, Mogens Kjaer <m...@crc.dk> wrote:

> Er der PCI express slots i maskinen?
>
> Hvad med en Intel PRO/1000 PT Server Adapter?
>
> Mogens
>
> --
> Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
> Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
> Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
> Email: m...@crc.dk Homepage:http://www.crc.dk

Tak for dit svar :) En maskine har PCI express, er det _meget_ bedre?

Der ryger et af ovennævnte Intel-kort i serveren.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-06-07 20:43

creative@plantcph.dk wrote:
> [...]
>
> Er det dyre kort "det" bedre? Er RAM vigtigt på et netværkskort?
>
> Netkabel - Skal jeg være opmærksom på noget der? e.g.

Hej Jens

Kig på:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pedge_sc1430?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd&~tab=specstab#tn1
Citat: "...
[Nederst:]
Kommunikation
Et integreret 10/100/1000 Gigabit-netværkskort
Intel PRO/1000 MT Gigabit-netværkskort (kobber)
Broadcom 5721 Gigabit-netværkskort
...."

Find ud af hvad det betyder...

De indbyggede Gbit netkort på et bundkort, kan faktisk være meget
væsentligt hurtigere end 32bit pci og 64bit pci netkort.

Undersøg om det bundkortets indbyggede netkort kommunikerer iva
CSA-bussen. CSA="Communication Streaming Architecture":
http://www.intel.com/design/network/products/lan/controllers/82547gi.htm
http://www.intel.com/design/network/products/lan/controllers/82547ei.htm
(gammelt?) Citat: "... A generation ahead of other Gigabit controllers,
the Intel 82547EI Gigabit Ethernet Controller bypasses the PCI bus,
freeing its bandwidth for other I/O operations, and connects to the
dedicated CSA bus on the Memory Control Hubs (MCH) of the Intel® 865 and
875 chipsets for the Intel® Pentium® 4 processor
Power dissipation 1.0W (typical)
CSA Features: Theoretical bandwidth of 266Mbytes/sec
Jumbo frame support up to 16KB
...."

/Glenn

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-06-07 21:31

Glenn Møller-Holst wrote:
> CSA Features: Theoretical bandwidth of 266Mbytes/sec

PCIe x1 er 2.5Gbit/s så det er vist ikke så imponerende.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Autocadster

Dato : 14-06-07 21:45

Mogens Kjaer kom med følgende:

> PCIe x1 er 2.5Gbit/s så det er vist ikke så imponerende.

Er det ikke 2 meget forskellige regnestykker "Gbit/s > Mbytes/s" ?

Autocadster / 2620

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-06-07 22:07

On 2007-06-14, Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Er det ikke 2 meget forskellige regnestykker "Gbit/s > Mbytes/s" ?

Nej.

Hvis vi antager at Gbit/s betyder 1E9 bits/s og Mbyte/s betyder 2
opløftet i 20. potens.
bytes/s er det ganske nemt at omregne: De 266 Mbyte/s svarer til 2.23
Gbit/s. (266*2^20*8). Det stemmer fint overens med de 2.2 Gbit/s, der er
angivet i
http://www.intel.com/technology/magazine/communications/nc08031.pdf

Det er dog vigtigt at se på hvor mange enheder, der deles om en enkelt
bus' båndbredde uanset hvilken type der er tale om, og det kan variere i
det uendelige mellem bundkort.

--
Andreas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-06-07 22:12

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Nej.
>
>Hvis vi antager at Gbit/s betyder 1E9 bits/s og Mbyte/s betyder 2
>opløftet i 20. potens.

Hvorfor antager vi det? Jeg kunne argumentere for at det er en
hastighed og hastigheder angives normalt metrisk (M = 10^6)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-06-07 22:14

On 2007-06-14, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:

> Hvorfor antager vi det? Jeg kunne argumentere for at det er en
> hastighed og hastigheder angives normalt metrisk (M = 10^6)

Fordi det er praksis (det er også derfor mine udregninger passer med
intels pdf :)

--
Andreas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-06-07 22:20

>Fordi det er praksis (det er også derfor mine udregninger passer med
>intels pdf :)

Nå. Det er vel den klassiske marketing. Skråt op med alt og brug det,
der giver det største tal. Det er jo også derfor de angiver plads på
harddiske metrisk.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-06-07 22:24

On 2007-06-14, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:

> Nå. Det er vel den klassiske marketing. Skråt op med alt og brug det,
> der giver det største tal. Det er jo også derfor de angiver plads på
> harddiske metrisk.

Hvis det var tilfældet ville de jo netop angive begge metrisk, og det
lader ikke til at det er tilfældet.

--
Andreas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-06-07 22:08

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

>Er det ikke 2 meget forskellige regnestykker "Gbit/s > Mbytes/s" ?

Nej, det er bare en faktor 8.

266 Mbyte/s x 8 bit/byte x 0,001 Gbit/Mbit ~ 2,1 Gbit/s < 2.5 Gbit/s

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-06-07 22:10

Autocadster wrote:
> Mogens Kjaer kom med følgende:

> Er det ikke 2 meget forskellige regnestykker "Gbit/s > Mbytes/s" ?

?

2.5Gbit/sek er 312Mbytes/sek

312 > 266.

Og det er PCIe x1. PCIe findes med x4, x8, x16...

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 15-06-07 22:53

On Thu, 14 Jun 2007 23:30:30 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> PCIe x1 er 2.5Gbit/s så det er vist ikke så imponerende.

Hvis man kan køre wire-speed på sin Gigabit port så er der vel ikke brug
for mere båndbredde - man har jo ikke et netkort for at imponere.

Tilsyneladende er der også nogle tricks med lavere latency til hukommelsen
og det kan vel i praksis betyde lige så meget.

JÅH