MS Windows
briani 27239
Downgrade vista business til xp pro
Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-06-07 18:10

Hvordan er det lige man i praksis nedgraderer[1] en vista business til en xp
pro ?

Det skulle være muligt ifølge licens aftalen, men gøres det "korrekt" i
praksis ? End ikke M$'s represæntanter kunne give mig et fornuftigt svar,
men de var flinke til at aktivere den nye licens..

Jeg prøvede følgende på 3 ens HP maskiner med præ-installeret vista
business som alle skulle nedraderes.
Slettede alt på disken, installerede en xp pro oem , den godtog ikke nøglen
fra vista-oem stickeren, så jeg fodrede den med en nøgle fra en anden pc
(som var aktiveret osv) for at komme videre. Dernæst klonede disken før den
blev aktiveret ud på de 3 andre.

Der sker så følgende:
PC1) Aktiverede uden problemer via nettet - var faktisk en fejl, regnede
ikke med det lykkedes da den jo var installeret på en anden pc som var
markant anderledes..

PC2) Jeg ringer til deres aktiverings linje, remser mit installations ID op,
forventer at få at vide at den ikke blev godkendt, og dermed kommer til at
tale med en service arbejder, som jeg så kan forklare situationen.. det sker
så ikke, den bliver istedet godkendt og jeg tamper koden den giver mig ind
og alt er i orden..

PC3)
(Nu vil jeg vide hvad der foregår her)
Jeg ringer til aktiverings linjen igen, og denne gang lader den stå tilpas
længe til at jeg bliver stillet om til personalet. Ved kommende godkender
installationen og insisterer (mistænkeligt) hårdt på at give mig aktiverings
nøglen.. jeg spørger pænt til hvordan proceduren er, men får intet svar
udover at jeg kan indtaste nøglen i felt A..
Jeg vælger her lidt uhøfligt at lægge på, og ringer op igen, giver dem mit
installations id, venter igen på at komme til at tale med personalet.. Denne
gang får jeg at vide at sådan gjorde man bare, hun vidste ikke lige helt
hvordan man skulle gøre det, men igen var hun klar ved felt A..

Jeg endte med at få aktiveret 3 maskiner, uden at på noget som helst
tidspunkt at have oplyst koden på den oem sticker der sad på pc'en.

Nogen som ved hvordan det (burde) foregå ? M$ plejer ikke just at drysse
om sig med licenser..

[1] Nogle mener det reelt er en opgradering... :)