Koble to netværk sammen vha en router?
Fra : astrup@gmail.com

Dato : 13-06-07 14:32

Jeg spurgte tidligere herinde, om det var muligt at koble en printer
på to forskellige netværk via hhv kabel og wireless, men har nu fundet
ud af at det ikke kan lade sig gøre.

Situationen er nu den, at jeg står med to adskilte netværk i samme
hus, og én printer som gerne skulle kunne tilgås fra alle maskinerne.

Jeg har fået en Linksys WRT54GS router i overskud, og tænkte på om
denne måske kunne anvendes som en form for "kobling" mellem de to
netværk? Altså så den er tilsluttet både netværk A og netværk B og den
så kan videresende udskrifter fra computere på netværk A over til
netværk B hvorpå printeren sidder.

Nogen som ved om sådan noget kan lade sig gøre, og i givet fald
hvordan?

Ville blive meget taknemmelig for noget hjælp...

Mvh Morten Christensen

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-06-07 16:36

astrup@gmail.com <astrup@gmail.com> skrev 2007-06-13:
> Jeg spurgte tidligere herinde, om det var muligt at koble en printer
> på to forskellige netværk via hhv kabel og wireless, men har nu fundet
> ud af at det ikke kan lade sig gøre.

Hvorfor skulle det ikke kunne det?

Jeg deler uden problemer min lexmark netværksprinter imellem de to ben
på min firewall med to forskellige subnets.

Det eneste det kræver er at jeg indtaster IP adresen på printeren
manuelt i computeren.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 13-06-07 22:21

> Hvorfor skulle det ikke kunne det?

Jeg prøvede først at koble den på det ene netværk trådløst, hvilket fungere
fint. Derefter koblede jeg den på det andet via kabel, men så afbrydes den
trådløse forbindelse og den kører istedet kun over kabel. Derfor kan jeg
ikke lige se hvordan jeg skal få den til det... Det er en HP Photosmart
3310.

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-06-07 16:55

On Wed, 13 Jun 2007 06:31:58 -0700, astrup@gmail.com wrote:

>Jeg spurgte tidligere herinde, om det var muligt at koble en printer
>på to forskellige netværk via hhv kabel og wireless, men har nu fundet
>ud af at det ikke kan lade sig gøre.

Hvorfor kan det ikke lade sig gøre..

Vil printeren kun aktivere eet netkort ? Eller var det noget andet
der gik galt ??

>Situationen er nu den, at jeg står med to adskilte netværk i samme
>hus, og én printer som gerne skulle kunne tilgås fra alle maskinerne.

Hvorfor to adskilte netværk - og hvordan er de adskilt ?

Har du to separate internet oploblinger, eller deler de to netværk een
internetopkobling ?

> [...]
>netværk B hvorpå printeren sidder.
>
>Nogen som ved om sådan noget kan lade sig gøre, og i givet fald

Alt kan principielt lade sig gøre - Men vi skal meget gerne kende din
nuværende opsætning inden vi udtaler os...

<mlr>

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 13-06-07 22:27

> Hvorfor kan det ikke lade sig gøre..
>
> Vil printeren kun aktivere eet netkort ? Eller var det noget andet
> der gik galt ??

Som skrevet i mit andet indlæg, afbrydes den første forbindelse når jeg
opretter nr 2... Hver for sig virker de fint.

> Hvorfor to adskilte netværk - og hvordan er de adskilt ?
>
> Har du to separate internet oploblinger, eller deler de to netværk een
> internetopkobling ?

Specifikt er der tale om en TDC FlexTotal opkobling. Det er en enkelt
internetopkobling som er delt op i to; den ene er til firmabrug og er en
VPN-forbindelse til virksomheden. Den anden del er så til privat brug. Den
router som er leveret fra TDC har således både fysiske porte til hhv privat
og firmabrug, og samtidig kører den to seperate trådløse netværk.

Firmadelen tildeler ip-adresser 192.168.100.xxx og privatdelen tildeler
192.168.1.xxx og det er ikke muligt at kommunikere på tværs af de to, ej
heller at ændre i routerens konfiguration.

Derfor tænkte jeg på om man måske kunne koble de to sammen ved at anvende
Linksys routeren...

Håber det er klart nok nu...

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-07 11:34

On Wed, 13 Jun 2007 23:26:57 +0200, "Morten Astrup Christensen"
<astrup-noget-@gmail.com> wrote:

> [...]
>heller at ændre i routerens konfiguration.
>
>Derfor tænkte jeg på om man måske kunne koble de to sammen ved at anvende

Jo, det hjælper...

Du kan måske prøve at placere printeren og den extra router foran
FlexTotal routeren - Men en passende opsætning burde det så være
muligt at nå printeren fra begge lokalnet....

Det forudsætter sæ'følig at din FlexTotal forbindelse er DHCP-baseret.
Hvis den f.eks er PPPoE kan du næppe 'se' netværksenheder foran
routeren...

<mlr>

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 14-06-07 16:07

> [...]
>
> Det forudsætter sæ'følig at din FlexTotal forbindelse er DHCP-baseret.
> Hvis den f.eks er PPPoE kan du næppe 'se' netværksenheder foran

Det kunne jeg jo prøve... Hvad skal der så lave af opsætning på
Linksys routeren?

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-07 17:45

On Thu, 14 Jun 2007 08:07:07 -0700, astrup@gmail.com wrote:

>Det kunne jeg jo prøve... Hvad skal der så lave af opsætning på
>Linksys routeren?

Prøv først at clone WAN-siden på LinkSys'en med TDC-routerens
MAC-adresse. Så sætter du LinkSys'en på linien ud af huset og ser om
routeren får kontakt til TDC...

Hvis ikke den gør det, kommer du nok ikke meget længere ad den vej...

Men er der hul igennem burde det være muligt. Så ville jeg nok opsætte
Linksys'ens LAN ip-adresse til 192.168.2.1, lade den uddele ** een **
ip-adresse som f.eks 192.168.2.2 og gøre denne adresse til DMZ.

Printeren opsættes med den fast ip-adresse 192.168.2.3 inden den
tilsluttes LinkSys'en

Og så endelig forbinde TDC routerens WAN-side til LinkSys LAN og se
hvad der sker....

<mlr>

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 14-06-07 17:53

Jeg takker mange gange for den udførlige manual! Så vil jeg prøve og
se om jeg kan få det til at virke...

Mvh Morten

Fra : Jørgen Carlslund

Dato : 14-06-07 20:15

Hej Morten.
Det du forsøger, er at omgå sikkerheden i din "kones" firma.
Hvis det lykkedes dig at få tilsluttet de 2 net, er det
sikkerheden på dit private net, der pludselig hersker på
firmaets net, don't do it. Køb en printer med usb stik og
Ethernet. Lad konen bruge usb porten, og din pc netværket.
Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-07 21:06

On 14 Jun 2007 19:15:01 GMT, Jørgen Carlslund <jca@mail.dk> wrote:

> [...]
>firmaets net, don't do it. Køb en printer med usb stik og
>Ethernet. Lad konen bruge usb porten, og din pc netværket.

Din advarsel er reel nok...

Men hvis det kan lykkes for ham at placere netværksprinteren 'foran'
FlexTotal routeren er sikkerheden i VPN netværket intakt.

<mlr>