Nyhedsbrev: HTML i emails
Fra : Mercury79

Dato : 13-06-07 13:37

Jeg arbejder på at udsende nogle nyhedsbreve til brugerne på mit
site. Jeg bruger en - synes jeg selv - ret enkel kode, der også
virker ganske fint på sitet. Problemet opstår, når skidtet skal
sendes ud til brugernes emails.

Foroven i nyhedsbrevet vil jeg have en række rubrikker, der så
skal fungere som henvisninger til artiklerne længere nede i
nyhedsbrevet. Altså sådan:

<h5 id="#1"><b>whatver</b></h5><b>

Det virker bare ikke, selv om jeg sender det som html. Det ser
fint ud og alt det der, men nå man så trykker på henvisningen
åbner et nyt vindue med url: unknown:/// - og en blank side, hvor
der står: Siden kan ikke vises. Foroven på browservinduet står
der: Der opstod en ulovlig syntaksfejl.

Hvordan retter jeg det, så det virker som en henvisninger fra et
sted i mailen til et andet sted i mailen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-07 14:37

Mercury79 skrev:

> Foroven i nyhedsbrevet vil jeg have en række rubrikker, der så
> skal fungere som henvisninger til artiklerne længere nede i
> nyhedsbrevet.

Du har ingen mulighed for at vide hvordan brugerens system er sat
op hvad HTML angår. Mange afviser det, og andre har en såkaldt rå
visning slået til hvor de vil se koderne.

Lav det som en selvstændig HTML-fil som du vedhæfter. Så vil det
virke hos dem der åbner filen i deres browser, og de andre vil
sikkert helst være fri for HTML i mail.

--
Bertel

Fra : Mercury79

Dato : 13-06-07 14:49

Tak for svaret!

Når du siger: vedhæft det som en fil, hvad mener du så? - jeg er
bestemt ikke professor udi html, så du må gerne forklare, hvad jeg
skal gøre. Ikke selve koden, men hvordan jeg laver filen og
vedhæfter den, så det kommer til at ordentligt ud.

Pointen er jo, at brugerne skal kunne læse nyhedsbrevet i deres mail
uden at besøge mit site.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-07 23:41

On 13 Jun 2007 12:36:54 GMT, Mercury79 <mercury_dk_79@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>åbner et nyt vindue med url: unknown:/// - og en blank side, hvor
>der står: Siden kan ikke vises. Foroven på browservinduet står

Har du prøvet at bruge et andet navn, fx. n1 - id'er må ikke starte med
et tal.
<url:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/types.html#type-name>

Der skal heller ikke være # andet end i href'en (ikke i id'en):

<h5 id="n1"><b>whatver</b></h5><b>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mercury79

Dato : 15-06-07 09:58

Det virker heller ikke. Det gør ingen forskel for mig, om id'en starter
med et bogstav eller tal, ligesom det heller ikke gør en forskel, om der
er et # eller ej i id'en.

Men tak for budet!

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-07 10:04

"Mercury79" <mercury_dk_79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det virker heller ikke. Det gør ingen forskel for mig, om id'en starter
> med et bogstav eller tal, ligesom det heller ikke gør en forskel, om der
> er et # eller ej i id'en.

Jeg kan ikke mindes, at jeg har set en HTML.mail med interne links, så måske
kan det slet ikke lade sig gøre.
Hvis mail programmet af sig selv vil åbne et http-link i default browseren,
så nytter det jo ikke så meget.

Den normale fremgangsmåde er vel også, at man skriver små introduktioner i
nyhedsbrevet, og så linker til de fulde artikler på nettet, - en af
pointerne med en nyhedsmail er jo ofte netop at få mere fokus på websitet.

Men hvis du har en HTML.mail med interne links der virker, kan du jo sniffe
lidt i den og se hvordan det skal gøres.

/Per

Fra : Mercury79

Dato : 15-06-07 11:05

Faktisk har jeg lige fundet ud af, at når jeg sender html med mail, virker
lortet ikke (altså href-henvisningerne), men når jeg sender det afsted som
nyhedsbrev fra mit site, virker nogle af henvisningerne.

Denne form virker faktisk:
<b><h3 id="#top">Nyheder uge 24:</h3></b>

Denne form virker ikke:
<h5 id="#11"><b> Ændringer i opsætningen </b></h5>

Næste gang vil jeg prøve, som du skrev, ikke at starte id'erne med tal. Men det
kan altså lade sig gøre at henvise mva. html i en mail. Hurra for det!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-07 14:55

Mercury79 wrote:

> Denne form virker ikke:
> <h5 id="#11"><b> Ændringer i opsætningen </b></h5>

Nej, selvfølgelig virker det ikke. Det er formateret forkert. Tegnet # først
i href-værdien fortæller, at det er et lokalt link, til et sted, der hedder
11 længere nede i mailen. Men et sådant sted eksisterer ikke, du har derimod
et sted, der hedder #11. Et id må i øvrigt ikke starte med et tal eller et
#, første tegn skal være et bogstav. Det vil nok heller ikke virke i en
browser.

Dette virker derimod i en browser:

<h5 id="t11"><b> Ændringer i opsætningen </b></h5>

Prøv så, om du kan få det til at virke i em mail også.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mercury79

Dato : 15-06-07 15:01

Okay, det vidste jeg faktisk ikke. Men det virker i en browser, selv om det
første tegn er enten # eller er tal. Men jeg skal prøve det næste gang, jeg
sender nyhedsbrev ud.