Min side vil ikke validere
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 13-06-07 10:35

Når jeg validerer http://www.kulturjam.dk/index.asp?pid=kn07 så får jeg en
masse af disse fejl: "Line 77 column 1521: non SGML character number 148."
Problemet opstår når folk indtaster en beskrivende tekst på
http://www.kulturjam.dk/index.asp?pid=Kultur
Der kommer tilsyneladende en masse formateringstegn med i teksten, når de
copy-paster en tekst et eller andet sted fra.
Hvordan fikser jeg den?

Mvh. Claus

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-06-07 11:59

On Wed, 13 Jun 2007 11:35:17 +0200, Claus Skaarup (Arbejde)
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> Når jeg validerer http://www.kulturjam.dk/index.asp?pid=kn07 så får jeg
> en
> masse af disse fejl: "Line 77 column 1521: non SGML character number
> 148."

Du er nødt at at erstatte tegnene på serversiden. Problemet sker ofte
fordi word har nogle ekstra karakterer.
Ret din asp, så den erstatter alle forekomster af enkelt og dobbelt
gåseøjne, bindestreg, 3 punktummer og bindestreg.

--
Ryan Kristensen

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 13-06-07 12:38

"Ryan Kristensen" <usenet@ryankristensen.invalid> skrev i en meddelelse
news.ttuwsrm6zr1c02@ryan.company.com...

> [...]
> Ret din asp, så den erstatter alle forekomster af enkelt og dobbelt
> gåseøjne, bindestreg, 3 punktummer og bindestreg.

Kan det gøre det? For det ser ud til, at det er vilkårlige bogstaver, der
skaber problemet. I hvert fald ifølge:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.kulturjam.dk%2Findex.asp%3Fpid%3Dkn07

Mvh. Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-07 13:15

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Kan det gøre det? For det ser ud til, at det er vilkårlige bogstaver, der
> skaber problemet. I hvert fald ifølge:
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.kulturjam.dk%2Findex.asp%3Fpid%3Dkn07

Prøv i første omgang at erstatte ” med ".

Hold Atl og tryk 148 på det numeriske tastatur.

Det er ikke tilfældige tegn der udløser fejlene, men sidens peger
rammer ikke altid rigtigt. Det er 'firkanterne' (”) der er
problemet.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 13-06-07 14:29

> [...]
>
> Det er ikke tilfældige tegn der udløser fejlene, men sidens peger
> rammer ikke altid rigtigt. Det er 'firkanterne' (") der er

Det hjalp. Nu validerer siden, men det varer kun indtil der er nogle nye,
der taster noget ind, men det må jeg jo lige have ordnet. Mit største
problem: Hvordan hulen erstatter man tegnet " i asp. Kodelinien: k_beskriv =
Replace(k_beskriv,"''",""") går selvfølgelig galt fordi asp tror sætningen
er færdig ved " nr. 2. Så... What to do?

Mvh. Claus

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp hvor denne tråd efterhånden
hører mest hjemme.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-07 23:35

On Wed, 13 Jun 2007 15:28:45 +0200, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"

>Det hjalp. Nu validerer siden, men det varer kun indtil der er nogle nye,
>der taster noget ind, men det må jeg jo lige have ordnet.

De tegn, jeg plejer at replace er:
132, 145, 146, 147, 148, 150, 151

> [...]
>Replace(k_beskriv,"''",""") går selvfølgelig galt fordi asp tror sætningen
>er færdig ved " nr. 2. Så... What to do?

Dublere " escaper:
Replace(k_beskriv,"''","""")

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-06-07 09:48

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Dublere " escaper:
> Replace(k_beskriv,"''","""")

Tak for det. Nu fungerer det sgu! Nu har jeg kun 2 valideringsfejl tilbage
på hele sitet. Men det er der mere om i html gruppen

Mvh. Claus

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-06-07 05:38

"Claus Skaarup (Arbejde)" skrev i en meddelelse...

> [...]
> = Replace(k_beskriv,"''",""") går selvfølgelig galt fordi asp tror
> sætningen er færdig ved " nr. 2. Så... What to do?

tegnet for " hedder chr(34). En erstatning for " er ', som en streng så vidt
vides godt må indeholde.

MVH
Rune

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-07 09:24

Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Hvordan fikser jeg den?

Nu fik du i første omgang rettet de eksisterende fejl. Men jeg tror, at dit
problem opstår på grund af mismatch mellem den tegntabel, som du har
defineret i sidens header og den tegntabel hvormed dine brugere har editeret
en tekst, inden de klippe/klistrer det på din side.

I sidens fjerde kodelinje har du defineret "iso-8859-1", prøv at ændre det
til "utf-8" og vælg så det tegnsæt også i din egen html/asp-editor, så du
ikke selv laver problemer af samme slags.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-06-07 09:45

"Erik Ginnerskov"

> I sidens fjerde kodelinje har du defineret "iso-8859-1", prøv at ændre det
> til "utf-8" og vælg så det tegnsæt også i din egen html/asp-editor, så du
> ikke selv laver problemer af samme slags.

OK. Det vil jeg prøve, men først: Jeg har 2 fejl tilbage, som jeg ikke
fatter. Det drejer sig om disse linier:

<%
Response.write "</span><form action='index.asp?pid=Kultur&amp;Id=" &
kn07("Id") & "&amp;action=slet' method='post' name='slet' id='slet" & ct &
"'>"
response.write "<h3>Indtast kode for at slette el. rette </h3><input
type='Text' name='Slkode' Id='Slkode" & ct & "' size='10'><input
type='submit' name='Slet' value='Slet/ret'></form>"
%>

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fejl, men valideringen siger: "document
type does not allow element "INPUT" here; missing one of "P", "H1", "H2",
"H3", "H4", "H5", "H6", "PRE", "DIV", "ADDRESS" start-tag."

Hvorfor nu det? Må jeg ikke lave input-felter?

Mvh. Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-07 10:39

> [...]

> "H3", "H4", "H5", "H6", "PRE", "DIV", "ADDRESS" start-tag."

> Hvorfor nu det? Må jeg ikke lave input-felter?

Jo, men de må ikke stå uden for 'afsnit' - <p> eller <div>. Det
er en konsekvens af at du har valgt strict.

Og du må ikke bruge /> i HTML -
altså ikke <br /> men <br> og tilsvarende.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-06-07 11:47

> Jo, men de må ikke stå uden for 'afsnit' - <p> eller <div>. Det
> er en konsekvens af at du har valgt strict.

OK. Det fikser jeg lige.

> Og du må ikke bruge /> i HTML -
> altså ikke <br /> men <br> og tilsvarende.

Well. Nu har jeg revalideret det hele efter xhtml 1.0, så nu er det en anden
sag.

- og nu validerer den! Jeg kan med stolthed sige, at jeg har lavet min
første hjemmeside, som validerer 100% efter xhtml 1.0 strict. Det holdt
hårdt, men fornøjelsen er stor. Tak for hjælpen til alle.

Mvh. Claus