Logonproblem - privat netværk
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 12-01-01 20:58

Jeg kan ikke logge på mit netværk, der består af 2 computere (computernavne
: master (IP:192.168.0.50) og slave (IP:192.168.0.51); arbejdsgruppenavn :
fileprintshare) forbundet med krydset kabel. Jeg modtager følgende
fejlmeddelser når jeg vælger:

Andre computere
Hele netværk
fejlmedd: "Der er ikke adgang til netværket ..."

Søg computere
master
finder master og dobbelt-klikker
fejlmedd: "Der er ikke adgang til \\Master. Ikke logget på"

Søg computere
slave
fejlmedd: "Der er ingen objekter at vise"

D-drevet er delt - sharenavn:master D, adgangstype: fuld

Jeg forsøger at tilslutte netværksdrev ved at vælge :
Andre computere
\\master D\D
OK
fejlmedd: "Netværk er ikke tilgængeligt ..."

Det er kun master-computeren der afviser adgang til netværket. På slave er
der ingen problemer i at logge på Andre computere - Hele netværket.

Opsætningsbeskrivelse :
Kort : PCI Fast Ethernet (sat til 100mbs halfduplex, irq:05)
OS : Win98
Protokoller :
TCP/IP - IPadresse :192.168.0.50 (master) 192.168.0.51 (slave),
undernetadresse 255.255.255.000
NetBEUI
Service og klientprogrammer :
Klientprogram til MSnetværk (hurtig logon)
Windows logon (primær logon)
MS Family logon
Fil- og udskriftsdeling til MS netværk (browsemaster : automatisk; andre
computere har adgang til filer og printer)

Fejlsøgningstatus - for master :
Winipcfg - viser forventet TCP/IP-opsætning
Net view - fejlmedd: "3787 - du skal logge på"
Ping 127.0.0.1 sender og modtager 4 pakker
ping 192.168.0.50 sender og modtager 4 pakker
ping 192.168.0.51 timeout

fejlsøgningstatus for slave :
Winipcfg - viser forventet TCP/IP-opsætning
Net view - arbejdsgruppe:fileprintshare, servernavn:slave.
Ping 127.0.0.1 sender og modtager 4 pakker
ping 192.168.0.50 sender og modtager 4 pakker
ping 192.168.0.51 timeout

Jeg har også forøgt at efterkontrollere det krydsede UTP-kabel.
Jeg har formateret crevet for at starte op på en frisk og har samtidig
aktiveret logon-proceduren.

Hvad skal jeg gøre for at få hul igennem???
Hvad skal jeg gøre for at logge på?
Jeg tror logon-problemet er et følgeproblem - men hvad er hovedproblemet?

Håber at nogen kan hjælpe - inden jeg bliver negativ og rigtig meget
deprimeret.

mvh. Klaus

Fra : John Ploug

Dato : 12-01-01 21:10

Hej Klaus.

Hvad jeg ikke forstår er at ingen af de 2 maskiner kan pinge 192.168.0.51,
hvilket er slaven ikke ?

Hvad siger winipcfg ? bindes ip stakken til kortene, altså viser winipcfg de
rigtige tildelte ip # ?

Prøv evt helt at undlade at bruge ip protokol baseret opsætning til at
begynde med.

Min vejledning vil indledningsvis være at du skal prøve at genindstallere
netkortene, evt bytte dem fra maskinerne, indstaller derefter kun netBEUI
protokollen, og prøv at "få hul igennem" med denne, når det funker tilføjer
du bare TCP/IP protokollen.

Inden du gør dette så tjeck lige med winipcfg, og vær sikker på at begge
maskiner sidder på samme subnet, f.eks. 255.255.255.0

Op med humøret

John Ploug