vbscript boolean short circuit
Fra : Leif Neland

Dato : 12-06-07 14:02

Kan man ikke som i f.ex. php stoppe beregningen af et logisk udtryk, så
snart man kan bestemme værdien?

Altså
if x <> 0 and y/x > 1 then

Hvis x = 0 udføres ikke y/0, som giver fejl.

Skal man virkelig lave
if x <> 0 then
if y/x > 1 then

Det giver lidt langhårede if-else konstruktioner.

Leif

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-06-07 15:20

Leif Neland wrote:
> Kan man ikke som i f.ex. php stoppe beregningen af et logisk udtryk, så
> snart man kan bestemme værdien?

Af manualen ser det ud til at de er short circuit.

http://dk2.php.net/manual/en/language.operators.logical.php

Mvh. Michael.

Fra : Birger

Dato : 12-06-07 15:51

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Af manualen ser det ud til at de er short circuit.
>
> http://dk2.php.net/manual/en/language.operators.logical.php
>
> Mvh. Michael.

I asp-gruppen er et spørgsmål om vbscript, som besvares med en reference til
php manual.
Er det kun mig der er forvirret?

I PHP kan det ønskede udføres som

if (( x!= 0) && (y/x > 1)) { ... }

Birger

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-06-07 16:44

Birger wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> I asp-gruppen er et spørgsmål om vbscript, som besvares med en reference til
> [...]

Jeg har ikke fået nok søvn i nat. Det er vist forklaringen

Mvh. Michael.

Fra : Birger

Dato : 12-06-07 17:53

> Jeg har ikke fået nok søvn i nat. Det er vist forklaringen

Tænkte nok der måtte være en eller anden form for logik, som jeg ikke kunne
få øje på... ;>)

Birger

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-06-07 19:08

On Tue, 12 Jun 2007 15:01:37 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>if x <> 0 then
> if y/x > 1 then
>
>Det giver lidt langhårede if-else konstruktioner.

Så vidt jeg kan se, er grunden til at VB6 og VBScript ikke understøtter
"short circuit evaluation", at deres AND, OR osv. ikke kun udfører en
boolsk, men også en bitwise sammenligning.

Se fx:
<url: http://discuss.joelonsoftware.com/default.asp?joel.3.60752.26>
<url: http://blogs.msdn.com/ericlippert/archive/2004/07/15/184431.aspx>

VB.Net skulle derimod understøtte begge dele.

Så du må leve med de nestede If'er

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,