Erfaringer med jaynet
Fra : claus

Dato : 12-06-07 13:33

Hej.
Er der nogen her der har erfaringer med jaynet?
Vi har om kort tid mulighed for b.la dette produkt:

http://dong.jay.net/welcome/index.php

Mvh Claus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-06-07 14:14

claus wrote:
> Hej.
> Er der nogen her der har erfaringer med jaynet?
> Vi har om kort tid mulighed for b.la dette produkt:
>
> http://dong.jay.net/welcome/index.php

Vær opmærksom på, at hvis du vil have fast IP
og adgang udefra skal du køre med en VPN tunnel.

Uden denne får man variable IP og alle porte indad er
lukkede.

Det er lidt langhåret at sætte VPN tunnelen op, og kører ikke altid
stabilt. Den sidste uge har der dog ikke været nogen problemer,
før det lukkede de tunnelen hver nat ved 1-tiden.

Prisen er med 10G trafik pr. måned. Derudover koster ekstra.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : TBC

Dato : 24-06-07 09:39

"claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er der nogen her der har erfaringer med jaynet?
> Vi har om kort tid mulighed for b.la dette produkt:
>
> http://dong.jay.net/welcome/index.php

Det er primært en løsning for folk der alligevel ikke bruger deres
bredbåndsforbindelse og den til rådighed stillede båndbredde særligt meget.
Prisen er med 10G trafik pr. måned. Derudover koster ekstra.

Hvis du kun bruger forbindelsen til almindelig surf, mail og online spil er
det sikkert ganske udmærket. Henter du mange store filer, og streamer meget
net TV i høj kvalitet bliver det hurtigt en meget dyrere fornøjelse end de
andre løsninger på fibernettet. Antager man at man henter store filer med
fuld udnyttelse af hastigheden, så vil man kun kunne downloade i omkring et
kvarters tid før det ville begynde at koste ekstra.

Det afhænger altså af dit forbrug. Er du en normal let bruger kan det svare
sig, er du en tung bruger, så holder du dig langt væk.

TBC

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-06-07 11:29

TBC wrote:
> Det afhænger altså af dit forbrug. Er du en normal let bruger kan det svare
> sig, er du en tung bruger, så holder du dig langt væk.

Nu er ekstraprisen 1 kr. pr Gbyte til danske servere
(som jaynet peerer med på DIX'en) og 10 kr pr. Gbyte
ikke-dansk trafik.

Vi er to brugere på en jaynet forbindelse, vi har begge VPN
til arbejdet (via DIX) og har en web server kørende med 20 mio.
sudokuopgaver som der er en del besøgende på. Jeg rsync'er min
forenings server en gang i døgnet så jeg har en backup af den.

Vores trafik ligger på 10-20G per måned. Det giver typisk en
ekstraregning på 10 kr. ud over det faste abonnement. Det
er til at overse.

Man skal selvfølgelig ikke sætte en bittorent i gang

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : TBC

Dato : 24-06-07 21:02

On 24 Jun., 12:29, Mogens Kjaer <m...@lemo.dk> wrote:

> Vores trafik ligger på 10-20G per måned.

Altså et let forbrug uden voldsomme [og udenlandske] downloads

> Man skal selvfølgelig ikke sætte en bittorent i gang

Nej næppe, og så fald bør man i hvertfald nok overveje at spærre for
alle andre IP'er end Danske (hvilket formentligt vil gøre torrent
eventyret ret ineffektivt), og holde sig til relativt små og få filer.

TBC