ASRock 4CoreDual-VSTA - RAM
Fra : alten

Dato : 11-06-07 09:48

Skal man køre Dual RAM på dette board
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=775 eller er
det bare en mulighed? Hvad er fordelen ved Dual RAM?

Fra : Blå Smølf

Dato : 11-06-07 09:56

"alten" <antispam@edew.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man køre Dual RAM på dette board
> http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=775 eller er
> det bare en mulighed? Hvad er fordelen ved Dual RAM?

Du kan, behøves ikke, husk enten så bruger du ddr eller også ddr2 ram, de
kan ikke blandes, husk også at der kun er 2 sokler af hver type = max 2Gb
ram.
mvh tp

Fra : alten

Dato : 11-06-07 09:56

Skal jeg købe ECC RAM eller er det lige meget (jeg vil købe 2 Gb Kingston
Value RAM)

mvh,
Henrik

Fra : Mogens

Dato : 11-06-07 23:50

alten formulerede mandag:
> Skal jeg købe ECC RAM eller er det lige meget (jeg vil købe 2 Gb Kingston
> [...]

Jeg har 2 stk af denne ram på bundkortet
Kingston - 1024 MB DDR2, PC4200 DDR2-533 - KVR533D2N4/1G
og det kører fortrinligt

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : J

Dato : 11-06-07 10:30

On Mon, 11 Jun 2007 10:47:52 +0200, "alten" <antispam@edew.dk> wrote:

>Skal man køre Dual RAM på dette board
>http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-VSTA&s=775 eller er
>det bare en mulighed? Hvad er fordelen ved Dual RAM?

Dual-ram er sådan set 2 kanaler i memory-controlleren, og det bør du
udnytte. Betyder meget med Intel.
Husk, at du kører enten DDR eller DDR2 ram. Ikke begge dele på en
gang. Det betyder, at kortet max. kan bære 2 Gb ram, - og det er ikke
alverden til Vista. Til XP er det OK.

mvh

John

Fra : alten

Dato : 11-06-07 12:08

Tak for svaret!

Skal jeg så købe RAM med paritet eller uden?

mvh,
Henrik

Fra : J

Dato : 11-06-07 13:00

On Mon, 11 Jun 2007 13:08:28 +0200, "alten" <antispam@edew.dk> wrote:

>Tak for svaret!
>
>Skal jeg så købe RAM med paritet eller uden?

Paritet (ECC) er noget andet noget end dual-ram, og du skal absolut
ikke købe paritets ram. De bruges mest til servere.

Dual-ram er en bios-indstilling. Du behøver sådan set ikke at købe et
dual-ram kit for at køre det. Der kræves bare 2 ens ramklodser (dvs.
samme mærke og størrelse). Eller 4 ens, men det er kun relevant for
dig med 2 ens.

mvh

John