Videoredigering - hvilket BK + CPU
Fra : william

Dato : 10-06-07 16:09

Hej,
- som skrevet skal jeg bruge BK + CPU + grafikkort til Videoredigering.
Hvilken type / fabrikat kan anbefales - må gerne være i den billigere ende.

Råd og vejledning modtages gerne - pft.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 11-06-07 12:10

Hej William

Bundkort og grafikkort her har ikke den store faktor, så gå efter et til
rimelig pris.
Pengene skal bruges på CPU, hurtig harddisk og MASSER af ram.
Intels Core 2 Duo er klart at fortrække til videoredigering.

Hvis jeg skulle bygge et anlæg med fokus på pris ville jeg benytte noget i
den her retning.

Bundkort: ASUS P5B til 736kr
CPU: Core 2 Due E4300 til 848 kr
Ram: 2x1Gb DDR2-800 til 738 kr
Harddisk: Seagate Barracuda ES 16Mb (NCQ) til 606 kr (3 års garanti)
Graffikkort: BFG 7600GT til 819 kr

Fordelen ved E4300 er at den er utrolig nem at overclocke sammen med nævnte
bundkort. Den kan næsten med sikkerhed køre 3 GHz mod normalt 1,8GHz. Min
egen kører hver dag med 3,3GHz uden problemer, så her har jeg virkelig mange
kræfter til under 1000 kr.

Det var mit forslag der kan rettes til efter dine specielle behov og din
økonomi. Det kan godt gøres billigere og stadig virke ok til redigering, men
jeg mener at det er forslag er godt vægtet i forhold forholdet pris/ydelse.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : william

Dato : 11-06-07 15:46

Tusind tak for inspiration - det arbejder jeg videre med.

Fra : Hans

Dato : 11-06-07 16:18

william wrote:
> Tusind tak for inspiration - det arbejder jeg videre med.

Ang. grafikkort bør du nok hellere se på nVidias nye 8500GT eller 8600GT
serie, da de understøtter hardwaredekodning af visse HD formater, når nu du
skal bruge maskinen til video.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-06-07 17:23

Hans wrote:
> serie, da de understøtter hardwaredekodning af visse HD formater, når nu du
> skal bruge maskinen til video.

What?

Videoredigering kan ikke hjælpes af et GFX der kan hardwaredekode video.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 11-06-07 17:29

Jesper Poulsen wrote:

> What?
>
> Videoredigering kan ikke hjælpes af et GFX der kan hardwaredekode
> video.

Nej, men der er ingen grund til ikke at være lidt mere fremtidsikret end GF
7 serien.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-06-07 17:34

Hans wrote:

> Nej, men der er ingen grund til ikke at være lidt mere fremtidsikret end GF
> 7 serien.

Når han ikke skal spille på den kan han nøjes med dette:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312310

- Det vil ikke gøre nogen forskel.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 11-06-07 17:49

Jesper Poulsen wrote:

> Når han ikke skal spille på den kan han nøjes med dette:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312310
>
> - Det vil ikke gøre nogen forskel.

Sikkert, men der er ingen fremtid i kortet. Spild af penge selv om det kun
er 200 kr.

Iøvrigt er Turbocache ikke så smart, da en del videoredigeringsprogrammer
går ned, bl.a. Pinnacle og visse udgaver af Adobe Premiere.

Så hellere:

Gearet til fremtidens OS og skærme med dual-link.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-06-07 19:31

Hans wrote:

> Sikkert, men der er ingen fremtid i kortet. Spild af penge selv om det kun
> er 200 kr.

Det afhænger nu stadig af hvad maskinen skal bruges til.

> Iøvrigt er Turbocache ikke så smart, da en del videoredigeringsprogrammer

Hvis det så bare var et Turbocache-kort - det er det bare ikke.

> Så hellere:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381092

Det er 550,- for dyrt.

> Gearet til fremtidens OS og skærme med dual-link.

Fremtidens OS kan sagtens klare sig med et 6200LE, ellers er det ikke
fremtidens OS.

Vi vender lige tilbage til kravspecifikationerne:

Fra : Hans

Dato : 12-06-07 03:03

Jesper Poulsen wrote:

> Vi vender lige tilbage til kravspecifikationerne:
> "- som skrevet skal jeg bruge BK + CPU + grafikkort til
> Videoredigering. Hvilken type / fabrikat kan anbefales - må gerne
> være i den billigere ende."

Krav og forventninger kan være nogle sære begreber, og sålænge vi ikke ved
hvilke programmer og videokilder det drejer sig om, så er det dælme svært at
afgøre om forslagene til maskines hardware faktisk kan leve op til
forventningerne.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-06-07 04:35

Hans wrote:

> hvilke programmer og videokilder det drejer sig om, så er det dælme svært at
> afgøre om forslagene til maskines hardware faktisk kan leve op til

Nej, faktisk ikke. Grafikkort er faktisk ret nemt, når der ikke skal
behandles 3D-data.

Jesper Poulsen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 12-06-07 00:21

> Nej, men der er ingen grund til ikke at være lidt mere fremtidsikret end
> GF 7 serien.

Jeg mener nu stadig til en opstart så kan man lige så godt købe et lille et
til 4-700 kr. Hvis man køber et grafikkort til 2-3000 kr for at
fremtidssikre, så er det faldt 50% inden man får brug de ekstra funktioner
og hvad er der så sparet?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 12-06-07 00:19

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
Hans wrote:
> serie, da de understøtter hardwaredekodning af visse HD formater, når nu
> du skal bruge maskinen til video.

What?

Videoredigering kan ikke hjælpes af et GFX der kan hardwaredekode video.

Næææ...der er nu noget om snakken. CPU´en bliver mere og mere aflastet af
GPU´en ikke kun i spil, men også kodning og og dekodning af bl.a. video.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-06-07 04:36

Ole Frederiksen wrote:

> Næææ...der er nu noget om snakken. CPU´en bliver mere og mere aflastet af
> GPU´en ikke kun i spil, men også kodning og og dekodning af bl.a. video.

Dekodning - ved visning. Det er irrelevant ved redigering, for når der
regigeres arbejder computeren med rå videodata.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-06-07 17:22

Ole Frederiksen wrote:
> Harddisk: Seagate Barracuda ES 16Mb (NCQ) til 606 kr (3 års garanti)

What?

Seagate giver 5 års garanti på serverdiske.

Jesper Poulsen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 12-06-07 00:16

Ole Frederiksen wrote:
> Harddisk: Seagate Barracuda ES 16Mb (NCQ) til 606 kr (3 års
> garanti)

What?

Seagate giver 5 års garanti på serverdiske.

Uh..min fejl. Jeg købte nemlig selv Barracuda (uden ES) og den havde kun 3
år.
Den med garrantien er i min vurdering væsentligste forskel (fordel) ved
Seagate frem for andre der kun giver 2 år.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-06-07 04:38

Ole Frederiksen wrote:

> Uh..min fejl. Jeg købte nemlig selv Barracuda (uden ES) og den havde kun 3
> år.

Ja, desktop-diske er der kun 3 år på.

> Den med garrantien er i min vurdering væsentligste forskel (fordel) ved
> Seagate frem for andre der kun giver 2 år.

Alle producenter har 5 år på server-diske. Maxtor MaXLine, Seagate
Barracuda ES og Western Digital Caviar RE.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-06-07 02:17

> - som skrevet skal jeg bruge BK + CPU + grafikkort til
> Videoredigering. Hvilken type / fabrikat kan anbefales - må gerne
> være i den billigere ende.
> Råd og vejledning modtages gerne - pft.

Diskene behøver slet ikke være så hurtige, som andre siger. Selv den
sløveste disk på markedet i dag kan levere data hurtigt nok. Taler vi DV, så
er der kun brug for en overførsel på 3,5 MB sec, så bare dine diske kan
levere 7MB/sec så er der rigeligt flow. Jeg redigerer selv på flere USB
diske og det kører fremragende. Selv ukomprimeret SD kan afvikles uden
problemer fra USB.

Køb det billigste gfx kort, du kan finde, og brug så pengene på et *rigtigt*
videokort. Det er GULD værd, hvis du på et tidspunkt skal arbejde rigtigt
med farvekorrektion, fordi der er grafikkort simpelthen nærmest ubrugelige.
Skal man arbejde meget med videoredigering, så er et rigtigt videokort
uundværligt.

Claus