Beregning af strømforbrug
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 10-06-07 12:22

Hej!

Jeg vil gerne prøve at beregne min computers strømforbrug.
Kan man stole på, at der på strømforsyningen står, at den bruger 300W,
eller kommer det an på hardwaren, som er installeret i computeren?

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-06-07 12:44

Marco Rasmussen wrote:

> Kan man stole på, at der på strømforsyningen står, at den bruger 300W,

Strømforsyningen bruger ikke 300W. Den kan maks optage 300W.

> eller kommer det an på hardwaren, som er installeret i computeren?

Det afhænger af indmaden i din computer.

Jesper Poulsen

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 10-06-07 13:39

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger af indmaden i din computer.

Okay.
Computeren har følgende specifikationer:

Processor: CeleronD 2,8 GHz til socket 478.
Bundkort: Mini-ATX fra GigaByte (kan ikke lige huske, hvad det hedder)
1 GB Kingston RAM.
80 GB harddisk - DiamondMax 9 fra Maxtor.
En brænder og et DVD-drev.
Computeren er selvbygget og fra starten af 2005.

Er det muligt, du kan give mig et skøn over, hvor meget strøm denne computer
bruger?

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Brian Olesen

Dato : 10-06-07 14:14

Hej

> Er det muligt, du kan give mig et skøn over, hvor meget strøm denne
> computer bruger?
>
> Mange hilsner
>
> Marco Rasmussen

Den bruger ikke engang 200 watt.

Mvh. brian

Fra : Michael [2800]

Dato : 10-06-07 14:17

Marco Rasmussen wrote:
> En brænder og et DVD-drev.
> Computeren er selvbygget og fra starten af 2005.
>
> Er det muligt, du kan give mig et skøn over, hvor meget strøm denne computer
> bruger?

Det smarteste vil nok være at rende ned til den lokale NESA og låne en
"strømmåler" af dem det giver et noget mere precist tal end det du har
gang i. Du kan låne "strømmåleren" gratis evt. købe en, de koster vist
omkring et par hunderede.

--
/michael

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-06-07 14:51

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "strømmåler" af dem det giver et noget mere precist tal end det du har
> gang i. Du kan låne "strømmåleren" gratis evt. købe en, de koster vist

Et lille sidespørgsmål. Viser sådan en måler både max, min, gennemsnits- og
totalforbrug for det tidsrum man vælger at måle?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-07 15:40

> Et lille sidespørgsmål. Viser sådan en måler både max, min,
> gennemsnits- og totalforbrug for det tidsrum man vælger at måle?

Det afhænger af softwaren. Min viser højeste og laveste forbrug, og så det
gennemnitlige forbrug i et givent tidsrum. Jo længere man lader den måle, jo
mere præcis bliver målingen. Målt over fire dage siger min måler, at min
550mhz multiserver bruger for kr 57,- pr. måned. Jeg har kontrolmålt med et
amperemeter, og det er rimeligt præcist.

Man kan selv vælge om man vil have resultatet i watt eller penge.

En rimelig god investering. Min er en Ideline.

Claus

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-06-07 15:53

> [...]
> min 550mhz multiserver bruger for kr 57,- pr. måned. Jeg har kontrolmålt
> med et amperemeter, og det er rimeligt præcist.

Så du kan selv indtaste prisen pr. KWh? Jeg regner ikke med at købe en måler
selv, men måske låne en via kommunens lokale elværk. Eller hvad det nu
hedder efter kommunesammenslutningen osv osv...

Jeg er sådan mere interesseret i at måle forbruget ved almindelig Windows
brug, kontra forbruget ved (formentlig) mere intensivt forbrug ved spil.
Kunne da være meget sjovt (eller måske får resultaterne en på andre
tanker...)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-07 19:36

> Så du kan selv indtaste prisen pr. KWh? Jeg regner ikke med at købe

Ja.

> [...]
> Windows brug, kontra forbruget ved (formentlig) mere intensivt
> forbrug ved spil. Kunne da være meget sjovt (eller måske får

Det tvivler jeg på, den kan bruges til. Skal målingen være troværdig, så
*skal* det gøres over en længere periode.

Skal du måle den slags, så skal du måle på DC siden med en datalogger.

Men hvad vil du dog bruge det til? maskinen bruger den strøm, den nu engang
bruger...

Claus

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-06-07 11:46

> Men hvad vil du dog bruge det til? maskinen bruger den strøm, den nu
> engang bruger...

Takker. Det er begyndt at interessere mig lidt mere hvad de forskellige ting
sluger af strøm. Og det er også noget jeg vil have i tankerne, næste jeg
investerer i noget nyt.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-06-07 15:40

Per Nielsen wrote:

> "Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse
>
> Et lille sidespørgsmål. Viser sådan en måler både max, min,
> gennemsnits- og totalforbrug for det tidsrum man vælger at måle?

Ja. Eller den viser kWh brugt over en periode, så kan du selv omregne det.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-06-07 15:47

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja. Eller den viser kWh brugt over en periode, så kan du selv omregne det.

Thx

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-06-07 17:49

Jesper Poulsen skrev:

> Strømforsyningen bruger ikke 300W. Den kan maks optage 300W.

Nej det er ikke rigtigt. Den kan maks forsyne hardware med 300W. Det
betyder at den maks bruger 300W + spild. Spild er det der varmer
forsyningen op og det blæsere bruger.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Optimus Prime

Dato : 11-06-07 08:43

Marco Rasmussen skrev:
> Jeg vil gerne prøve at beregne min computers strømforbrug.
> Kan man stole på, at der på strømforsyningen står, at den bruger 300W,
> eller kommer det an på hardwaren, som er installeret i computeren?

Gå en tur på biblioteket, der kan man låne en el-måler, som kan måle
strømforbruget...

Du sætter måleren i kontakten og computeren i måleren, og så kan du læse
direkte hvor mange watt den bruger

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 11-06-07 12:19

Jeg siger tak for de gode svar