Hvordan evaluerer MySQL denne?
Fra : Morten

Dato : 12-06-07 09:27

Hej. Jeg faldt over nedenstående i min logfil, det er noget SQL der er
genereret af en komponent jeg benytter. Nogen der har et bud på, hvordan
MySQL evalierer WHERE clausen? Jeg tænker på det account_id der står og
flagrer..

SELECT * FROM departments
WHERE (account_id AND (lft > 6) and (rgt < 11))
ORDER BY lft

Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-06-07 09:43

Morten wrote:

> [...]
> flagrer..
>
> SELECT * FROM departments
> WHERE (account_id AND (lft > 6) and (rgt < 11))

Uden at vide det konkret, ville jeg formode at account_id bliver
behandlet som en boolsk værdi. Præcis hvornår den er sand eller falsk må
du selv undersøge.

Mvh. Michael.

Fra : Morten

Dato : 12-06-07 10:15

Michael Zedeler wrote:

> Uden at vide det konkret, ville jeg formode at account_id bliver
> behandlet som en boolsk værdi. Præcis hvornår den er sand eller falsk må
> du selv undersøge.

Du har ret. Jeg er lidt overrasket over det, sikkert fordi mine vaner er
fra dengang man eksplicit sammenlignede med 0/1 for boolsk evaluering.

mysql> create table my_test (foo integer, bar integer);
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

mysql> insert into my_test values (1, null);
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> select * from my_test where foo;
| foo | bar |
| 1 | NULL |
1 row in set (0.00 sec)

mysql> select * from my_test where bar;
Empty set (0.00 sec)

mysql> insert into my_test values (2, 0);