Vin og ost - fra Danmark
Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-06-07 18:34

Hej!

Jeg skal muligvis til et 'bring-smagsprøver-fra-dit-hjemland' vin+ost
arrangement.

Det skal gerne være noget der er rigtig dansk inden for de felter.

Hvis vi bøjer begrebet vin lidt kan det måske omfatte Gammel Dansk, men
jeg ved ikke helt om det er det rigtige valg.

Ost - Danablue + mellemlagret danbo?

Hvad kan denne guldgrube af viden og gode ideer kaldet
dk.kultur.mad+drikke komme med?

/Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-06-07 18:50

Sune Vuorela skrev:

> Ost - Danablue + mellemlagret danbo?

Saga-ost er altid dejlig, men ta' en fuldfed 'classic'.

Blå Castello med friskkværnet peber er heller ikke dårlig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 10-06-07 21:20

Hej Sune

> Hvis vi bøjer begrebet vin lidt kan det måske omfatte Gammel Dansk,
> men jeg ved ikke helt om det er det rigtige valg.

Du kunne jo også tage en Kijafa med.

--
Mvh Max

Fra : Tina.

Dato : 11-06-07 03:55

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg skal muligvis til et 'bring-smagsprøver-fra-dit-hjemland' vin+ost
> arrangement.
>
> Det skal gerne være noget der er rigtig dansk inden for de felter.

Jeg havde taget mjød med. Og rygeost, knapost og klosterost.

Ifølge VOM - Viden om mad, er rygeost den eneste helt originale ostetype af
dansk oprindelse.

Tina

Fra : Harry Lund

Dato : 12-06-07 16:52

Hej Tina
det kommer sandelig an på hvor langt tilbage vi regner DK.
Islandsk og fæørsk samt norske oste må da have en chance for mere end 100 år
siden.
Fra en Osteelsker-
Harry

Fra : -V-

Dato : 11-06-07 12:10

On 10 Jun., 19:34, Sune Vuorela <nos...@vuorela.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis vi bøjer begrebet vin lidt kan det måske omfatte Gammel Dansk, men
> jeg ved ikke helt om det er det rigtige valg.

Du skal sguddaa have en af Peter Sissecks 'Pingus' med.

Når du drikker den med dine homies, så giv lige en anmeldelse her.

-V-

Fra : Linde

Dato : 11-06-07 22:20

> [...]
>
> Hvis vi bøjer begrebet vin lidt kan det måske omfatte Gammel Dansk, men
> jeg ved ikke helt om det er det rigtige valg.

Esrom og Danablu er de eneste beskyttede danske ostetyper, men rygeost kunne
også være en ide, da den med sikkerhed vides at stamme fra Danmark. Mht vin
har vi vel ikke det store at byde på...hvad med noget snaps

Mvh
Linde

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-06-07 12:12

Linde wrote:

> Mht vin har vi vel ikke det store at byde på...hvad med noget snaps

Også kaldet "brændevin"

Men ellers ville jeg anbefale øl. En Limfjordsporter går rigtig godt til
ost. Du skal bare undgå pilsner. Bitterheden fra humlen fremhæver nogle af
de mindre behagelige smagskomponenter i ost. Specielt for hvidskimmeloste er
det slemt.

Ebbe