Tandplejere.
Fra : Henrik

Dato : 11-06-07 19:01

Haj NGer.

Min kæreste går til "tandlæge" hos en tandplejer, nu har hun fundet et
hul (første gang i mange år) nu påstår tandplejeren at det er hende der
skal lave det, og ikke den tandlæge hun arbejder for!

Personligt syntes jeg at det er lidt betænkeligt, at en tandplejer
pludselig må lave det samme som en tandlæge, som har en længere og mere
dybde"borende" uddannelse.

Når alt kommer til alt, er det jo ikke billigere at have tandplejeren
til det, så jeg mener hun skal forlange at det er tandlægen selv der
skal svinge bordet...

Hvad siger i???

Henrik

Fra : mfn

Dato : 13-06-07 18:17

> Hvad siger i???

At hun 100% selv da kan vælge hvem der skal pille hende i munden. Hun kunne
gøre det selv hvis det skulle være. Eller tage til polen der skulle det være
billigere end hos en dansk tandlæge. Men ok hvis det bare er et enkelt hul
kan det nok ikke svare sig medmindre i skal derned på sommerferie eller lign
alligevel ;)

Fra : Henrik

Dato : 13-06-07 19:35

On 2007-06-13 19:16:56 +0200, "mfn" <jadahva@hotmail.com> said:

> [...]
> kan det nok ikke svare sig medmindre i skal derned på sommerferie eller lign

Ok men det jeg søgte var om det jeg egentlig var intresseret i at høre
var holdningen til at nogle klinikker åbenbart lader Tandplejere
foretage tandlæge arbejde....

Er det ok?

Fra : lh

Dato : 13-06-07 19:45

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Ok men det jeg søgte var om det jeg egentlig var intresseret i at høre var
> holdningen til at nogle klinikker åbenbart lader Tandplejere foretage
> tandlæge arbejde....
>
> Er det ok?

Ud fra mit andet indlæg som fremgår af et svar jeg har fået fra en der
arbejder ved en tandlæge, så syntes jeg personligt ikke det er ok. Men
bliver de uddannet det skridt videre så de er i stand til fuldt forsvarligt
at lave et hul, så er det ok. Men måske er der nogle tandlæger der har
"oplært" plejerne til at lave mindre huller, og så er det måske også ok.
Personligt ville jeg ikke lade andre end en tandlæge lave et hul i mine
tænder på nuværende tidspunkt.

lh

Fra : Henrik

Dato : 13-06-07 19:54

On 2007-06-13 20:44:43 +0200, "lh" <lhmail@mail.dk> said:

> [...]
> det måske også ok. Personligt ville jeg ikke lade andre end en tandlæge
> lave et hul i mine tænder på nuværende tidspunkt.

Grunden til mit svar til mfn, var at jeg mener at mit spørgsmål blev
misforstået. Men dit svar er lige akkurat mine ord. Hvad ville formålet
være med at bruge mange år på at uddanne sig til tandlæge, hvis en
tandplejer uddannelse kunne gøre det?

Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-06-07 22:53

> være med at bruge mange år på at uddanne sig til tandlæge, hvis en
> tandplejer uddannelse kunne gøre det?

Fordi uddannelse handler om andet end at lappe caries - det er kun en lille
del.

Mvh Maria

Fra : Else Holm

Dato : 14-06-07 10:21

Henrik wrote:

> [...]
> ord. Hvad ville formålet være med at bruge mange år på at
> uddanne sig til tandlæge, hvis en tandplejer uddannelse kunne

Hvis du ser på http://www.skt.au.dk/showpage.asp?lPageID=59

hvor tandplejeruddannelsen er beskrevet, står der intet om, at de
uddannes til at reparere huller etc.

--
Else

Fra : Henrik

Dato : 14-06-07 12:58

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in message
> Hvis du ser på http://www.skt.au.dk/showpage.asp?lPageID=59
>
> hvor tandplejeruddannelsen er beskrevet, står der intet om, at de uddannes
> til at reparere huller etc.

Nej jeg har ikke kunne finde nogen steder hvor der står at de må, omvendt
har jeg heller ikke set nogen steder at de ikke må!!

Men som udgangspunkt går jeg ud fra at hvis de måtte så ville de gøre
opmærksom på det..

Henrik

Fra : lh

Dato : 14-06-07 13:13

"Henrik" <dyk@mil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg heller ikke set nogen steder at de ikke må!!
>
> Men som udgangspunkt går jeg ud fra at hvis de måtte så ville de gøre

Jeg har en god bekendt der er praktiserende tandlæge som jeg har stillet
spørgsmålet, men hun har først skrevet og svaret i dag. Jeg citere: " En
tandplejer har 2½ års uddannelse og en tandlæge 5 år. Tandplejer må lave
undersøgelse, røntgen, tandrens, paradentosebehandle og andre lignende
"småopgaver". Må IKKE BORE (det er understreget), operere, rodbehandle og
lignende. Må godt fylde en tand, der er klargjort til det eller f.eks en
"slidfure", der ikke skal forbores. Og de må pudse og polere fyldninger.
Klinikassistenter må også lave mere og mere, men kun under tandlægens
ansvar. Så de tager røntgen, aftryk, pudser med pudsepasta m.m."
Citat slut

Bagved tandplejer har hun skrevet avsuddannelse, men det er jeg meget
usikker på om det er det der står og om noget hedder sådan, da det er
utydeligt skrevet. Bag tandlægen står universitets ..et eller andet, som
også er ulæseligt

mvh

lh

Fra : lh

Dato : 13-06-07 18:38

> [...]
>
> Når alt kommer til alt, er det jo ikke billigere at have tandplejeren til
> det, så jeg mener hun skal forlange at det er tandlægen selv der skal

Jeg har i dag spurgt en der arbejde hos en tandlæge om dette, og hun siger
at en tandplejer må ikke lave huller - endnu..... dvs at det på et tidspunkt
bliver så hun/han må det, men på deres klinik måtte de i hvert fald ikke på
nuværende tidspunkt.

lh