/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Import af ny Honda CB1300 fra Tyskland
Fra : Hans Christian Saust~


Dato : 11-06-07 15:17

Hej! :)

Jeg overvejer at importere en fabriksny Honda CB1300 2007 fra Tyskland,
men jeg syntes godtnok hele importforløbet er stærkt uigennemskueligt.
Jeg har brug for at blive holdt lidt i hånden :) Her er hvad jeg indtil
videre har læst og gættet mig til:

I Tyskland:
"Vinduespris" i Tyskland: 82.000
Købspris ex. moms (%16): 70.689

I Danmark:
Købspris tillagt dansk moms (25%): 88.361
Tillagt forhandleravance (9%): 96.313

Indregistrering:
Iflg. http://www.skat.dk/stapri/stapri.asp er afgiftsatsen for nye
motorcykler i 2007 som følger:
"Juni 2007: 105 % af værdien mellem kr. 8300-15200 og 180 % af værdien
herover"

Der blev jeg sat af. 180% af indkøbsprisen er omkring 170.000, men er
det så udelukkende afgiften, eller er det ment som slutprisen? Ender
cyklen med at koste omkring 170.000 eller 270.000 på bundlinien? Vil der
være præmie eller straf for ABS-bremser?

Til dem der primært er interesseret i hvad jeg går og dagdrømmer om, kan
dyret ses her:
http://honda.de/content/motorraeder/modelle_cb1300.html

Venlig hilsen,
HC - Småtræt førstegangsimportør

 
 
MKS - 74 (11-06-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 11-06-07 16:36

On Mon, 11 Jun 2007 16:16:43 +0200, Hans Christian Saustrup
<hc@saustrup.net> wrote:

>I Tyskland:
>"Vinduespris" i Tyskland: 82.000
>Købspris ex. moms (%16): 70.689

Fra Januar 2007 steg D-moms til 19%, desuden er de 10.990 EUR en
"Unverbindliche Preisempfehlung" - Det vil ganske ofte være muligt at
finde eksemplarer _væsentlig_ billigere, da prisen i langt højere grad
end i DK, kan blive genstand for forhandling, det er faktisk lidt
"tricket" - At finde billige eks. til parallelimport. Men hvis vi
sætter den tyske pris inkl 19% moms til 82.000 bliver ex. moms-prisen
ca. 68.907.

Den pris skal du betale moms af i DK (brugerlandet), hvorefter den
"danske" indkøbspris bliver ca. 86.134 - Dertil de 9% i min.
forhandleravance og du ender med 93.886, som er det beløb der skal
betales afgift af.

>Indregistrering:
>Iflg. http://www.skat.dk/stapri/stapri.asp er afgiftsatsen for nye
>motorcykler i 2007 som følger:
>"Juni 2007: 105 % af værdien mellem kr. 8300-15200 og 180 % af værdien
>herover"

Men husk at der er et lovforslag under behandling, der såfremt det
bliver vedtaget (sikret flertal), kommer til at virke med
tilbagevirkende kraft fra fremsættelsen. Nye satser bliver derefter -

105 % af værdien mellem kr. 8300-23300 og 180 % af værdien herover"

>Der blev jeg sat af. 180% af indkøbsprisen er omkring 170.000, men er
>det så udelukkende afgiften, eller er det ment som slutprisen?

De satser går udelukkende på afgiften...

Hvis vi forudsætter, at de 93.886 som afgiftspligtig værdi er korrekt,
skal der betales (med nye satser)

(93886-23300)*1.8+15000*1.05 = 142.805 i afgift

Samlet altså indkøbspris(inkl DK-moms) + afgift = 86.134 + 142.805 =
228.939

Temmelig dyrt, men igen husk at "tricket" er at finde billige eks. til
parallelimport og ikke udgå fra "anbefalet udsalgspris" som nævnt
indledningsvis.

>Vil der være præmie eller straf for ABS-bremser?

AFAIK giver ABS en nedsættelse på 4.165 i AV'en svarende til ca. 7500
mindre i reg. afgift (under den gamle lov - Dunno med den nye).

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Hans Christian Saust~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Christian Saust~


Dato : 11-06-07 16:53

MKS - 74 wrote:

> Det vil ganske ofte være muligt at
> finde eksemplarer _væsentlig_ billigere, da prisen i langt højere grad
> end i DK, kan blive genstand for forhandling,

Nogle gode råd i den forbindelse - jeg regnede med at købe den i
Flensburg? Hvor meget kan man være heldig at spare ved en helt ny model?
Jeg skal vel heller ikke betale en eventuel tysk indregistrering?

> Den pris skal du betale moms af i DK (brugerlandet), hvorefter den
> "danske" indkøbspris bliver ca. 86.134 - Dertil de 9% i min.
> forhandleravance og du ender med 93.886, som er det beløb der skal
> betales afgift af.

Der kan man ikke undgå at blive lidt nervøs over brugen af "min." :)
Hvor galt kan det gå? Honda-forhandleren i DK har konsekvent nægtet at
røre ved import af CB1300.

> Men husk at der er et lovforslag under behandling, der såfremt det
> bliver vedtaget (sikret flertal), kommer til at virke med
> tilbagevirkende kraft fra fremsættelsen. Nye satser bliver derefter -

Så der vil muligvis være tale om en mindre refusion senere, hvis
forslaget bliver vedtaget?

> De satser går udelukkende på afgiften...
> (93886-23300)*1.8+15000*1.05 = 142.805 i afgift
> Samlet altså indkøbspris(inkl DK-moms) + afgift = 86.134 + 142.805 =
> 228.939

Spøjst som tal kan fremprovokere en reaktion meget lignende et spark i
skridtet. Jeg havde optimistisk håbet på et sted imellem 180 og 200.000.
Alt ialt virker det som om import af fabriksnye køretøjer fra udlandet
er en rigtig dårlig ide?

> Temmelig dyrt, men igen husk at "tricket" er at finde billige eks. til
> parallelimport og ikke udgå fra "anbefalet udsalgspris" som nævnt
> indledningsvis.

Hvis den bliver for billig, vil Skat så estimere en reel indkøbspris?

> AFAIK giver ABS en nedsættelse på 4.165 i AV'en svarende til ca. 7500
> mindre i reg. afgift (under den gamle lov - Dunno med den nye).

Ok - det giver da trods alt mening.

/HC

MKS - 74 (11-06-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 11-06-07 17:23

On Mon, 11 Jun 2007 17:52:41 +0200, Hans Christian Saustrup
<hc@saustrup.net> wrote:


>Nogle gode råd i den forbindelse - jeg regnede med at købe den i
>Flensburg? Hvor meget kan man være heldig at spare ved en helt ny model?

Uha-uha, eftersom det _netop_ er tricket er det eneste råd jeg kan
(=vil ) give, simpelthen at surfe til du bliver blå i hovedet
(+andre kilder naturligvis), så vil du hurtigt kunne danne dig et
indtryk af hvad en realistisk pris er, resten er op til
handelstalentet . Men for at give et eks. så har jeg ved 2
lejligheder regnet på CBR600RR'ere hvor jeg fik "special prize just
for you", hvor der var i omegnen af 10 kkr at spare. Det kan dog være
"farligt" at hente modeller som også forhandles på DK-markedet, idet
det der tilsyneladende var en god fortjeneste, hurtigt kan vendes til
det modsatte, såfremt den danske importør _også_ skulle finde på at
sætte modellen på tilbud, særligt af betydning for nye "overgemte"
cykler.

>Jeg skal vel heller ikke betale en eventuel tysk indregistrering?

Nej naturligvis ingen udgifter til det...Nogle tyske forhandlere har
speciel erfaring med export, andre nærmest ingen.

>Der kan man ikke undgå at blive lidt nervøs over brugen af "min." :)

.

>Hvor galt kan det gå?

Godt spørgsmål . _Men_ det er meget vigtigt, at man tager SKAT med
på råd tidligt i processen, hvis man påtænker parallelimport af nye
cykler - Samtidig skal man dog også være klar over, at ikke alle
SKAT's medarbejdere er lige inde i reglerne, hvorfor alle udtalelser
fra dem skal følges op af relevante lov-ref eller lign.

> Honda-forhandleren i DK har konsekvent nægtet at
>røre ved import af CB1300.

Hænger sikkert sammen med at hans kalkule også siger .....den bliver
for dyr + at Honda-DK importøren er en klovn .

>Så der vil muligvis være tale om en mindre refusion senere, hvis
>forslaget bliver vedtaget?

Ja, hvis den bliver afgiftsberigtiget efter den gamle lov, er der
mulighed for refusion på 6075 kr

>Alt ialt virker det som om import af fabriksnye køretøjer fra udlandet
>er en rigtig dårlig ide?

Nej egentlig ikke, men man skal gøre sig klart at det varierer helt
enormt, nogle _kan_ det vitterlig slet ikke betale sig at importere
uanset hvad, med andre kan det i nogle tilfælde godt.

>Hvis den bliver for billig, vil Skat så estimere en reel indkøbspris?

I princippet _skal_ de acceptere din indkøbspris + moms og tvungen
importør/forhandleravance på min 9%, meeeen hvis du møder op med en
faktura på en femmer for en CB1300, såååååå....

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Hans Christian Saust~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Christian Saust~


Dato : 11-06-07 17:44

MKS - 74 wrote:

>> Nogle gode råd i den forbindelse - jeg regnede med at købe den i
>> Flensburg? Hvor meget kan man være heldig at spare ved en helt ny model?
> resten er op til handelstalentet

Eeek - jeg skal tydeligvis alliere mig med en god forhandler, da mine
evner er ret begrænsede. Jeg har en kammerat hvis kompetance primært er
hvidevarer, men det er vel næsten det samme :)

>> Jeg skal vel heller ikke betale en eventuel tysk indregistrering?
> Nej naturligvis ingen udgifter til det...Nogle tyske forhandlere har
> speciel erfaring med export, andre nærmest ingen.

Jeg har prøvet at få flere af Honda-forhandlerne i Flensburg-området i
tale via e-mail, men der kom meget få (læs: ingen) svar tilbage. Jeg
tror fremgangsmåden er at tage på dåseølsekspedition og ved samme
lejlighed besøge en solid håndfuld forhandlere.

> _Men_ det er meget vigtigt, at man tager SKAT med
> på råd tidligt i processen, hvis man påtænker parallelimport af nye
> cykler - Samtidig skal man dog også være klar over, at ikke alle
> SKAT's medarbejdere er lige inde i reglerne, hvorfor alle udtalelser
> fra dem skal følges op af relevante lov-ref eller lign.

Nogle gange ville det være nemmere at være svensker eller tysker :-/ Det
lykkedes mig at få fat i en medarbejder fra Skat - tydeligvis med
speciale i import - og han var venlig nok til at sende mig en noget
fesen kopi af et oplysningsskema. Der var dog ingen supplerende
oplysninger, eller for den sags skyld nogen returadresse. Når de kræver
150.000 kunne de da i det mindste præstere en smule gennemskuelighed
omkring hele proceduren.

>> Honda-forhandleren i DK har konsekvent nægtet at
>> røre ved import af CB1300.
> Hænger sikkert sammen med at hans kalkule også siger .....den bliver
> for dyr + at Honda-DK importøren er en klovn .

Uden tvivl, og det var iøvrigt også det indtryk jeg fik. En medarbejder
hos importøren svarede tilbage på min forespørgsel på min "drømmebike",
at den var for dyr og jeg istedet burde købe den de havde satset på at
sælge her i landet. Iøvrigt en helt anden type and den jeg var
interesseret i.

>> Alt ialt virker det som om import af fabriksnye køretøjer fra udlandet
>> er en rigtig dårlig ide?
> Nej egentlig ikke, men man skal gøre sig klart at det varierer helt
> enormt, nogle _kan_ det vitterlig slet ikke betale sig at importere
> uanset hvad, med andre kan det i nogle tilfælde godt.

Sådan set i forhold til de andre mærker, så er er prisen for en 1300cc
naked bike fra Honda godtnok fulgt op af en syngende lussing og en
regning på næsten 100.000 kr. mere end konkurrenterne (baseret på
salgsprisen på f.eks. Suzuki GSX1400K7 på 140k). Jeg ved godt det er en
helt anden diskussion men Honda syntes da godtnok at tage *ret* kraftigt
ved.

Hvad mener du/I? Er 230k for sådan en cykel det glade vanvid? Jeg har
ikke rigtig nogle referencepunkter.

/HC

Underbjerg / Anderse~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Underbjerg / Anderse~


Dato : 11-06-07 18:11

Her er der gode priser og service, ligger 60km syd for Hamburg.

http://www.ztk.de/jsp/de/zweiradtechnik.jsp?Action=Preislisten.Honda

(Din) koster 8999,- dernede.

Hilsen
Torben



Hans Christian Saust~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans Christian Saust~


Dato : 11-06-07 18:25

Underbjerg / Andersen wrote:

> (Din) koster 8999,- dernede.

Takker! :)

/HC

HC (14-06-2007)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 14-06-07 11:31

Hans Christian Saustrup wrote:

> Jeg overvejer at importere en fabriksny Honda CB1300 2007 fra Tyskland,

Jeg har handlet, men jeg blev alligevel så positivt overrasket over et
svar på en forespørgsel til en tysk forhandler, at jeg vil stille
informationerne til rådighed for andre der overvejer import af f.eks.
CB1300 fra Nordtyskland:

"I can offer you the CB 1300 NABS in blue colour for EUR: 7.570,-

This is the net price excluding german tax/vat. As the bike has EURO2
standard, pls. check before with your officials for registration in
Denmark, if you can register the bike there without any problems. I
guess the easiest way to avoid problems is, when we make a one day
registration in Germany for that bike. This will cost you EUR: 120,-
extra, but will avoid problems. Anyway pls. check before if this is
possible in Denmark.

If you wish to pick up the bike by yourself from our store, you have to
pay the german tax/vat in cash. This ammount of EUR: 1.429,- you will
get back from us, when you have sent us the danish registration papers.
This is only a down payment from your side and our guarantee against our
finance department, that the bike can leave germany.

An other possibility is that we deliver the bike to Denmark, then you
transfer only the net amount + transport costs of EUR: 300,-"

Det var ikke ment som reklame, men generel information om forløbet. Hvis
nogen vil have adressen på forhandleren kan de kontakte mig via e-mail.

/HC

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste