/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udvikling de sidste 25 år?
Fra : Ivar


Dato : 10-06-07 22:51

Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
fra i år og en der blev solgt i 1982?

Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.

Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.

Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.

Instrumenterne er meget mere elektroniske.

Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?


Ivar Magnusson

--
Liste over alle Canon EOS objektiver
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

MesNews http://LexInfo.dk/MesNews/



 
 
Jens Meldgaard (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 11-06-07 02:27


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.55967d76ebaee213.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?

Det var godt nok en ordentlig en at lukke ud sådan en søndag nat.
Jamen, der er så meget der skal med.
Der er mange flere typer i dag.

I 1981 var en GSX 1100 E, en sports cykel, den var det første
der kom fra Japan der styrede ordentligt ;-}}(efter datidens målestok).
Luft understøttet forgaffel, med udligning der sikrede samme tryk i begge
gaffelben. Bagdæmpere der (som mange andre på det tidspunkt)
havde justerbar fjederforspænding, men de havde også justerbar
returdæmpning. Det var ellers noget man kun fik på "aftermarket"
dæmpere såsom Koni, der var datidens svar på dæmper problemer.

Den var samtidig en rigtig fin touring cykel. God køre stilling,
komfortabelt sæde, fine forhold for bagsæde passageren,
samt en 24 l tank der gav mulighed for lange "stints" ned gennem Tyskl.
Og så var den nem at montere bagagebærer og tasker på.

I dag, er der nok ikke mange der vil stable et firemands telt med
forsejl, stole, campingbord og lille mor bag på en R1 ´07 og så
køre Jugoslavien og Grækenland rundt i 3 uger = 8000 km .

Der er nok lige så få, der tager til banedage på deres
BMW K 1200 LT, med integrede tasker og topbox.

Det store "skifte" startede, i 1985 hvor Suzuki kom med
den første GSX-R 750 og til dels også Yamaha´s FZ 750
og Honda med VFR 750 R.
Især GSX-R var rettet mod én bestemt gruppe = sport.

Jeg ville egentlig hellere have, du havde spurgt hvad der er
sket i de sidste ca. 35 år. For som jeg ser det, var den store 1100 E
og flere samtidige, i grove træk slutningen
på en æra der startede med Hondas CB 750ér.
De fire store fra Japan kvalte næsten resten af
verdens MC producenter, især med deres fire cylindrede
cykler der kunne bruges til det hele.
80érne var starten på "specialiseringen".
Denne specialisering, med en cykel til enhver ting,
tror jeg, har været til gavn for de mindre fabrikker:
Italienerne berømmet for sports cykler og design
KTM ofroad.
BMW touring.
Selv Triumph er der kommet liv i igen, mest med deres 3 cylindrede,
og så har alle med respekt for sig selv, selvfølgelig cruisere på
programmet.

Selve den tekniske udvikling har jo været enorm. Udviklingen af
stel, affjedring, motorer og dæk, har bl.a. muliggjort de mange
forskellige MC typer der findes i dag.

mvh Jens
Sydals
der undskylder længden,
nu skal jeg nok holde og så gå i seng





>
> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.
>
> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.
>
> Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.
>
> Instrumenterne er meget mere elektroniske.
>
> Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?
>
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Liste over alle Canon EOS objektiver
> http://lexinfo.dk/eos/canon.html
>
> MesNews http://LexInfo.dk/MesNews/
>
>



Ivar (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 11-06-07 22:25

Jens Meldgaard skrev:

> Jeg ville egentlig hellere have, du havde spurgt hvad der er
> sket i de sidste ca. 35 år.

Ja, der skete rigtig meget i slutningen af 60'erne og 70'erne
hvor japanerne satte dagsordenen. Men det virker som om
at for ca. 25 år siden blev motorcyklen "færdigudviklet" (som den
selvfølgelig aldrig helt bliver) og derefter er sket meget lidt
teknisk. Derfor spurgte jeg om 25 år.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Jens Meldgaard (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 12-06-07 00:17


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.5d7c7d7667ad826e.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Jens Meldgaard skrev:
>
>> Jeg ville egentlig hellere have, du havde spurgt hvad der er
>> sket i de sidste ca. 35 år.
>
> Ja, der skete rigtig meget i slutningen af 60'erne og 70'erne
> hvor japanerne satte dagsordenen. Men det virker som om
> at for ca. 25 år siden blev motorcyklen "færdigudviklet" (som den
> selvfølgelig aldrig helt bliver) og derefter er sket meget lidt
> teknisk.

Hej Ivar

Deri kan jeg _ikke_ være enig.
Nu ved jeg ikke hvornår du begyndte at køre MC,men jeg siger dig:
det der er sket rent teknisk siden 1982 er fantastisk.

Stel: stive som bare f... men alligevel fleksible de rigtige steder. Her
bidrager "undervognen også en stor del, med USD. forgafler og
progresiv linkede centrale støddæmpere. Og den lavere vægt ikke
at forglemme.

Bremser: de bider så man tror det er løgn, er meget lettere at dosere
og det ved et meget lavere aktiverings tryk. I dag bliver
flere og flere med ABS, det giver større sikkerhed.

Motorer: indsprøjtning, katalysatore, liter effekten er i dag mere
end det dobbelte
GSX 1100 E L/effekt 91 hk, GSX-R 1000 ´07 185 hk.
og det til trods, at der er kommet _meget_ skrappere miljø krav.

Dæk, der i dag står forbavsende godt fast i både tørt og vådt føre,
det kunne vi kun drømme om i ´82.
Når dæk slipper i dag, så fanger de, som oftest, lige så stille igen.
Ved godt det også har med vægt, stel og affjedring at gøre,
men alligevel.

mvh Jens
Sydals



>Derfor spurgte jeg om 25 år.
>
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Bruger du Outlook Express?
> Se her, hvad den gratis MesNews kan:
> http://LexInfo.dk/MesNews/
>
>



MORTEN VIND (11-06-2007)
Kommentar
Fra : MORTEN VIND


Dato : 11-06-07 03:24


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.55967d76ebaee213.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?
>
> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.
>
> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.
>
> Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.
>
> Instrumenterne er meget mere elektroniske.
>
> Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?
>
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Liste over alle Canon EOS objektiver
> http://lexinfo.dk/eos/canon.html
>
> MesNews http://LexInfo.dk/MesNews/
>
>

Ja, meget kort fortalt er bremser og affjedring dér, hvor de største
fremskridt er sket. Nok værd at bide mærke i, hvis man køber sig en lidt
ældre MC ...

Morten



Per (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 11-06-07 05:41

Ivar wrote:
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?

Alle motorcykler er idag 4-taktere - det var de bestemt ikke i 82´

> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.

Nu bliver der solgt rigtig rigtig mange små cykler 125 ccm og deromkring
(kinesere)

Maxiscootere har taget sit indtog i MC-parken - de fandtes ikke i 82´

>
> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.

Ja - og vægten har man arbejdet meget på at få ned med lettere komponenter.

Mange flere motorcykler har vandkøling og eller oliekøling i dag.

ABS bremser begynder at blive standard på flere maskiner - Indsprøjtning er
næsten standard på alle mc´er idag.


/Per



Anders Majland (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-06-07 09:46

> Maxiscootere har taget sit indtog i MC-parken - de fandtes ikke i 82´

Måske ikke så synlige som idag men de var der da. F.eks en Vespa PX 200

Helt tilbage i 5-60'erne var scootere da meget udbredte. Antallet døde bare
noget ud efterhånden som folk fik råd til en bil istedet...

> ABS bremser begynder at blive standard på flere maskiner - Indsprøjtning
> er næsten standard på alle mc´er idag.

Det meste af er "bare" udvikling. Stiller du to maskiner over for hinanden
med 20år imellem har de jo typisk stadig 2 hjul, kædetræk og stort set samme
geometri. Men det så er til at få øje på er de nye teknologier som f.eks
indsprøjtning og ABS og kilremsgearet på scooterne (burgman 650 har nok det
mest interessante), hydralisk 2hjuls træk (yamaha / öhlins) og yamaha
computerstyrerede gearskifte på fjr1300

Det var bare få eksempler

/A



Asger (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 11-06-07 05:43

On Jun 11, 7:50 am, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?
>
> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.
>
> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.
>
> Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.
>
> Instrumenterne er meget mere elektroniske.
>
> Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?

Man kan sige at der i dag er flere typer af MC'er.
I slut-halvfjerdserne og tidlige firsere var der en enkelt type MC til
gadebrug, en "all-round" om du vil.
Mainstream-fabrikkernes topmodeller var typisk store, multicylindrede
modeller med kraftig motor, gode koereegenskaber (for tiden), og god
komfort. Typisk mellem 750 og 1100 ccm. Derudover spyttede fabrikkerne
ogsaa en raekke mindre modeller ud for at daekke det mindre
koebestaerke marked, modeller der ofte lignede "krympede" udgaver af
topmodellerne.

Omkring 1980 begyndte "fabriks-chopperen" at dukke op fra Japan,
Yamaha XS650 Special, Kawasaki's LTD serier, m.fl. typisk med oeje for
det altoverskyggende vigtige amerikanske marked. Som oftest var det
blot en standard cykel med kosmetiske aendringer (saede, tank, hoejt
styr, etc.) Senere fulgte Virago 750 som den foerste med V-twin motor.

Fuldblods racermaskinerne, hvis man kan tale om noget saadant, var paa
den tid ting som Honda CB1100R eller Kawasaki Z1000R (Eddie Lawson
replica). Mest en dels standard cykler med anden optik og nogle gange
en smule haardere tuning samt evt. bedre affjedring og bremser.
Foerst i 1985 blev den reelle sports MC en realitet da Suzuki
lancerede GSX750R.

Saa fulgte en tid med sport, touring og chopper maskiner, de to
foerstnaevnte typisk med kaabe i forskellige variationer. I 90'erne
(gen)foedtes "naked bikes", vist egentligt anfoert af Suzuki Bandit,
men hurtigt fulgt op af andre producenter, og idag har vi saa naermest
en retroboelge for nogle modeller der minder om cykler fra 70'erne
eller endda 60'erne (Kawasaki W650 og Triumph Bonneville og Thruxton).

Dertil er ogsaa kommet Motard modeller, rejse-enduro (BMW GS, V-Strom,
etc.) og super tourere (GoldWing, BMW K1200LT) m.fl.

Literydelsen er stoet steget gennem aarene og koeregenskaber ligesaa
eftersom teknologien er blevet mere tilgaengelig. (Man boer huske at
ogsaa i 70'erne og 80'erne kunne man lave MC'er med saerdeles hoej
ydelse og gode koereegenskaber i hoej kvalitet - begraensningen var
som altid oekonomi, for de skulle jo ogsaa vaere rentable at producere
og saelge). Anvendelse af fine materialer som kulfiber, titanium, etc.
er jo udbredt idag, ligesom computerstyring af alt mellem himmel og
jord er hverdag.
Man kan vel ogsaa sige at i dag ser man flere cykler der bevidst er
begraenset i ydelse, hvormimod for 25 aar siden havde en MC typisk al
den ydelse man kunne hale ud af den uden at det gik for meget ud over
levetiden. En Honda CBF 600 leverer jo fx. langt fra hvad man kan
hente ud af en 600 cc'er i dag.

Asger


Matthias H Matthiess~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 11-06-07 08:39


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.55967d76ebaee213.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?
>
> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.
>
> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.
>
> Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.
>
> Instrumenterne er meget mere elektroniske.
>
> Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?
>
>

ABS bremser.
Hilsen Matthias



Armand (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-07 22:00


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.55967d76ebaee213.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år? Altså, hvad er de største forskelle mellem en motorcykel
> fra i år og en der blev solgt i 1982?
>
> Der er sket et stilskifte, nu er der mange cruiser-typer med
> store V-motorer som tidligere kun fandtes hos Harley.
>
Jup!
V2'eren har fået en renæssance indenfor samtlige motorcykelgenrer!

> Bortset fra disse typer, er motoreffekten steget.
>
Dét har den altid gjort!
Min tommelfingerregel er at effekten springer en kubikklasse hvert 10. år!

> Motorcyklerne har fået mere kåbe og tildækning.
>
På den anden side er de klassisk(?) nøgne modeller populære som aldrig før


> Instrumenterne er meget mere elektroniske.
>
Dét anser jeg for at være på forsøgs/barne -stadiet - Sådan som designene
famler sig frem. I den sidste ende tror jeg kun at de mest touring-agtige
modeller vil have hele molevitten mens mange andre genrer vil holde den
klassiske instrumentering (omend ikke længere mekanisk drevne
viser-instrumenter) :-/

> Er der andet, eller hvordan der I udviklingen?
>
IMO er vandkølingen, der for alvor satte ind i midten af 80erne, den
væsentligste hændelse (á største gevinst)!
Førhen var en opboring til større stempler almindeligt før 100.000km hvor
dagens vandkølede dårligt er begyndt at bruge olie ved 100.000

Vægten er der også kommet focus på, hvorved at mange motorcykler holder sig
i nærheden af 200kg fuldt tanket - Honda VF1000R vejede nær ved 280kg
køreklar og dén var en sportsmaskine

Og så, som også andetsteds nævnt, er bremserne blevet nærmest sindssyge

I de senere år er der sket en voldsom marginalisering á motorcykeltyper
hvorved fabrikkerne ikke længere kan nøjes med en række af motorcykler i
forskellige størrelser, med en ekstravagant topmodel som kransekagefigur. I
dag skal alle størrelser være dækket indenfor alle motorcykel typer og det
gør at hvor mit udvalg som newbie i '77 var: Fire Kawa'er; seks Yamaha'er;
seks Honda'er hhv. otte Suzukier - I 2005 havde hver af de fire japanske
mærker 16-18 modeller til at vælge imellem

--
Armand.



Jim Andersen (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 19-06-07 09:02

Ivar wrote:
> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> sidste 25 år?

Abs og længere serviceintervaller. Ellers er der ikke sket meget. Bortset
fra lidt bling-bling som oplagte potter og led-lys.
Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste). Gearindikator er stadig
ikke standard, ikke engang på en sprit-ny-designet kawa er-6.
Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som en spand
møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i gear.
Vibrationer i sæde/styr/fodhvilere kan de stadig ikke finde ud af at få
fjernet (de nye suzuki 800 cruisere jeg prøvekørte i påsken).
Sidespejle hopper også stadig ubrugelige rundt på mange modeller.
Og de går stadig ikke særlig langt på en liter benz.

/jim



Torben Scheel (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-06-07 09:55

Jim Andersen wrote:
> Ivar wrote:
>> Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
>> sidste 25 år?
>
> Abs og længere serviceintervaller. Ellers er der ikke sket meget. Bortset
> fra lidt bling-bling som oplagte potter og led-lys.

> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).

Det gør det på min FJ1100 - men ikke på de senere FJ1200. Mon det er en
udvikling mange ønsker?

> Gearindikator er stadig
> ikke standard, ikke engang på en sprit-ny-designet kawa er-6.

Der er da både omdrejningstæller og lyden at gå ud fra. VF750S fra '82
havde det - men VFR har det vist ikke. Igen sparet væk - næppe en
efterspurgt ting hos erfarne MC-ister. Ikke engang hverdagsbiler har det.

> Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som en spand
> møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i gear.

Og gearskift er bare _så_ hurtigi i forhold til synkroniserede kasser.

> Vibrationer i sæde/styr/fodhvilere kan de stadig ikke finde ud af at få
> fjernet (de nye suzuki 800 cruisere jeg prøvekørte i påsken).

Du er moden til V6/R4. Jeg ønsker mig ikke en kørende drømmeseng.

> Sidespejle hopper også stadig ubrugelige rundt på mange modeller.

Ikke på min store 270 grader twin, så de _kan_ godt

> Og de går stadig ikke særlig langt på en liter benz.

Ren fysik. En fuldkåbe á la denne
http://www.speedbikebgl.de/pix/sbc04_002.jpg ville ændre det, men det er
ikke et formål jeg skal have opfyldt af mine MC'er. Vil jeg spare
benzin, cykler jeg bare.

Keep it simple, stupid - det holder i MC verdenen. Jeg ønsker mig ikke
de ting du lister som "udvikling". Jeg _har_ en bil - hvad skal jeg så
med en goldwing

Ikke for at være uening i dit indlæg - men MC'erne har åbenbart den form
folk efterspørger, og ændringerne er mest i design, efterfulgt af
holdbarhed, vægtoptimering og effekt (alt efter type).

--
vh
Torben - der kunne ønske sig at Carver var blevet masseproduceret siden
80'erne, så man kunne finde en billigt på ebay.

Jim Andersen (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 19-06-07 15:30

Torben Scheel wrote:
>> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).
>
> Det gør det på min FJ1100 - men ikke på de senere FJ1200. Mon det er
> en udvikling mange ønsker?

Du mener at de har lavet kundeundersøgelser og spurgt:
Vi kan nu lave det så det virker, og det kommer ikke til at koste ekstra.
Skal vi putte det på, eller beholde det gamle?

Og så har folk sagt "nej tak" ?

>> Gearindikator er stadig
>> ikke standard, ikke engang på en sprit-ny-designet kawa er-6.
>
> Der er da både omdrejningstæller og lyden at gå ud fra.

Ja. Og jeg kan da osse sjusse mig til hvad klokken er ved at se på solens
højde over rånokken. Men det havde da ikke gjort ondt på mig at der var et
lille digitalur til en 5'er i instrumentbrættet.

> VF750S fra '82
> havde det - men VFR har det vist ikke. Igen sparet væk - næppe en
> efterspurgt ting hos erfarne MC-ister. Ikke engang hverdagsbiler har
> det.

Der har da været en del efterspørgsel her i gruppen, om hvordan man kan få
eftermonteret sådan noget.

>> Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som en
>> spand møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i gear.
>
> Og gearskift er bare _så_ hurtigi i forhold til synkroniserede kasser.

At vælge mellem 2 onder er da ikke "udvikling". Gearkasserne skulle da både
være hurtige og lydløse og uden "falske frigear".

>> Sidespejle hopper også stadig ubrugelige rundt på mange modeller.
>
> Ikke på min store 270 grader twin, så de _kan_ godt
Ja. Men de gør det ikke (som standard) på den store masse. De kunne sikkert
også på en enkelt 80'er model lave én af de ting som du mener er et gode.

>> Og de går stadig ikke særlig langt på en liter benz.
>
> Ren fysik. En fuldkåbe á la denne

En Lupo 3L går da ikke langt på literen pga en fuldkåbe. Det er da noget med
ny teknik og materialer osv.

> Vil jeg spare benzin, cykler jeg bare.

Men du ville vel ikke modsætte dig at den gik længere?

> Keep it simple, stupid - det holder i MC verdenen.

og 128 mb ram er riiiigeligt.....

> Ikke for at være uening i dit indlæg - men MC'erne har åbenbart den
> form folk efterspørger,

Og supermarkederne har de varer folk gerne vil købe?

> og ændringerne er mest i design,

Yep.

/jim



MORTEN VIND (19-06-2007)
Kommentar
Fra : MORTEN VIND


Dato : 19-06-07 11:27


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:46778d8a$0$78648$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ivar wrote:
> > Hvilken udvikling er der sket på motorcyklerne i løbet af de
> > sidste 25 år?
>
> Abs og længere serviceintervaller. Ellers er der ikke sket meget.
> /jim
>
>
Hmmm...
Der er himmelvid forskel på bremser og affjedring på en MC fra starten af
80'erne og én fra 2006-07. Det er nemlig her, at den største udvikling er
sket...

Morten



Jim Andersen (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 19-06-07 15:13

MORTEN VIND wrote:
> Hmmm...
> Der er himmelvid forskel på bremser og affjedring på en MC fra
> starten af 80'erne og én fra 2006-07. Det er nemlig her, at den
> største udvikling er sket...

Og det er jo godt hvis man bor ved siden af Ring Knutstorp.....


/jim



Orla Pedersen (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 19-06-07 15:17

Jim Andersen wrote:

> Og det er jo godt hvis man bor ved siden af Ring Knutstorp.....
>

Næeh, det er godt for den aktive sikkerhed.

mvh
Orla, som _har_ kørt gammelt usikkert lort. Faktisk er jeg blevet
udbremset af en tolvsyver engang.



Ukendt (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-06-07 06:36

On Tue, 19 Jun 2007 10:02:06 +0200, Jim Andersen wrote:

> Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som en spand
> møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i gear.

Nej, og det bliver de næppe. Har Du set, og vejet en bilgearkasse ?
Syncromesh systemet fylder, og vejer, markant mere end en standard
sekventiel mc gearkasse. Og sjovt nok har mange bilfabrikanter stadig
problemer med at få systemet til at overleve i længden for 3. og 1. gear.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Jim Andersen (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 21-06-07 09:29

Orla Pedersen wrote:
> Og sjovt nok har mange bilfabrikanter stadig
> problemer med at få systemet til at overleve i længden for 3. og 1.
> gear.

Naturligvis. Når de går mere op i at navngive "nye" farver som Maroon og
Midnight Whisper Surfer Pearl Crisp, så skal udviklingen da stå i stampe på
andre områder.

/jim



Jes Vestervang (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-06-07 17:53

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Torben Scheel wrote:
>>> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).
>>
>> Det gør det på min FJ1100 - men ikke på de senere FJ1200. Mon det
>> er en udvikling mange ønsker?
>
> Du mener at de har lavet kundeundersøgelser og spurgt: Vi kan nu
> lave det så det virker, og det kommer ikke til at koste ekstra.
> Skal vi putte det på, eller beholde det gamle?
>
> Og så har folk sagt "nej tak" ?

Efter hvad jeg har hørt om systemet ender man alligevel med altid selv
at slå det fra fordi det er langsomt om at slå blinklyset fra. Det er
der jo heller ikke så meget at sige til, for det er jo også noget møg
hvis det slår fra tidligt, og der er jo ikke en retningsmåler i form
af et rat bruges til systemet i en bil. Jeg tror at det er næsten
umuligt at lave til en mc. Nåja, man kunne måske bruge et gps-kompas
og så bruge det som en antydning af hvornår et sving forventes
fuldført.

>>> Gearindikator er stadig ikke standard, ikke engang på en
>>> sprit-ny-designet kawa er-6.
>>
>> Der er da både omdrejningstæller og lyden at gå ud fra.
>
> Ja. Og jeg kan da osse sjusse mig til hvad klokken er ved at se på
> solens højde over rånokken. Men det havde da ikke gjort ondt på mig
> at der var et lille digitalur til en 5'er i instrumentbrættet.

Med en sekventiel gearkasse behøver man jo kun at tænke på om man skal
geare op eller ned, og man kan jo i praksis ikke springe gear
over. Derudover tror jeg at det vil være værdiløst for de fleste idet
det er ret upraktisk at skulle kigge på instrumenterne for hvert
gearskift.

>> VF750S fra '82 havde det - men VFR har det vist ikke. Igen sparet
>> væk - næppe en efterspurgt ting hos erfarne MC-ister. Ikke engang
>> hverdagsbiler har det.
>
> Der har da været en del efterspørgsel her i gruppen, om hvordan man
> kan få eftermonteret sådan noget.

Jeg tror at efterspørgslen opstår hos folk, der er vant til at at køre
bil og derfor er vant til at have en (nødvendig) fornemmelse af
hvilket gear den nu er i.

>>> Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som
>>> en spand møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i
>>> gear.
>>
>> Og gearskift er bare _så_ hurtigi i forhold til synkroniserede
>> kasser.
>
> At vælge mellem 2 onder er da ikke "udvikling". Gearkasserne skulle
> da både være hurtige og lydløse og uden "falske frigear".

Det er der nu også nogle der er, men det er tilsyneladende ikke noget
folk vægter højt. Det mest opfindsomme på normale mc'er er vist
elektronisk styret CVT-transmission a la Aprilia NA850 Mana:
<http://www.rubbermag.com/news/0611/061114_04n.html>

Den har vist også drive-by-wire (ret misbrugt begreb i denne
sammenhæng IMO), hvor gasspjældene styres elektronisk for at sikre en
optimal motorgang.

Det kunne nu være meget interessant at prøve sådan en
Mana. Umiddelbart tiltaler den mig en del

>>> Sidespejle hopper også stadig ubrugelige rundt på mange modeller.
>>
>> Ikke på min store 270 grader twin, så de _kan_ godt
> Ja. Men de gør det ikke (som standard) på den store masse. De kunne
> sikkert også på en enkelt 80'er model lave én af de ting som du
> mener er et gode.

Der er vist ikke problemer på nogen 4-cylindrede med std.-monteret
kåbe. Spejlene på min Stenhøj-klon a la SV1000 vibrerer lidt ved høje
omdrejninger, men de er stadig brugbare.

>>> Og de går stadig ikke særlig langt på en liter benz.
>>
>> Ren fysik. En fuldkåbe á la denne
>
> En Lupo 3L går da ikke langt på literen pga en fuldkåbe. Det er da
> noget med ny teknik og materialer osv.

MC'ens hæmsko er og bliver aerodynamikken og den kan der ikke gøres
meget ved uden drastiske metoder. På en bil er der nogenlunde frie
rammer for at forbedre aerodynamikken, og tilmed stort potentiale for
at mindske rullemodstand og benzinforbrug til acceleration ved
vægtbesparelser. At lette en mc ændrer meget lidt på benzinøkonomien
fordi langt størstedelen af energien går til vindmodstanden.

Når det er sagt, så er der stadig en irriterende tendens til at cykler
med større motor har et højere benzinforbrug. Det burde være muligt at
mindske den tendens, men det kan være at det skyldes førerens
højrehånd :-/

>> Keep it simple, stupid - det holder i MC verdenen.
>
> og 128 mb ram er riiiigeligt.....

Jeg ville nu gerne have haft ABS (som kun 650'en fås med), men til
gengæld er det rart at indsprøjtningen gør at jeg ikke skal rode med
choker og sørger for at motoren altid kører med en fornuftig blanding

--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Jim Andersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 20-06-07 09:32

Jes Vestervang wrote:
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:
>
>> Torben Scheel wrote:
>>>> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).

> Efter hvad jeg har hørt om systemet ender man alligevel med altid selv
> at slå det fra fordi det er langsomt om at slå blinklyset fra.

Men der kører stadig folk rundt og blinker flere hundrede meter (eller
kilometer) fra det sidste kryds, fordi de glemte at slå det fra.
Dér ville automatikken hjælpe.

> Jeg tror at det er næsten
> umuligt at lave til en mc. Nåja, man kunne måske bruge et gps-kompas
> og så bruge det som en antydning af hvornår et sving forventes
> fuldført.

Og parre det med et gyroskop ?

>>>> Gearindikator er stadig ikke standard, ikke engang på en
>>>> sprit-ny-designet kawa er-6.
>>>
>>> Der er da både omdrejningstæller og lyden at gå ud fra.

> Derudover tror jeg at det vil være værdiløst for de fleste idet
> det er ret upraktisk at skulle kigge på instrumenterne for hvert
> gearskift.

Det skal det jo heller ikke bruges til. Men når du tager koblingen og
triller op mod nogle langsommere forankørende, og de stadig ikke sætter
farten op, og du triller videre, og du efterhånden kommer hen til den vej du
skal dreje ned ad, og farten nu er nede på noget der passer til 2. gear
rundt i svinget, så tænker du "hvad gear er jeg i? gearede jeg et eller 2
ned, mens jeg satte hastigheden ned? var jeg i 6. eller 5, da jeg trak
koblingen? og så gearer du et par hakker ned mens du tæller 5. - 4. - 3. -
2." hviiiiin og så røg du ned i første som jo STADIG ikke er synkroniseret.

Jeg havde gearindikator på GS450 da jeg tog kortet for 20 år siden. Jeg
havde (nøjagtig den samme) på GN250 sidste år. Men det er ikke på GS500,
eller ER5 (eller den nye 6'er). Det er ikke udvikling. Det er tilbageskridt.

>>> næppe en efterspurgt ting hos erfarne MC-ister.

Fra anden tråd:
Ole Schultz wrote:
> Tog mig selv i flere gange at skite til 6. ved f.eks 80-100 stykker,
> og jeg var allerede i 6.

Ole ! Er du urutineret mc-kører?

>>>> Gearkasserne er stadig ikke synkroniseret så det lyder stadig som
>>>> en spand møtrikker der kastes op mod en blik-væg når man sætter i
>>>> gear.

> Det er der nu også nogle der er, men det er tilsyneladende ikke noget
> folk vægter højt.

Okay.... hvilken mc kan jeg, der vægter det højt, vælge?

>>>> Sidespejle hopper også stadig ubrugelige rundt på mange modeller.

> Spejlene på min Stenhøj-klon a la SV1000 vibrerer lidt ved høje
> omdrejninger, men de er stadig brugbare.

Du er en nøjsom mand.

/jim



Orla Pedersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 20-06-07 09:45

Jim Andersen wrote:

> Det skal det jo heller ikke bruges til. Men når du tager koblingen og
> triller op mod nogle langsommere forankørende,

Man tager _ikke_ koblingen Hvor har Du lært det ? På mc kører man
_altid_ i det gear, der passer til hastigheden. Koblingsrytteri er ikke en
del af at køre motorcykel :-/

mvh
Orla, hvis spejle også fungerer fejlfrit !?!?


Jim Andersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 20-06-07 11:48

Orla Pedersen wrote:
> Man tager _ikke_ koblingen Hvor har Du lært det ? På mc kører man
> _altid_ i det gear, der passer til hastigheden. Koblingsrytteri er
> ikke en del af at køre motorcykel :-/

Nåe nej. Det er larmepotter og indenomsoverhalinger af busser til gengæld


Selvfølgelig rider man på koblingen. Det larmer mindre, giver rykfri kørsel,
og passageren bliver meget gladere.

/jim



Torben Scheel (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 20-06-07 10:54

Jim Andersen wrote:
>>>>> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).
>
>> Efter hvad jeg har hørt om systemet ender man alligevel med altid selv
>> at slå det fra fordi det er langsomt om at slå blinklyset fra.
>
> Men der kører stadig folk rundt og blinker flere hundrede meter (eller
> kilometer) fra det sidste kryds, fordi de glemte at slå det fra.
> Dér ville automatikken hjælpe.

Hvad mere - fartpilot, automatgear, karosseri?

Jeg ønsker ikke for meget hjælp, selvom jeg har mærket på egen krop &
pengepung at en sidestøttebensføler kan være guld værd. For megen hjælp
giver dovenskab og uopmærksomhed. En entydig betjening (knapper der gør
som de bliver bedt om, og holder op når jeg vil det), gode
køreegenskaber og enkelhed er det _jeg_ vil have. YMMV.

Fremskridtet har betydet at jeg i går for 2. gang måtte afmontere
kåbeglas, inderkåbe, kåbesider, sæde, sideskjolde, tank (med 2 stik og 4
slanger) og luftfilterkassen for at skifte tætningsring på
temperaturmåleren på termostathuset på min TDM. Det var ikke sket på en
FJ1100

>> Jeg tror at det er næsten
>> umuligt at lave til en mc. Nåja, man kunne måske bruge et gps-kompas
>> og så bruge det som en antydning af hvornår et sving forventes
>> fuldført.
>
> Og parre det med et gyroskop ?

FJ1100 havde alene tid som kriterie - det kunne hjælpe de glemsomme. Min
fungerer på 23. år - det er indbygget i blinkrelæet. VF750S 1982 havde
vist styrfølere. Fordyrende, og hurtigt afskaffet sammen med de digitale
instrumenter til fordel for en velfungerende og smuk klassisk
instrumentering - dog med gearindikator til amerikanere (1 - N - 2 - 3 -
4 - 5 - OD).

>> Derudover tror jeg at det vil være værdiløst for de fleste idet
>> det er ret upraktisk at skulle kigge på instrumenterne for hvert
>> gearskift.
>
> Det skal det jo heller ikke bruges til. Men når du tager koblingen og
> triller op mod nogle langsommere forankørende, og de stadig ikke sætter
> farten op, og du triller videre, og du efterhånden kommer hen til den vej du
> skal dreje ned ad, og farten nu er nede på noget der passer til 2. gear
> rundt i svinget, så tænker du "hvad gear er jeg i? gearede jeg et eller 2
> ned, mens jeg satte hastigheden ned? var jeg i 6. eller 5, da jeg trak
> koblingen? og så gearer du et par hakker ned mens du tæller 5. - 4. - 3. -
> 2." hviiiiin og så røg du ned i første som jo STADIG ikke er synkroniseret.

Begynderfejl. Hold den indkoblet som Orla skriver - det er ikke en bil,
og MC'er skal ikke "optimeres" til at minde om biler IMHO.

> Jeg havde gearindikator på GS450 da jeg tog kortet for 20 år siden. Jeg
> havde (nøjagtig den samme) på GN250 sidste år. Men det er ikke på GS500,
> eller ER5 (eller den nye 6'er). Det er ikke udvikling. Det er tilbageskridt.

Næh, det er barbering af fordyrende gadgets, noget bilverdenen kunne
lære af. En ny Fabia vejer langt mere end min Audi 80 avant fra '92, og
er langt sværere/dyrere at vedligeholde (når/hvis den når samme alder).
Alene prisen for udskiftning af de 6 airbags efter 10 år kan give mig
kuldegysninger.

>>>> næppe en efterspurgt ting hos erfarne MC-ister.
>
> Fra anden tråd:
> Ole Schultz wrote:
>> Tog mig selv i flere gange at skite til 6. ved f.eks 80-100 stykker,
>> og jeg var allerede i 6.
>
> Ole ! Er du urutineret mc-kører?
>
Ole efterspørger da ikke gearindikator i sit indlæg - men højere gearing
eller måske flere gear. En personlig tilpasning af slutgearingen er
enkel - noget jeg også har valgt til min FJ.

>> Det er der nu også nogle der er, men det er tilsyneladende ikke noget
>> folk vægter højt.
>
> Okay.... hvilken mc kan jeg, der vægter det højt, vælge?
>
Fabia

Spøg til side - vi har forskellige værdier og fred med det.

--
vh
Torben

Jim Andersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 20-06-07 12:01

Torben Scheel wrote:
> Jim Andersen wrote:
>>>>>> Blinkerne slår stadig ikke fra selv (på de fleste).

> Hvad mere - fartpilot, automatgear, karosseri?

Jada. Der er da mange der har fartpilot eller gashåndtags-klemmere.
Lad dem dog.

> Jeg ønsker ikke for meget hjælp, selvom jeg har mærket på egen krop &
> pengepung at en sidestøttebensføler kan være guld værd.

Det skal da laves så du, og andre bagstræbere, kan slukke for det.
Jeg opponerer mod at jeg ikke kan tænde for det. Eller vælge en
udstyrspakke.

> For megen hjælp giver dovenskab og uopmærksomhed.
Så forklar hvorfor der kører masser af mc'er rundt og blinker unødigt. Hvis
din teori passede var de jo vågne og opmærksomme på den slags.

> En entydig betjening (knapper
> der gør som de bliver bedt om, og holder op når jeg vil det), gode
> køreegenskaber og enkelhed er det _jeg_ vil have. YMMV.

Og det kan du få.

> Fremskridtet har betydet at jeg i går for 2. gang måtte afmontere
> kåbeglas, inderkåbe, kåbesider, sæde, sideskjolde, tank (med 2 stik
> og 4 slanger) og luftfilterkassen for at skifte tætningsring på
> temperaturmåleren på termostathuset på min TDM.

Kan den ikke køre uden temperaturmåler?

> FJ1100 havde alene tid som kriterie - det kunne hjælpe de glemsomme.
> Min fungerer på 23. år - det er indbygget i blinkrelæet.

Øv. Så kan du jo ikke slå det fra. Men det havde da været en udvikling hvis
du kunne?

> Begynderfejl. Hold den indkoblet som Orla skriver - det er ikke en
> bil, og MC'er skal ikke "optimeres" til at minde om biler IMHO.

Du drømmer vel om stadig om håndbetjent gearskifter, med dobbelt udkobling?

> Næh, det er barbering af fordyrende gadgets, noget bilverdenen kunne
> lære af.

Bilerne er da ikke blevet dyrere. Dér har man da formået at putte el-spejle,
el-sideruder, A/C, cd-radio-mp3, bagrude-varmetråde, nakkestøtter, 14
airbags og gardiner, abs, justerbart rat og alt muligt andet, i selv den
mindste lille Kia til en tyver. Og den går stadig længere på literen end for
25 år siden.

> Ole efterspørger da ikke gearindikator i sit indlæg
Nej. Men det er da sikkert kun fordi hans stolthed forbyder ham det. Fakta
er at han skiftede forkert SELVOM han kunne høre omdrejninger, vindsus og se
speedometeret.

> Spøg til side - vi har forskellige værdier og fred med det.

Næe nej. Hvad skulle vi så med denne gruppe

/jim



Torben Scheel (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 20-06-07 13:13

Jim Andersen wrote:
>> Jeg ønsker ikke for meget hjælp, selvom jeg har mærket på egen krop &
>> pengepung at en sidestøttebensføler kan være guld værd.
>
> Det skal da laves så du, og andre bagstræbere, kan slukke for det.
> Jeg opponerer mod at jeg ikke kan tænde for det. Eller vælge en
> udstyrspakke.

Unødigt udstyr er et onde. Du kan da sagtens få tilbehørsgadgets til din
MC - alarm, scottoiler, varmehåndtag, advarselsblink osv. Check Louis
for inspiration.

Lur mig om ikke salget af den enkle model ville overstige den overhængte
med mange længder hvis fabrikkerne lavede begge - jeg vil i hvert fald
ikke have en slukket dødvægt af gadgets med.

>> For megen hjælp giver dovenskab og uopmærksomhed.
> Så forklar hvorfor der kører masser af mc'er rundt og blinker unødigt. Hvis
> din teori passede var de jo vågne og opmærksomme på den slags.
>
>> En entydig betjening (knapper
>> der gør som de bliver bedt om, og holder op når jeg vil det), gode
>> køreegenskaber og enkelhed er det _jeg_ vil have. YMMV.
>
> Og det kan du få.

Ja, fordi fremskridtet har fjernet den dårlige affjedring, det bløde
stel og lakridsdækkene. Desværre byder det mig så en underlig reguleret
luftfilterboks som jeg er nød til at disable for at få fornuftig
motorgang og "don't touch" service.

>> Fremskridtet har betydet at jeg i går for 2. gang måtte afmontere
>> kåbeglas, inderkåbe, kåbesider, sæde, sideskjolde, tank (med 2 stik
>> og 4 slanger) og luftfilterkassen for at skifte tætningsring på
>> temperaturmåleren på termostathuset på min TDM.
>
> Kan den ikke køre uden temperaturmåler?

Så mister jeg væsken meget hurtigt. Og dét kan den ikke undvære ret
længe

Jeg tør ikke gætte på hvad manglende temperaturinput vil betyde for
motorstyringen. Det bliver lidt langhåret at finde frem til om det ar
samme måler den reagerer på.

>> FJ1100 havde alene tid som kriterie - det kunne hjælpe de glemsomme.
>> Min fungerer på 23. år - det er indbygget i blinkrelæet.
>
> Øv. Så kan du jo ikke slå det fra. Men det havde da været en udvikling hvis
> du kunne?

Nej. Det ville kræve endnu en modelspecifik afbryder som skulle
vedligeholdes i 23 år+. Det er tilstrækkeligt at jeg nemt kan erstatte
relæet med et standard blinkrelæ. Enkle standardkomponenter, tak.

>> Begynderfejl. Hold den indkoblet som Orla skriver - det er ikke en
>> bil, og MC'er skal ikke "optimeres" til at minde om biler IMHO.
>
> Du drømmer vel om stadig om håndbetjent gearskifter, med dobbelt udkobling?

Næh, jeg er bare godt tilfreds med mine hurtige mekaniske gearkasser der
skifter lydefrit med minimalt koblingsbrug på et splitsekund. Jeg har
svært ved at se en "forbedring" uden brug af elektronik = fordyrelse og
overkomplicering.

>> Næh, det er barbering af fordyrende gadgets, noget bilverdenen kunne
>> lære af.
>
> Bilerne er da ikke blevet dyrere. Dér har man da formået at putte el-spejle,
> el-sideruder, A/C, cd-radio-mp3, bagrude-varmetråde, nakkestøtter, 14
> airbags og gardiner, abs, justerbart rat og alt muligt andet, i selv den
> mindste lille Kia til en tyver. Og den går stadig længere på literen end for
> 25 år siden.

Hvad tror du det koster at få skiftet de defekte/udskiftningsmodne
gadgets om 15 år? Og tror du ikke Kia'en ville være billigere hvis den
var enkel? At man kan lade sig imponere af en elmotor der hejser ruden i
vore dage - utroligt.

Jeg spår stor dansk succes til den kvalitetsfabrik der tør fremstille en
familibil til 4-5 personer med enkel, solid perlegrusmekanik, mekanisk
rudehejs, uden sædevarme osv. Skoda har som eksempel rimelig succes med
deres low end biler - men der kan barberes mere på udstyr og ikke mindst
pris.

>> Ole efterspørger da ikke gearindikator i sit indlæg
> Nej. Men det er da sikkert kun fordi hans stolthed forbyder ham det. Fakta
> er at han skiftede forkert SELVOM han kunne høre omdrejninger, vindsus og se
> speedometeret.

Ja, på en, for ham, ukendt MC. Og hvilken skade har han lidt pga.
manglen på gearindikatoren?

>> Spøg til side - vi har forskellige værdier og fred med det.
>
> Næe nej. Hvad skulle vi så med denne gruppe
>
Give hinanden ret? Bvadr.

--
vh
Torben

Hekto (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-06-07 14:19

Torben Scheel used his keyboard to write :
> Næh, jeg er bare godt tilfreds med mine hurtige mekaniske gearkasser der
> skifter lydefrit med minimalt koblingsbrug på et splitsekund. Jeg har svært
> ved at se en "forbedring" uden brug af elektronik = fordyrelse og
> overkomplicering.

Elektronik og små elmotorer er efterhånden så
low-cost at jeg faktisk tror at det er billigere
med elektrisk rudehejs frem for et 'gammeldags'
håndtag ... der til gengæld virker hver gang og
hele tiden!

Mange funktioner kan med 'fordel' (læs: billigst)
laves med elktronik og den slags fordi
forbindelse imellem to punkter kun behøver at
være ledninger - ikke kabler og trækstænger m.m.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



google@pein.dk (20-06-2007)
Kommentar
Fra : google@pein.dk


Dato : 20-06-07 13:08

On 20 Jun., 12:47, "Jim Andersen" wrote:
> Orla Pedersen wrote:
> > Man tager _ikke_ koblingen Hvor har Du lært det ? På mc kører man
> > _altid_ i det gear, der passer til hastigheden. Koblingsrytteri er
> > ikke en del af at køre motorcykel :-/
>
> Nåe nej. Det er larmepotter og indenomsoverhalinger af busser til gengæld
>

Relevans?

> Selvfølgelig rider man på koblingen. Det larmer mindre, giver rykfri kørsel,
> og passageren bliver meget gladere.
>
Sjov diskussion. Jeg kommer til at tænke på, at jeg faktisk ikke ved
hvordan jeg gør, jeg gør det bare, og har ikke problemer med at vide
hvilket gear jeg er i. Om det gear så er det rigtige er en anden snak,
men det har jeg kun oplevet som et problem under ræs på små
totaktere.

Der var automatisk afbryder af blink på min XJ900, og det fungerede
upåklageligt. Hvordan det var lavet husker jeg ikke, men der var flere
forhold i spil, ikke kun tid. Det var godt at have, men jeg savner det
alligevel ikke.
Man ser at folk kører lange stræk med bliklys slået til. Det tager jeg
som en "erfaringsindikator".
--
Hilsen Niels


Jim Andersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 20-06-07 14:02

google@pein.dk wrote:
>>> Koblingsrytteri
>>> er ikke en del af at køre motorcykel :-/
>>
>> Nåe nej. Det er larmepotter og indenomsoverhalinger af busser til
>> gengæld
>
> Relevans?

At "det at køre motorcykel" er forskelligt for forskellige folk. Jeg synes
at det at køre lydsvagt og rykfrit (og vibrationsfrit) er "en del af at køre
motorcykel".
Alle Harley-kørere er nok rygende uenige.

> Man ser at folk kører lange stræk med bliklys slået til. Det tager jeg
> som en "erfaringsindikator".

jo jo... og jeg klarer mig da nok også på min vej gennem verden uden. Og jeg
er da glad for at Kawa'en har et "tryk knappen ind for at slukke" system
istedet for GN'ens "klik den selv i midterposition". Det gør det da lidt
lettere.
Men ved Åbent Hus prøvekørsler blev jeg behageligt overrasket over at
Harley's automatik virkede så fint.
Og det ville da næppe irritere særligt mange at den slog fra efter X
sekunder.
Og hvis skidtet endelig skulle gå i stykker pga ælde osv så skidt pyt.

/jim



Armand (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-07 23:58


<google@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:1182341259.529088.294450@c77g2000hse.googlegroups.com...
>
> Der var automatisk afbryder af blink på min XJ900, og det fungerede
> upåklageligt. Hvordan det var lavet husker jeg ikke, men der var flere
> forhold i spil, ikke kun tid. Det var godt at have, men jeg savner det
> alligevel ikke.
>
Mine tre Yamaha'er havde alle Yamaha's første generation (om der overhovedet
har været flere udviklingsfaser?) af selvafbryder der styredes af en
tidsfaktor, som stoppedes når modellen holdt stille (á lavere ladespænding i
tomgang??).
Med lidt øvelse, hvilket primært gik ud på tidlig brug (og et apparat til
rettidig retningsvisning kunneellers godt være tiltrængt blandt hverdagens
trafikanter!) fungerede dét fint :-|

Yamaha var pioner omkring denne detalje, som var kombineret med en
"nulstilling ved tryk-ind" -kontakt, hvis praktiske brug flere fabrikanter
sidenhen har taget til sig!

> Man ser at folk kører lange stræk med bliklys slået til. Det tager jeg
> som en "erfaringsindikator".
>
Hæ!
Tilsammen med lemfældig påklædning, og flaksende fremfærd

--
Armand.



Ukendt (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-06-07 06:36

On Thu, 21 Jun 2007 00:57:55 +0200, Armand wrote:

> Mine tre Yamaha'er havde alle Yamaha's første generation (om der overhovedet
> har været flere udviklingsfaser?) af selvafbryder der styredes af en
> tidsfaktor, som stoppedes når modellen holdt stille (á lavere ladespænding i
> tomgang??).

Nix, ikke ladespænding, men en pulsgiver i speedometret Første udgave
var med "almindeligt" blinkrelæ med en slukkeenhed i forsyningsledningen.
Senere var det hele i en blok.

Samme funktion i "makita", omend integreret i den centrale can-bus mpu.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Hekto (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-06-07 12:10

Orla Pedersen wrote :
> ix, ikke ladespænding, men en pulsgiver i speedometret

Det er/var en simpel ree-kontakt der blev
påvirket af magneten i speedometeret (den der
drejes af kablet og så trækker den alu-'skål' med
rundt, som nålen er monteret på).

Så er det jo bare en simpel digital tæller der
når der er talt til XXX giver en puls til
blinkrelæet der så går i neutral.

Egentlig så simpelt og så billigt at det må undre
andre ikke anvender det.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Jim Andersen (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 22-06-07 08:28

Hekto wrote:
> Egentlig så simpelt og så billigt at det må undre
> andre ikke anvender det.

Jajajajajajaja !!!!

Det kan jo altså lade sig gøre.

/jim



Torben Scheel (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-06-07 08:40

Jim Andersen wrote:
>
> Jajajajajajaja !!!!
>
> Det kan jo altså lade sig gøre.
>
Men det har ikke noget med subj. at gøre, for systemet er mere end 25år

--
vh
Torben

Jim Andersen (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 22-06-07 09:15

Torben Scheel wrote:
> Men det har ikke noget med subj. at gøre, for systemet er mere end
> 25år

Jeg var forudseende nok til at tage forbehold for at det ikke blot skulle
være opfundet men også udbredt/tilgængeligt på standardcykler, for at man
kunne kalde det en udvikling.



/jim



Ukendt (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-07 09:20

On Fri, 22 Jun 2007 09:39:57 +0200, Torben Scheel wrote:

> Jim Andersen wrote:

>> Det kan jo altså lade sig gøre.
>>
> Men det har ikke noget med subj. at gøre, for systemet er mere end 25år

Og ligesom andre gadgets á turbo, hydraulisk anti-dive, baggaffel
link-systemer, og meget andet, så forsvinder den slags som regel stille og
roligt igen.

You know, as usefull as a helicopter i a choal mine.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Hekto (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-06-07 10:45

Orla Pedersen has brought this to us :
> On Fri, 22 Jun 2007 09:39:57 +0200, Torben Scheel wrote:
>
>> Jim Andersen wrote:
>
>>> Det kan jo altså lade sig gøre.
>>>
>> Men det har ikke noget med subj. at gøre, for systemet er mere end 25år
>
> Og ligesom andre gadgets á turbo, hydraulisk anti-dive, baggaffel
> link-systemer, og meget andet, så forsvinder den slags som regel stille og
> roligt igen.
>
> You know, as usefull as a helicopter i a choal mine.

Ja, også dér slår Darwin og hans evolutionsteori
igennem!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Jes Vestervang (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-06-07 17:50

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Elektronik og små elmotorer er efterhånden så low-cost at jeg
> faktisk tror at det er billigere med elektrisk rudehejs frem for et
> 'gammeldags' håndtag ... der til gengæld virker hver gang og hele
> tiden!

Mjaeh, jeg har nu oplevet håndtag der har 'tabt' forbindelsen eller
blot brækkede af. En elmotor, der sidder i fred og ro uden at blive
udsat for folks motorik er nok mere driftsikker. Desuden ønsker jeg
mig heller ikke at bilførere skal distraheres af at dreje på håndtag
mens de kører.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Hekto (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-06-07 12:12

Jes Vestervang presented the following
explanation :
> Mjaeh, jeg har nu oplevet håndtag der har 'tabt' forbindelsen eller
> blot brækkede af. En elmotor, der sidder i fred og ro uden at blive
> udsat for folks motorik er nok mere driftsikker. Desuden ønsker jeg
> mig heller ikke at bilførere skal distraheres af at dreje på håndtag
> mens de kører.

Ja - elmotoren kører og kører og kører ... men
tilsyneladende er gearet det svage led!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Jes Vestervang (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-06-07 16:02

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang wrote:
>> Desuden ønsker jeg mig heller ikke at bilførere skal distraheres af
>> at dreje på håndtag mens de kører.
>
> Eller at mc-fører skal sidde og kigge efter blink-indikatorer for at
> se om de nu har husket at slukke.

Hvis man er i tvivl trykker man bare på knappen. Det fanger jeg tit
mig selv i at gøre ubevidst på vej ud af langsomme sving etc.

> Eller checke speedo og dividere med antal omdrejninger og derefter
> beregne hvilket gear de er i, istedet for at det aflæses på en
> brøkdel af et sekund via displayet.

Man kan jo mærke på motoren hvor hårdt den er belastet, og så er det
jo ikke raketvidenskab at finde ud af om der skal geares op eller ned.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Jes Vestervang (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-06-07 11:42

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang wrote:
>>> Eller checke speedo og dividere med antal omdrejninger og derefter
>>> beregne hvilket gear de er i, istedet for at det aflæses på en
>>> brøkdel af et sekund via displayet.
>>
>> Man kan jo mærke på motoren hvor hårdt den er belastet, og så er
>> det jo ikke raketvidenskab at finde ud af om der skal geares op
>> eller ned.
>
> Læste lige et nummer af mc-nytt fra sidste år. Deres testkører var
> ude at prøvekøre en Versys. Han savnede en gearindikator. Jeg troede
> egentlig ikke de havde urutinerede kørere til at teste mc'er i et
> ellers stort og respektabelt blad

Men det er åbenbart tilfældet. Blev det uddybet hvorfor lige netop
den cykel havde behov for en gearindikator?
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste