Ford Focus TDCI
Fra : Morten Strandgaard

Dato : 10-06-07 10:16

Hej alle

Jeg er ved at kikke en brugt Focus TDCI på bilbasen, men er i tvivl om
hvormeget den må trække.
Der står på bilbasen 1000, 1200 og 1300 kg.
Det har jo nok noget at gøre med hvilken motor der er i den, gætter jeg på.

Men nu kommer mit spørgsmål så:
Er der mulighed for at veje bilen op til en højere påhængs vægt, (ja, jeg
har B+E) og hvad så med konen når hun vil ud at køre med buggitraileren,
(1100 Kg), er der mulighed for det, eller skal hun også have B+E.

Mvh

Morten

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-06-07 10:42

> [...]
> har B+E) og hvad så med konen når hun vil ud at køre med buggitraileren,
> (1100 Kg), er der mulighed for det, eller skal hun også have B+E.

Hej Morten.
Når nu du har BE så kender du jo også teorien bag, og derfor ved du jo også
at vi ikke kan svare på dit spørgsmål før der kommer reelle tal på bordet.
Dvs.
Bil
egenvægt
totalvægt
maks trækvægt

trailer
egenvægt
totalvægt

evt cv
egenvægt
totalvægt

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-06-07 14:27

Jørgen L. skrev:

> [...]
> at vi ikke kan svare på dit spørgsmål før der kommer reelle tal på bordet.

Hvorfor er det lige du behøver de tal?? Det kan da forklares ganske
enkelt. De tal der står på registreringsattesten er dem der gælder.
Har man en bil der er godkendt til at trække ex. 1200 kg, Ja så må den
altså ikke trække mere end de 1200 kg, uanset om du har B+E kort eller
ej. Fordelen ved et B+E kort er, at totalvægten på trailer/cv ikke
behøver være lig med eller under de 1200 kg. men når den er hægtet efter
bilen må den max veje 1200 kg. Det er da ret simpelt.
Har man så ikke B+E kort, ja så må man ikke hægte noget efter bilen, der
har en totalvægt over de 1200 kg. Det er da ikke så svært at finde ud af
- vel ??

Jesper

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-06-07 15:39

> [...]
> har en totalvægt over de 1200 kg. Det er da ikke så svært at finde ud af -

Jeg kan ikke svare ham på om hans kone uden BE må køre med deres Buggie
trailer uden at kende vægt forholdene mellem bil og trailer da der jo også
er egenvægt + 50 kg reglen ikke at det nok bliver aktuelt her.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-06-07 20:06

Jesper Jacobsen wrote:

> Hvorfor er det lige du behøver de tal??

Visse biler giver mulighed for en højere anhængervægt end den bilen normalt
er godkendt til. Derfor!

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 10-06-07 14:44

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Morten.
> Når nu du har BE så kender du jo også teorien bag, og derfor ved du jo
> også at vi ikke kan svare på dit spørgsmål før der kommer reelle tal på
> [...]

Hej Jørgen

Der er ikke om jeg må køre med trækket, det må jeg godt.

Jeg ønsker at vide om den kan vejes op til at kunne trække noget mere.

På dit svar kan jeg så forstå at det ikke er mulighed for at, så at sige
have to attester, en til B og en til B+E kk, for det fik jeg ikke spurgt da
jeg tog kortet.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-06-07 16:20

Morten Strandgaard skrev:
> [...]
> har B+E) og hvad så med konen når hun vil ud at køre med buggitraileren,
> (1100 Kg), er der mulighed for det, eller skal hun også have B+E.

Muligheden for at veje den om til at måtte trække noget mere er der nok,
men det er noget du nok skal snakke med forhandleren om, da den lige
skal gennem syn for at det kan lade sig gøre. Den nok nemmeste måde at
få det at vide på, er nok at tage kontakt til Ford, og så have nogle
data klar til dem (stelnummer - typenummer - evt. registrerings nummer).
De vil nok hurtigt kunne fortælle dig, om det kan lade sig gøre.

Om konen må køre med traileren er så igen afhængig af, hvad der kommer
til at stå i papirerne til bilen. Bliver den (eller er den) godkendt til
at trække de 1200 eller 1300 kg nu, så er der ingen problemer. Hun må
blot ikke komme over det tal der står i registreringsattesten som max
påhæng med bremser. Gør hun det, så skal der B+E kort til.

Jesper

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 10-06-07 18:14

Fra : stage_nospam_@fabel.~

Dato : 10-06-07 18:17

Fra : Per J

Dato : 17-06-07 20:29

Længde 447 cm
Bredde 170 cm
Højde 153 cm
Egen vægt 1225 kg
Laste evne 525 kg
Total vægt 1750 kg
Max Påhæng 1300 kg med bremser
Topfart 193 km/t
Brændstof økonomi 18,3 km/ltr

Dette er det jeg havde på min ganle TDCI fra 7/2004, der kunne man godt
sænke bilens lasteevne med f.eks 100 kg og så hæve Max påhæng med 100 kg.
Men du kan ikke læsse mere sammenlagt.

Den nye focus Tdci jeg har fået 1.8 fra 11/2006 må f.eks trække 1500 kg

Egen vægt 1300 kg
Laste evne 650 kg
Total vægt 1950 kg
Max Påhæng 1500 kg med bremser
Topfart 190 km/t 0-100 km/t 10,8 sek
Brændstof økonomi 18,9 km/ltr Blandet
Brændstof økonomi 14,7 km/ltr By
Brændstof økonomi 22,7 km/ltr Landevej

<stage_nospam_@fabel.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 18-06-07 15:25

"Per J" <perj@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Dette er det jeg havde på min ganle TDCI fra 7/2004, der kunne man godt
> sænke bilens lasteevne med f.eks 100 kg og så hæve Max påhæng med 100 kg.

Se det er den model jeg lige har købt.

Egen vægt 1225 kg + 50 = 1275
Max Påhæng 1300 kg med bremser

Dette må medføre BE kort.