Måle kabellængde elektronisk?
Fra : Steen Suder

Dato : 10-06-07 22:23

Efter flytning af vor drift til vort nye domicil, står jeg nu med en stak
Ethernetkabler (UTP).

Jeg ville gerne sortere og rydde lidt op i dem og så slår det mig: findes
der ikke en DIY-måde at lave en ca.-måling af kabellængde med f.eks. en PC,
et netkort og en stump software?

Jeg kunne selvfølgeligt "bare" indkøbe et ethernet-reflektometer (eller hvad
sådan noget hedder), men kan man ikke lave noget selv?

--
Steen Suder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-06-07 22:50

On Sun, 10 Jun 2007 23:22:36 +0200, Steen Suder
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Jeg ville gerne sortere og rydde lidt op i dem og så slår det mig: findes
> der ikke en DIY-måde at lave en ca.-måling af kabellængde med f.eks. en PC,
> et netkort og en stump software?

Noget switch-udstyr kan give dig et cirka-tal.

-A

Fra : Thomas Kruse

Dato : 11-06-07 11:40

Hejza.

Nogle nyere bundkort med onboard ethernet, asus mf. har en mulighed for det
i bios !
hvor præsis det er ved jeg ikke.. tror netkortet der sad på var enten
Marvel gb eller yoko.... et eller andet
Nu gætter jeg helt vildt, men tror det er de bundkort hvor de reklamere med
onboard firewall, de netkort kan alt muligt spookey.

/ThomasK

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-06-07 14:11

"Thomas Kruse" <kruse@thomask.net> wrote in message

> [...]
> det i bios !
> hvor præsis det er ved jeg ikke.. tror netkortet der sad på var enten

Mit ASUS A8n-SLI... har et marvell indbygget og der medfølger et program
der kan afvikles fra winXP der kan "måle" længden.
Jeg har lige forsøgt to kabler:
- et på små 3 meter gættede den på var 2 meter i alle 4 par
- et på små1 meter gættede den på var 1 meter i par 1 og 0 meter i resten.

/Jens Ulrik

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-06-07 21:33

Steen Suder wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne selvfølgeligt "bare" indkøbe et ethernet-reflektometer (eller hvad
> sådan noget hedder), men kan man ikke lave noget selv?

Hej Steen

Du har brug for en 1-dimensionel radar f.eks. som andre har nævnt -
netkort - eller byg selv med analogt viserinstrument:

title = "Direct reading cable reflectometer",
journal = "Electronics World & Wireless World",
pages = "39--39",
year = "1983",
publisher = "Reed Elsevier group",
keywords = "NE561 74S74 2N2369A"

Istedet for en 74S74 (gammel strømslugende TTL familie) kan man
formodentlig anvende en 74AHC74 (anden benforbindelse).

PS: Jeg har ikke bygget den selv, så jeg ved ikke om den virker.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-06-07 20:14

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> formodentlig anvende en 74AHC74 (anden benforbindelse).
>
> PS: Jeg har ikke bygget den selv, så jeg ved ikke om den virker.

Hej Steen

Fandt en rigtig god side om TDR - supplerer fint ovenstående konstruktion:

Time Domain Reflectometer (TDR):
http://www.epanorama.net/circuits/tdr.html

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-06-07 21:36

Steen Suder wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne selvfølgeligt "bare" indkøbe et ethernet-reflektometer (eller hvad
> sådan noget hedder), men kan man ikke lave noget selv?

Hvis mange af kablerne er ens, kan du blot veje dig frem...

Kalibrer med de kendte længder f.eks. 1,2,3,5,10... meter.

/Glenn

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-06-07 19:05

On 14 Jun., 15:10, "Jens U. K." <1...@3bsopatent4.dk> wrote:

> [...]
> - et på små 3 meter gættede den på var 2 meter i alle 4 par
> - et på små1 meter gættede den på var 1 meter i par 1 og 0 meter i resten.

Det er vist meget korte længder at måle noget som helst på.. Prøv
noget på 50meter eller derover. Men da meget fed feature ellers fra et
netkort..

Hvad er det for noget software? Der er nemlig også noget Marvel
gigabit denne bærbare her jeg bruger.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-06-07 22:59

On 15 Jun., 20:05, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Hvad er det for noget software? Der er nemlig også noget Marvel
> gigabit denne bærbare her jeg bruger.

Okay jeg fandt det selv... Det heder "Marvell Virtual Cable tester"
Skulle hente de seneste drivere før det virkede...

En lille test, det første meterantal er den rigtige kabellængde, og
efterfølgende hvad VCT fortæller.. Det er meget store variabler den
kommer med.:

link1000Mbit 5+18+2=       25m, VCT >50m
link1000Mbit 5+18+2+41+2=   68m, VCT 50-80m
link1000Mbit 5+18+2+41+2+41+1=   110m,VCT 50-80m
Link1000Mbit 5+18+2+41+2+41+1+35+2=147m, VCT 80-150m
http://img529.imageshack.us/img529/928/marvellvctql0.png
link100Mbit(internetwan)
5+18+2+41+2+41+1+23+1=      134m,VCT No info

Mvh. Bjarke

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-06-07 07:25

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> http://img529.imageshack.us/img529/928/marvellvctql0.png
> link100Mbit(internetwan)
> 5+18+2+41+2+41+1+23+1=      134m,VCT No info

Hej Bjarke

Kig i vejledningen til "Marvell Virtual Cable tester" - skal kablet ikke
være uforbundet i fjernenden når der kabellængden testes?

/Glenn

Fra : Arne Keller

Dato : 17-06-07 16:19

Steen Suder skrev:
> Efter flytning af vor drift til vort nye domicil, står jeg nu med en stak
> Ethernetkabler (UTP).

Ca. hvor mange er en "stak"

> Jeg ville gerne sortere og rydde lidt op i dem og så slår det mig: findes
> der ikke en DIY-måde at lave en ca.-måling af kabellængde med f.eks. en PC,
> et netkort og en stump software?

Du har fået et par forslag, hvis de er af nogenlunde samme konstruktion
er det mest præcise at veje dem. Det anvendes af mange installatører til
at måle antal meter kabel som er tilbage i boxe eller på trumler.

> Jeg kunne selvfølgeligt "bare" indkøbe et ethernet-reflektometer (eller hvad
> sådan noget hedder), men kan man ikke lave noget selv?

SÅ er det nok billigere at købe nye kabler

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-07 21:30

On 16 Jun., 08:24, Glenn Møller-Holst <nom...@xx.dk> wrote:

> Hej Bjarke
>
> Kig i vejledningen til "Marvell Virtual Cable tester" - skal kablet ikke
> være uforbundet i fjernenden når der kabellængden testes?

Har ikke kigget, men prøvede lige.. Der kunne den ikke sige noget, den
siger bare "no info"