PING og TRACERT Netværk test - Hvordan gør~
Fra : Jørn Rudolph

Dato : 10-06-07 09:22

Jeg blev i går aftes anbefalet af Michael Rasmussen at :

> Men det er altid klogt at 'lege' lidt med PING og TRACERT når
> netværket driller- Så kan man i reglen diagnostisere meget præcis hvor
> problemet ligger...
> Prøv at sætte dig lidt ind i disse værktøjer.

Det vil jeg - Er det disse ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ping
http://en.wikipedia.org/wiki/Tracert

Og hvordan bruger man så dem?

Er der nogen i dk.edb.netvaerk, som vil fortælle hvordan jeg skal gøre?
Skal man downloade programmerne? Hvordan og Hvorledes...

God Søndag fra Jørn Rudolph

Fra : N/A

Dato : 10-06-07 09:52

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-06-07 09:52

> *ping *
> bruges til at "banke på" en ip-adresse, og få svar om "der er nogen
> hjemme". Du kan pinge en hjemmeside eller en computer i et netværk, hvis

<generisk rant>
Og det er kun det som ping kan bruges til. At bruge ping som
latency værktøj er helt galt. Rigtig meget udstyr nedprioriterer
ICMP requests.
</rant>

Thomas
--
"Unix is very simple, but it takes a genius to understand the simplicity."
-- Dennis Ritchie

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-06-07 10:35

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev 2007-06-10:

> [...]
> Og det er kun det som ping kan bruges til. At bruge ping som
> latency værktøj er helt galt. Rigtig meget udstyr nedprioriterer

Det kommer jo an på netværket. Hvis man kender netværket kan det godt
give mening.

med mindre andet er angivet.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-06-07 10:42

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> skrev 2007-06-10:

> Det kommer jo an på netværket. Hvis man kender netværket kan det godt
> give mening.

Klart, men folk skriver ofte ukritisk om ICMP performance mod en
gameserver et tilfældigt sted på nettet.
--
If you put a million monkeys at a million keyboards, one of them will
eventually write a Java program. The rest of them will write Perl

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-06-07 18:36

Henrik Hartig skrev:
> *tracert/traceroute*
> Er et program til at opspore hvilken rute dine data tager til en
> ip-adresse /hjemmeside. Tracert (eller traceroute i Linux) gør ligesom
> ping - at pinge ip-adressen - men SAMTIDIG viser tracert/traceroute
> hvilke navneservere den har passeret. Eksempel (i Linux):

Når du mener routere og ikke navneservere - ikke?

MVH

Mads

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-06-07 18:58

Mads Bahrt wrote:

> Når du mener routere og ikke navneservere - ikke?
>
> MVH
>
> Mads
Jo du har ret
/henrik

Fra : Ole C

Dato : 10-06-07 10:14

Jørn Rudolph skrev blandt andet:

> [...]
>
> Er der nogen i dk.edb.netvaerk, som vil fortælle hvordan jeg skal
> gøre? Skal man downloade programmerne? Hvordan og Hvorledes...

Det er funktioner som allerede findes i Windows.
Åbn en kommandoprompt ved at skrive "cmd" i Startmenu>Kør (uden
anførselstegnene) og tryk "Enter".
Ved prompten kan du så skrive henholdsvis "ping/?" og "tracert/?" (igen uden
anførselstegnene) - og efter tryk på "Enter" får du oplysninger om hvilke
funktioner der er tilsluttet.

--
vh
Ole C.