2 PC'er på en switch + internet
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 02:04

Hej

Jeg har forbundet 2 pc'er på en switch med internet således. Min
internettilgang i switchen og 2 kabler, et til hver pc, så nu kan jeg gå på
nettet på begge pc'er men jeg kan ikke se mine delte drev på hver pc.
Så nu har jeg givet hver pc en fiktiv IP og nu kan jeg se mine delte drev på
hver pc men nu kan jeg ikke gå på nettet.
Så nu er spørgsmålet så lige kan begge ting ikke lade sig gøre samtidig
eller hvordan kringler jeg lige den?

Hilsen Michael

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 10-06-07 08:04

Farmand skrev:
> [...]
> hver pc men nu kan jeg ikke gå på nettet.
> Så nu er spørgsmålet så lige kan begge ting ikke lade sig gøre samtidig

Når vi nu ikke kender resten af dit setup (ISP, og lign) så vil jeg
gætte på, at du får tildelt 2 wan ip'er. Og når dine pc'er har disse,
vil det rigtigt nok være svært at få dem til at se hinanden.
Den nemme løsning: Router frem for en switch.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || blog: http://cent.dk

Fra : Straight Talk

Dato : 10-06-07 08:27

On Sun, 10 Jun 2007 03:03:42 +0200, "Farmand"
<michaelsnabelasedennet.dk> wrote:

>Jeg har forbundet 2 pc'er på en switch med internet således. Min
>internettilgang i switchen og 2 kabler, et til hver pc, så nu kan jeg gå på
>nettet på begge pc'er men jeg kan ikke se mine delte drev på hver pc.

Det er sikkerhedsmæssigt en meget dårlig ide'.

Skift din switch ud med en router.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-07 10:22

> [...]

> hver pc men nu kan jeg ikke gå på nettet.
> Så nu er spørgsmålet så lige kan begge ting ikke lade sig gøre samtidig

Jeg går ud fra det er Windows pc'er. Du skal bruge både TCP/IP og
NetBEUI protokollerne. Du "Binder" så (kun) den sidste til deling -
klient og server og netværk kontrolpanelet.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-07 10:29

> Jeg går ud fra det er Windows pc'er. Du skal bruge både TCP/IP og
> NetBEUI protokollerne. Du "Binder" så (kun) den sidste til deling -
> klient og server og netværk kontrolpanelet.

Der skal stå: Du "Binder" så (kun) den sidste til deling - klient og
server i netværk kontrolpanelet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 11:27

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der skal stå: Du "Binder" så (kun) den sidste til deling - klient og
> server i netværk kontrolpanelet.

Hmm.. det syntes jeg ikke lige jeg kan finde nogen steder, kun noget med
standard, aktiver og deaktiver netbios så hvordan gør man lige det?

Hilsen Michael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-07 12:21

> [...]

> Hmm.. det syntes jeg ikke lige jeg kan finde nogen steder, kun noget med
> standard, aktiver og deaktiver netbios så hvordan gør man lige det?

Ja, jeg sidder jo med en Mac, så det var efter hukommelse, som ikke er
hvad den har været

Hvis du har en nyere Windows (senere end '95/98) skal du nok ha' fat i
installations CDen. Den hedder måske NetBIOS. Du skal så i netværks
kontrolpanel. Tilføj protokollen til netkortet. Tilføj deling (både
klient og server, dem har du nok aktiv i forvejen). Gå ind under
protokollerne og tilføj/fjern den relevante binding.

Formålet med det sidste er, at NetBEUI er en ikke-routbar protokol som
du kun bruger til delingen. Pakkerne kommer ikke ud på internettet (men
kan muligvis ses fra andre maskiner på samme router, hvor du er
forbundet hos din ISP). TCP/IP er routbar og de pakker ryger frem og
tilbage over routeren.

Ellers findes der masser af detaljeret vejledninger på nettet. Google er
din ven.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 12:53

> [...]
> tilbage over routeren.
>
> Ellers findes der masser af detaljeret vejledninger på nettet. Google er

Okey mange tak for svaret jeg prøver at kigge på det iaften, men selvom jeg
har software firewall er det vel nok sikkerhedsmæssigt så bedre med en
router, men nu havde jeg kun lige en switch liggende i rodet, så det ville
jeg da lige forsøge først

Hilsen Michael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-07 13:22

> [...]

> har software firewall er det vel nok sikkerhedsmæssigt så bedre med en
> router, men nu havde jeg kun lige en switch liggende i rodet, så det ville

Det kommer an på Galnet.

Rådet med Google skal forstår sådan, at for ikke så længe siden var det
at anskaffe en router (med NAT!) en dyr fornøjelse og så brugte man den
metode jeg forsøgte at forklare.

Jeg mener osse metoden har været beskrevet flere gange før her i denne
nyhedsgruppe.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-06-07 18:41

Farmand skrev:
> [...]
> hver pc men nu kan jeg ikke gå på nettet.
> Så nu er spørgsmålet så lige kan begge ting ikke lade sig gøre samtidig

Det kan det godt, men det har kræver et et lille hack:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Det vil dog være nemmere for langt de fleste blot at benytte en router i
stedet.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 10:57

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan det godt, men det har kræver et et lille hack:
>
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php
>
> Det vil dog være nemmere for langt de fleste blot at benytte en router i
> stedet.

Aha.. nu begynder jeg at fatte lidt af det her hehe.. så det vil jeg da lige
kigge en del nærmere på når jeg kommer hjem fra arbejde.

En trådløs router bliver det nok også til på et tidspunkt når knægten får
den ene PC ind på sit værelse, men lige nu er der gået lidt sport i at
"hitte" ud af det her

Hilsen Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-06-07 18:05

On Mon, 11 Jun 2007 11:56:31 +0200, "Farmand"

> [...]
>
>En trådløs router bliver det nok også til på et tidspunkt når knægten får
>den ene PC ind på sit værelse, men lige nu er der gået lidt sport i at

Tja, det kan lade sig gøre at køre windows fil- og printerdeling på en
simpel switch....

Men det kræver en solid viden om netværk - og at du er særdeles
omhyggelig med omsætningen - ellers er der en overhængende risiko for
at du deler filer ikke bare med sønnen, men deler dem med alle os
andre heruder på det store internet - Og det er næppe den situation du
ønsker dig...

Køb dig en bredbånds router hurtigst muligt....

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 09:44

> [...]
> ønsker dig...
>
> Køb dig en bredbånds router hurtigst muligt....

Okey, men når min sofware firewall kun tillader trusted IP's på netværk
burde det vel ikke kunne lade sig gøre at dele med alle jer andre eller
hva'?
Jeg kan ihvertilfald kun dele filer med min egen pc når den får tilladelse
fra firewall'en.

Hilsen Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 23:17

"Farmand" <michaelsnabelasedennet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hva'?
> Jeg kan ihvertilfald kun dele filer med min egen pc når den får tilladelse

Tak for hjælpen alle sammen nu er jeg på nettet på min switch samtidig med
at jeg kan se mine delte filer, jeg håber jeg har været omhyggelig nok med
opsætningen så alle i andre ikke kan se dem også

Hilsen Michael

PS Jeg er ved at spare sammen til en trådløs router