Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og transparans
Fra : Simon Justesen

Dato : 11-06-07 11:45

Hej!

Vi lavede for nylig en brochure, som indeholdt billeder med transparans.
Dette var ved at gå helt i kage for trykkeren, da der i udprintet
fremkom en kasse bag hver billede med transparans. Resultatet blev at vi
blev nødt til at droppe de transparante billeder.

Når jeg laver en PDF, så sørger jeg for at alt er i CMYK, jeg kører den
ud som Postscript og derefter igennem Distiller med Press
Quality-profilen. Press Quality profilen outputter så vidt jeg husker en
PDF der svarer til version 1.4 (Postscript II tror jeg). Transperancy
Flattener sætter jeg altid til High Resolution. Det skal også lige siges
at problemet også er der, når man eksporterer direkte til PDF fra
InDesign. Jeg tjekker i øvrigt også i Photoshop om billedet nu er helt
gennemsigtigt de relevante steder.

Men hvorfor sker det? og hvordan kan man komme udenom det? Jeg ved at
der er mange trykkerier der har problemer med det. De skyder næsten
altid skylden på InDesign, men jeg kan næppe tro, at Adobe kan lade
sådan en fejl være i deres program i så mange år, så forsvinder
brugerbasen da hurtigt. Er det ikke snarere fordi de fleste trykmaskiner
kører med en gammel Postscript-fortolker?

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-06-07 19:56

Simon Justesen skrev:

> [...]
> år, så forsvinder brugerbasen da hurtigt. Er det ikke snarere
> fordi de fleste trykmaskiner kører med en gammel

I de fleste tilfælde jo. Mange trykkerier herhjemme er stadig
ved PostScript Level 2-RIPS og nogle endda kune Level 1 (GYS!)
og hverken Level 1 eller 2 understøtter transparens. Det gør
kun PS Level 3.

Det du kan gøre er at gemme til PDF version 1.3 (svarende til
Acrobat 4). Den version understøtter nemlig ikke transparens og
derfor vil du ikke få transparens med i dine PDF-filer. Det vil
du derimod, hvis du gemmer til version 1.4 (Acrobat 5) og nyere.

Det er en af hovedårsagerne til at Dansk branchestandard indenfor
annonceproduktion ikke anbefaler at gemme i nyere PDF-versioner
end Acrobat 1.3, selvom nyeste version pt. hedder 1.7 (Acrobat 8).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Simon Justesen

Dato : 13-06-07 13:41

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> annonceproduktion ikke anbefaler at gemme i nyere PDF-versioner
> end Acrobat 1.3, selvom nyeste version pt. hedder 1.7 (Acrobat 8).

Hej Madsen!

Mange tak for svaret, det bragte klarhed i sagerne. Det er lidt
ærgerligt at trykstederne ikke følger mere med, men det er jo nok et
økonomisk spørgsmål.

Fortsat god dag

Mvh.
Simon