Mysql: windows eller linux?
Fra : Leif Neland

Dato : 11-06-07 09:25

FUT: dk.edb.database

Er der store performance-forskelle hvis man kører MySql under windows eller
linux på den samme hardware?

Af ukendte årsager har forgængeren installeret mysql på en dedikeret
windows-server i stedet for en dedikeret linux-server.

Applikationen (webserveren kører linux) mod mysql på en anden server, der
kun kører mysql; der skal ikke køre andre applikationer på den.

Jeg ville egentlig helst køre linux, men "if it ain't broken, don't fix it",
så hvis der ikke er nogen performance-fordel, så vil jeg ikke bruge tid på
at lave det om.

Leif

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 12-06-07 21:09

Leif Neland wrote:
> [...]
> så hvis der ikke er nogen performance-fordel, så vil jeg ikke bruge tid på

Linux giver generelt bedre performance, men som sædvanligt afhænger
det af mange forskellige faktorer. Hvis serveren ikke er presset nu,
vil du næppe mærke nogen forskel.

/ Carsten

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 13-06-07 17:16

Leif Neland wrote:
> [...]
> så hvis der ikke er nogen performance-fordel, så vil jeg ikke bruge tid på

Uden at vide det, så formoder jeg, at der er langt mere performance at
hente i query optimering og/eller hardware opgradering frem for skift af
OS.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 14:35

Leif Neland skrev:
> Jeg ville egentlig helst køre linux, men "if it ain't broken, don't fix it",
> så hvis der ikke er nogen performance-fordel, så vil jeg ikke bruge tid på
> at lave det om.

Performance forskel er der når den dedikerede server skal bruge
ressourcer på at trække en grafisk brugerflade.

Spørgsmålet er om du mærker noget til det. Forstået på den måde at, hvis
hardwaren der trækker mysql ikke er særligt kraftig, så bruger den for
mange ressourcer på windows og ikke på MySQL. Men, hvorvidt man bør
skift er nok mere et spørgsmål om vedligeholdelse, debian er let at
vedligeholde og windows til forskel kræver antivirus og firewall
seperart, så det vil efter min mening være en god ide at få skiftet til
en linux med MySQL i stedet for den nuværende installation.

René Madsen
Schultz Consult
www.schultzconsult.dk