Narkose og kvalme
Fra : dktekno

Dato : 09-06-07 11:35

Er det muligt at forebygge kvalme 100 % ved fuld narkose, således at jeg
ikke har kvalme når jeg vågner op/timerne efter jeg er vågnet op?

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 12:08

In news:466a824f$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
dktekno <dktekno@gmail.com> typed:
> Er det muligt at forebygge kvalme 100 % ved fuld narkose, således
> at jeg ikke har kvalme når jeg vågner op/timerne efter jeg er
> vågnet op?

Nu skriver du ikke hvad du skal opereres for. Hvis det er under
bæltestedet, så kender jeg flere der har fortrukket en
epiduralblokade d.v.s. rygmarvsbedøvelse. Den virker i hvert fald og
du er vågen hele tiden. Min gamle mor fik én da hun skulle have
amputeret det forreste af den ene fod, og hun mærkede intet.

Jeg har ikke den helt store forstand på de ting, da det 7-9-13 er
mange år siden jeg sidst blev opereret (akut tarmslyng +
kejsersnit). Havde jeg haft valget den gang ville jeg have "snuppet"
epiduralblokaden.

Jeg blev hundesyg efter narkosen, men jeg vil tro at der findes
kvalmestillende midler nutildags, som kan tage det værste. Tal med
lægerne om det på forhånd, de vil sikkert kunne give svar på om det
er muligt at forebygge kvalme.

Pøj pøj.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : dktekno

Dato : 09-06-07 12:15

> Nu skriver du ikke hvad du skal opereres for. Hvis det er under
> bæltestedet, så kender jeg flere der har fortrukket en
> epiduralblokade d.v.s. rygmarvsbedøvelse

Det er tandbehandling. Jeg har tandlægeskræk.

PS. Jeg er aldrig kommet i narkose før.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 12:59

In news:466a8b8c$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
dktekno <dktekno@gmail.com> typed:

> Det er tandbehandling. Jeg har tandlægeskræk.
>
> PS. Jeg er aldrig kommet i narkose før.

Stakkels dig. Jeg har aldrig selv lidt af skræk for tandlæger, men
kan godt se dit problem. Det er ikke noget man selv kan gøre for.
Min tandlæge er altid imponeret fordi jeg slapper *totalt* af når
jeg sidder i stolen. Han er selv en "kylling" siger han.

Jeg tror dog ikke at du skal være bange for kvalme i forbindelse med
narkose og tandbehandling. Det er sikkert en meget kortvarig
behandling. Jeg har selv prøvet engang at være i fuld narkose på
grund af en krævende tandoperation, og der var intet at mærke efter
at jeg vågnede op igen. Jeg vil tro, at kvalmen er mere udbredt når
man skal have pillet ved de indre organer, og det er noget helt
andet - tro mig.

Håber at du kommer helskindet over det. Du vil sikkert sige
bagefter:" Jamen, det var jo ikke så slemt". Prøv om du ikke kan
lade være med at tage sorgerne på forskud, for det *er* vitterligt
ikke slemt.

P.S. Man kan få ( receptpligtige) kvalmestillende piller (fås også
som stikpiller eller mikstur). De hedder Primperan. Der er sikkert
også andre midler af den type. Spørg din læge.

Fra : dktekno

Dato : 09-06-07 13:06

> P.S. Man kan få ( receptpligtige) kvalmestillende piller (fås også
> som stikpiller eller mikstur). De hedder Primperan. Der er sikkert
> også andre midler af den type. Spørg din læge.

Jeg har selv noget lignende, Emperal (samme stof som i Primperan). Problemet
er bare, at man jo ikke umiddelbart kan tage en sådan pille når man vågner
op. Jeg går ud fra, at man vågner pga. kvalme og ondt i hovedet, og når man
så er fuldt vågen, så kaster man op inden man når at tage pillen. Det er
derfor jeg tænkte om det var en mulighed at de kunne give det intravenøst
FØR jeg vågner.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 13:17

In news:466a97a4$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> pille når man vågner op. Jeg går ud fra, at man vågner pga. kvalme
> og ondt i hovedet, og når man så er fuldt vågen, så kaster man op

Jeg tror næsten at jeg kan forsikre dig 100%, at hovedpine og kvalme
behøver du ikke at være bange for at du får. Nu ved jeg så ikke hvor
omfattende en tandbehandling du skal have, men jeg er bombesikker på
at du ikke behøver at være nervøs.

Selvfølgelig kan man da også få kvalme og ondt i maven af
nervøsitet, men narkosen behøver du altså ikke at være bange for.
Jeg er helt sikker på at du vil vågne op, og føle dig frisk som en
havørn igen med det samme.

Det er derfor jeg tænkte om det var
> en mulighed at de kunne give det intravenøst FØR jeg vågner.

Det ved jeg så godt nok ikke. Det må du spørge tandlægen om, men jeg
tror som sagt at din frygt er helt ubegrundet.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 13:19

dktekno wrote:

> [...]
> når at tage pillen. Det er derfor jeg tænkte om det var en mulighed
> at de kunne give det intravenøst FØR jeg vågner.

Idag giver man tit, som standard, noget kvalmestillende samtidig med
narkosen. Samtidig er de bedøvelsesstoffer man bruger idag ikke så slemme
til at give kvalme. Et af bedøvelsesmidlerne har endda en let
kvalmestillende virkning.
Det er i øvrigt sjældent narkosen man får kvalme af, svjv, det er det
smertestillende man får. Det er jo noget morfinlignende...

Fra : -=JF=- priv

Dato : 09-06-07 17:10

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i meddelelsen

> op. Jeg går ud fra, at man vågner pga. kvalme og ondt i hovedet, og når
> man

Du vågner fordi du får en vågn-op sprøjte, ikke fordi du er syg

Jeg havde hverken kvalme, hovedpine eller lignende! Ikke skyggen af ubehag
what so ever!

Bortset fra branderten havde jeg lidt øm hals efter den slange man har
siddende, men det er ikke noget at tale om.

Fra : Anders

Dato : 09-06-07 13:34

> [...]
> Jamen, det var jo ikke så slemt". Prøv om du ikke kan lade være med at
> tage sorgerne på forskud, for det *er* vitterligt ikke slemt.

Hvad med en Stesolid, inden det foretages. Så skulle du blive lidt ligeglad-
tror jeg. Eller et andet middel, der kan gøre dig "lige glad". Jeg har kun
oplevet lokalbedøvelse hos tandlægen. Er ikke selv bange for at gå til
tandlæge.
Har været i narkose 6 gange, men kun 1. gang havde jeg slem kvalme og
kastede op.
Held og lykke!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-07 13:34

On Sat, 9 Jun 2007 13:14:36 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Det er tandbehandling. Jeg har tandlægeskræk.

Så kan du tage det helt roligt - Du får næppe større problemer med
kvalme og opkastning...

Det er ikke selve bedøvelsen der giver kvalme, men den smertestillende
behandling med morfin-præparater.

Og det er der næppe behov for efter tandbehandling. Der kan du klare
dig på Panodil og NSAID præparater som Voltaren, Brufen el....

<mlr>

Fra : -=JF=- priv

Dato : 09-06-07 17:07

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er tandbehandling. Jeg har tandlægeskræk.

Jeg skulle have fjernet 3 visdomstænder, og tandlægen foreslog at lægge mig
i fuld narkose og tage dem alle på én gang.
Min eneste bivirkning var at jeg var hønefuld et par timer efter operationen

Husk på at tandlægen ikke har en opvågningsstue, så du får et "modgift" der
får dig til at vågne. Så får du lov at sidde i en stol og sunde dig lidt
indtil gummibenene kan bære dig.

Hav en god ven med som kan støtte dig med en arm om livet når du skal hjem,
og regn ikke med at kunne tage det ofentlige hjem.

Fra : Hansen

Dato : 10-06-07 07:42

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> operationen
>
> Husk på at tandlægen ikke har en opvågningsstue,

Det kan han/hun da godt have. Jeg har været ledsager til en der blev
behandlet i narkose og han fik lov at ligge på en briks i en opvågningsstue
indtil han var klar.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 10-06-07 08:49

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan han/hun da godt have. Jeg har været ledsager til en der blev
> behandlet i narkose og han fik lov at ligge på en briks i en
> opvågningsstue indtil han var klar.

Det var jeg så ikke klar over, men klart nok - hvis det er en tandlæge med
speciale i tandoperationer er han nok klædt bedre på end
gennemsnitstandlægen.

I mit tilfælde fik jeg lov til at sidde i stolen mens de ryddede op osv., og
bagefter blev jeg ført ud i venteværelset hvor min daværende kæreste sad og
ventede. Derfra gik turen ned i en taxa og hjem i seng for at sove den ud!

Fra : Hansen

Dato : 10-06-07 11:20

> "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i meddelelsen

> Det var jeg så ikke klar over, men klart nok - hvis det er en tandlæge med
> speciale i tandoperationer er han nok klædt bedre på end
> gennemsnitstandlægen.

Det tror jeg også nok at han var. Han behandlede mange udviklingshæmmede.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-07 12:46

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at forebygge kvalme 100 % ved fuld narkose, således at jeg
> ikke har kvalme når jeg vågner op/timerne efter jeg er vågnet op?

Med din frygt for at kaste op, ville jeg tage dem, to af gangen.... Så må du
selv vælge, om det skal være højre eller venstre side først.... Så har du
altid en side at tygge i, og du er vågen hele tiden... Da det kun er
lokalbedøvelse, bør det ikke påvirke maven, i nævneværdig grad.

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 11-06-07 14:45

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid en side at tygge i, og du er vågen hele tiden... Da det kun er
> lokalbedøvelse, bør det ikke påvirke maven, i nævneværdig grad.

Jeg kunne forestille mig at han/hun skal i hel narkose fordi det kan være et
problem at få rodet i munden hvis man har en let brækrefleks og så samtidig
er bange for at skulle kaste op. Jeg har selv lidt af det samme, men har dog
klaret problemet ved at finde en god tandlæge og så er det løst med at gå
"forsigtigt" frem og lokalbedøvelse. Og lokalbedøvelse giver ingen
mavesymptomer eller kvalme.

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-07 15:15

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klaret problemet ved at finde en god tandlæge og så er det løst med at gå
> "forsigtigt" frem og lokalbedøvelse. Og lokalbedøvelse giver ingen

Uh nej da, hans bræk skræk, er generel og sygelig, så selvom det måske lyder
helt fjollet i vore ører, så temmeligt sikkert, meget ubehagelig for ham
selv... Han er, kort og godt, dødræd for at brække sig... Så bange, så bare
tanken om det, næsten får ham til det ...

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 11-06-07 16:04

> [...]
> bare
> tanken om det, næsten får ham til det ...

Præcist!!!

lh