Garmin 89 og DLSK 2007
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 19:04

Hej NG

Efter at have fået rigtig god hjælp til forbindelsen mellem min Garmin
128/DLSK 1 her i gruppen, har rygtet om min "ekspertice" spredt sig i
havnen, hvorfor jeg blev inviteret over på nabobroen, for at forbinde en
Garmin 89 med DLSK 2007.

Første lille problem var at finde den rigtige forbindelse USB-COM. Det
lykkedes.
Det svævende punkt var så opsætningen af inteface. På min Garmin 128 er et
punkt der hedder NMEA/NMEA, som jeg bruger. På 89'eren findes det ikke, men
NONE/NMEA blev valgt og det fik "pilen" frem.

Problemet er at pilen viser 20-40 meter forkert i forhold til søkortet på
PC'en. Det gør min 128'er ikke på DLSK 1.
Det er sandsynligvis et opsætningsproblem i GPS'en, hvilket jeg også havde,
da jeg fik min 128'er. Jeg kan bare ikke huske hvad jeg gjorde dengang ( 2
år siden ).

Positioner aflæst på samme sted på de forskellige enheder viser ( og det er
sikkert logik for burhøns):

DLSK 2007: N 55° 49,639? E 12°03,555?
Garmin 89: N 55° 49,39 .5 E 12°03,32 .8
/\
/\
Det springende punkt: | |

-er de to punktummer. Det bør lige indskydes at ovenstående er skrevet ned
af en udenforstående "sekretær" og gengivet efter hendes papirlap, men de to
punktummer så jeg selv, og den er selvfølgelig gal. Hjælp (igenigen)

På forhånd tak
Hilsen Lars

Fra : TOSB

Dato : 09-06-07 19:21

Lars wrote:
Klip

> [...]
> skrevet ned af en udenforstående "sekretær" og gengivet efter hendes
> papirlap, men de to punktummer så jeg selv, og den er selvfølgelig

Så vidt jeg lige kan gennemskue, så er Garmin sat til minutter og sekunder,
mens i DLSK er positionen sat til 3 decimaler. Du skal nok ind i DLSK og
ændre opsætningen, så positionen opgives i samme format.

Selv har jeg lige konstateret det omvendte, da jeg koblede min GPS sammen
med min VHF radio, hvor sidstnævnte angiver positionen med 3 decimaler, men
ved omregning til minutter og sekunder viser det sig, at positionen er
nøjagtig den samme
Uden at have haft fat i blok og blyant eller lommeregner, så tror jeg
faktisk, at det er det samme i dit tilfælde.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-06-07 04:50

TOSB udtrykte præcist:

> Så vidt jeg lige kan gennemskue, så er Garmin sat til minutter og sekunder,
> mens i DLSK er positionen sat til 3 decimaler. Du skal nok ind i DLSK og
> ændre opsætningen, så positionen opgives i samme format.

Og udover at formatet skal være ens, skal man også sikre sig at både
GPS modtager og kortmaterialet er opsat til samme Datum, som typisk vil
være WGS 84.

Hvis den ene enhed er WGS 84 og den anden er f.eks. ED 50, vil fejlen
også typisk ligge i størrelse 50 - 100 m.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 07:44

Hej Torben og Ole

Tak for jeres hurtige svar.
Der begynder at dukke noget op i hukommelsens horsont, når Ole nævner WGS
84. Jeg tror det var fejlen på min egen dengang, og de trykte søkort kører
jo WGS 84, så mon ikke DLSK 2007 som standard er indtillet til det? Det
spændende er så om 89'eren kan sættes op til det. Jeg har hørt noget om, at
den model skulle være populær blandt flyvere. Jeg undersøger det idag og
vender tilbage.

Tak begge to

Hilsen Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-06-07 07:57

Lars sendte dette med sin computer:
> Det spændende er så om 89'eren kan sættes op til det. Jeg har hørt noget om,
> at den model skulle være populær blandt flyvere. Jeg undersøger det idag og
> vender tilbage.

Det kan den; se side 57 her:
http://www8.garmin.com/manuals/GPS89_PilotsGuide.pdf.

GPS 89 er vist en gammel sag fra midt i 90'erne. Den minder fuldstændig
om min goe´gamle GPS 45, som forøvrigt stadig ligger i båden som back
up.
De ku' godt dengang de Garmin folk.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 17:40

Hej igen begge to.

Har været på besøg i havnen igen.
Begge enheder stod til WGS 84, men formatet var naturligvis forskelligt. Det
blev rettet, men DLSK viste stadig 20-40 m forkert. Det skal siges at vi lå
ved broen, og det kan jo være at søkortene inde i havnen ikke er helt
akkurate? Under en prøvesejlads "ramte" vi koste og kompasafmærkninger
rimeligt præcist, så jeg konkluderede at opgaven er løst.

Vi har så begge dage haft bøvl med cursoren, der af og til efter op- /
genstart af den bærbare fiser rundt på skærmen, flytter rundt på
startlinien, åbner vinduer mm. uden at man kan komme i kontakt med windows.
Den har naturligvis indbygget touchpad, som ikke kan slås fra!!!! ( Det
gælder vist på samtlige bærbare ( lort ) samt tilsluttet usbmus. Vi prøvede
alverdens ting for at slippe for dette uvæsen, inkl. at holde en solid
drikkepause, da jeg til sidst var overbevist om at det skyltes varme. Det
hjalp ikke, men tilsyneladende er årsagen, at GPS'en er tændt mens man
starter PC'en, ihvert fald havde vi ikke det problem de sidste 2 1/2 time
jeg var der. Dette til oplysning for andre, der oplever lignende.

Tak for god og hurtig hjælp

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 17:59

Hej Lars,

Så er det din tur ... "Been there - seen that" ...
Se tråden, skrevet af Harding: Dansemusen er død fra den 27. maj ... Der
er god hjælp at hente ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 19:27

Hej Flemming

Tak for dit input. Min outlook er sat op så den kun viser ulæste beskeder.
Den 27 . maj havde det ingen interesse, hvorfor jeg har forbigået tråden i
stilhed. Det er jo dumt, for man kan altid lære, men kan man huske det, når
man skal bruge det? Jeg kan ihvertfald ikke i detaljen. Jeg har googlet,
læst Hardings oa.s indlæg, så vil jeg tage det op, skulle problemet
genopstå.

Hilsen Lars

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er det din tur ... "Been there - seen that" ...
> Se tråden, skrevet af Harding: Dansemusen er død fra den 27. maj ... Der

PS.: Var i haven 3 timer i formiddags før jeg kørte til vandet. Jeg er en
tåbe,
for jeg frygter den

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 19:32

Fik vist skrevet noget sludder i mit PS, det må være varmen, men jeg frygter
haven, især under en hedebølge...........

Hilsen Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 19:56

> Hej Flemming

SNIP
>vil jeg tage det op, skulle problemet genopstå.
>
> Hilsen Lars

Det er ikke min erfaring, at det forsvinder af sig selv, men ofte kan
man komme uden det om ved at boote PC'en op uden at GPS-musen er sat i
USB-stikket ... og så sæte den i, når maskinen er klar ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

. . . . . ergo er du iflg. den 'læresætning' ikke en tåbe ... ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 17:59

Hej Flemming

Jeg håber, at tricket med at vente med at tænde GPS'en virker. Nu kan det
ældre par lege lidt med systemet, der kommer sikkert flere spørgsmål, men
jeg har lovet at være behjælpelig i det omfang mine evner rækker.
Tak til alle, der hjalp...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-06-07 18:39

Hej Lars og Flemming,

Det er desværre ikke en brugbar løsning blot at tilslutte GPS´en
efter at programmet er startet.
Som regel er Windows hurtig og indsætter driveren for "Windows
serial ballpoint". Når denne driver er den aktive vil alle
musepisitionssignaler og dertil højre og venstreklik. Det er
disse signaler der får musen til at fare rundt.
Derfor skal driveren til "Windows serial ballpoint" deaktiveres.
Det gøres kun når USB stikket er tilsluttet PC´en og stikket til
GPS´en frakobles. Hermed er musesignalet der får det til at
hoppe rundt der ikke men drivertilslutningen er bibeholdt.
I enhedshåndtering deaktiveres "Windows serial ballpoint" med
højre musetast.
Derefter virker GPS´driveren.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 22:26

Hej Harding

Den prosedure skal vel så følges hver gang man skal bruge søkortet eller
hur???
Der skulle vel ikke være en nørd ( læs geni ), der har lavet en batch-fil
man kunne eksekvere pr. automatik, for at gøre tingene lidt simplere.

Jeg har ikke hørt fra de kære mennesker jeg hjalp i 2 dage, så jeg håber
stadig at det virker
Det kan selvfølgelig også være, de ikke kan at "forstyrre"

Hilsen Lars Thorborg

"Harding E. Larsen (slet OODG3)" <harding@OODG3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11815838460.335822980937131@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-07 07:24

Hej Lars,
Nej proceduren skal kun udføres én gang.
Det er let at gøre; men det var noget krignlet at finde frem til
årsagen og hvordan problemet skulle afhjælpes.
Med éngangs deaktivering af "Windows Serial Ballpointer" i
enhedshåndtering virker det ubeklageligt.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 19:09

Hej igen
Takker meget ,forsøger det, snarrest det bliver aktuelt.

Hilsen Lars

"Harding E. Larsen (slet M7F93)" <harding@M7F93larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11817161560.395838128005327@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 13:35

Nu ved jeg ikke lige hvor mange gange jeg har læst den her tråd og prøvet at
kigge min DLSK og min Garmin 162 igennem, da jeg har lidt af samme
udfordring. Men måske i kan forklare mig... Måsker jeg bare er tungnem.

Nå men har investeret i ny båd med sådan en Garmin 162 og DLSK på en PC. Da
jeg hentede båden, virkede det hele fint, tror jeg nok. Alle længde og
bredde grader stemte i hvertfald over ens på DLSK og 162´eren. Men da jeg så
kom ind i fjorden begyndte jeg at sejle på land.. Hmm tænkte jeg underligt..
For DLSK viste nøjagtigt hvor jeg sejlede og stadig var graderne ens..

Så jeg undre mig bare WHY?.

Begge WGS84.

Men måske jeg bare er lidt tungnem. Skal da lige nævnes jeg er helt grøn med
hensyn til både og GPS.. .

Men håber i kan hjælpe lidt til hvad jeg kan undersøge.

morten