Effektforøgelsesregler på mc? kubikmæssigt~
Fra : Henrik

Dato : 08-06-07 21:11

Jeg går strækt ud fra at 20% reglen mht. til effektforøgelse fra
bilverdenen er den samme på mc-området.

Men hvordan forholder det sig med slagvolumet?

Lad os antage at man tager en Cb500 fra 77 og sætter en motor fra en
cb 550 på. Motorerne yder begge 50 hk, 550 cc motoren har bare de 50
hk ved 500 omdrejninger lavere. Dvs den har måske lidt mere moment. Er
det gyldigt at køre til syn med cb 550 stående på blokken så?

Eller et værre eksempel. Samme cykel bare med 650 cc cylinder kit
monteret på den originale 500 motor. Cyklen yder dog ikke over 20% af
originaleffekten med kittet. Hvad siger synsfolkene til det hvis de
opdager volumeforøgelsen?

Håber der er nogle der har nogle erfaringer på området eller ved noget
om de danske regler på området.

mvh henrik

Fra : MORTEN VIND

Dato : 08-06-07 21:42

"Henrik" <henrik@findes.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--o--

Så vidt jeg ved, gælder de 20% for motor-ydelsen og ikke slagvolumen. Så i
dette tilfælde burde det være lovligt at lægge både 550cc og 650cc i det
originale stel...

Morten

Fra : Ths

Dato : 09-06-07 09:08

> Hvad siger synsfolkene til det hvis de opdager volumeforøgelsen?

Vær opmærksom på, at evt. ulovlig tuning eller udstyr ikke bliver lovligt,
selv om din MC er gået gennem et syn. Synet er ikke beregnet til at
lovliggøre udstyr, men til at sørge for, at bilen er sikkerhedsmæssig
forsvarlig.

/Ths

Fra : Henrik

Dato : 09-06-07 09:17

On 9 Jun., 10:08, "Ths" <q...@invalid.dk> wrote:

> [...]
> selv om din MC er gået gennem et syn. Synet er ikke beregnet til at
> lovliggøre udstyr, men til at sørge for, at bilen er sikkerhedsmæssig

Okay, det er jeg egentligt godt klar over. Hvis vi så kigger bort på
synshallens nåleøje, og gå over til den paragrafmæssige del, hvad
siger den så om kubikforøgelse?

Er det udelukkende noget man skal snakke med forsikringen om når det
kun drejer sig om kubik, eller hvordan?

Fra : Armand

Dato : 09-06-07 11:34

> [...]
> siger den så om kubikforøgelse?
>
> Er det udelukkende noget man skal snakke med forsikringen om når det

Situationen er typisk kendt fra Golf 1,6'eren der får en GTi motor ilagt,
hvilket SKAT gør utallioge krumspring for at imødegå: Model-identiteten er
et af de tunge argumenter i sagen og man skal nærmest ikke have sat et par
alufælge på udover GTi-motor'en for at SKAT regner det for en helt anden bil
i forhold til hvad den ved indregistreingen er blevet beskattet efter

Omkring modeller med alder som CB500/550/650 vil mer-afgiften sikkert være
nærmest banal; men på moderne motorcykler hvor 600; 750 og 900 typisk ligner
hinanden op ad dage kan SKAT finde på at bruge dén ensartethed til at bon'e
ved ilægning af en motor fra den større model!

--
Armand.

Fra : Ths

Dato : 10-06-07 09:09

> Er det udelukkende noget man skal snakke med forsikringen om når det kun
> drejer sig om kubik, eller hvordan?

Vedr. forsikring, så skal du måske over i nyhedsgruppen for jura. Det er dog
sådan, at hvis du ulovligt har tunet din MC (eller bil) og der sker en
ulykke, hvor det ulovlige kan tillægges betydning (f.eks. at du har kørt for
stærkt), så vil ansvarsforsikringen dække i første omgang, men herefter vil
din forsikring inddrage pengene hos dig. Det kan blive en dyr fornøjelse i
forhold til at købe en kraftigere maskine i første omgang.
Kasko-forsikring kan du øjensynligt kaste en hvid pind efter.
Oplysningerne har jeg har Forsikringsoplysningen.

/Ths.