Hvornår må de komme ud ?
Fra : Gitte

Dato : 08-06-07 09:50

Jeg har to lækre hunmisser på 14 uger, som har fået deres første vacciner,
og skal revaccineres lige om snart..

Det er meningen de skal steriliseres om et par måneder.

Hvornår vil I mene det er forsvarligt at lade dem komme ud? Kan de finde
hjem?

Hilsen
Gitte

Fra : lh

Dato : 08-06-07 11:19

"Gitte" <ikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er meningen de skal steriliseres om et par måneder.
>
> Hvornår vil I mene det er forsvarligt at lade dem komme ud? Kan de finde

Nu vil du får en hel masse svar om at du skal holde dine katte
inde/hjemme!!! (læs tidligere tråde!)
Og hånden på hjertet, så vil jeg da også sige det kommer an på hvor du bor.
Bor du i byen og/eller andre steder ved trafikerede veje (bla), så syntes
jeg også det er synd at lukke dem uden for i det fri. Men indhegn haven,
eller byg en løbegård i stedet. Tænk også på om du har naboer der ikke
bryder sig om dine katte i deres haver, inden du lukker dem ud.
Bor du langt væk fra trafikerede veje og naboer, og vil give kattene det
frie liv, så kan du sagtens lukke dem ud allerede nu hvis du har haft dem i
hjemmet så længe at de er fuldt ud fortrolig med hjemmet som deres base.
Begynd med at luk døren op og lad den stå åben og gå med dem ud. Kald dem
tilbage så de lære hvor de bor. Gør dette mange gange og forlæng deres
udetid mere og mere. Skal de være inde/udekatte som voksne er det en god idé
med en kattelem.
Jeg har selv brugt det med at gå med de små ud og så kalde dem tilbage og
ellers gå ud og holdt øje med dem til jeg var rimelig tryg ved at de selv
kunne finde ind igen. Og ja jeg har også både inde og udekatte da jeg bor
langt ude på landet. Har dog naboer, men disse har alle selv katte så her er
ingen problemer med at kattene løber i haverne.

En god idé er dog at få dine katte mærket inden de evt kommer ud, så kan
andre finde ud af hvor kattene høre til hvis de skulle blive kørt over eller
løbe væk.

mvh

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-07 12:20

In news:46692d3d$0$14048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
lh <lhmail@mail.dk> typed:

> [...]
> fri. Men indhegn haven, eller byg en løbegård i stedet. Tænk også
> på om du har naboer der ikke bryder sig om dine katte i deres

(Klip en masse gode råd)

Et rigtig godt svar,

Jeg vil heller ikke gøre mig til dommer over, hvor vidt man skal
lukke sine katte ud eller ej. Det må katteejeren selv afgøre, men
som lh vil jeg sige ,at det helt kommer an på, om dine små
dejligheder er i fare for at blive kørt ned, så er en kattegård lige
sagen, og du har ikke problemet med katte der bliver borte for længe
ad gangen, så du skal gå og være nervøs.

Jeg bor selv på landet, for enden af en lille blind vej med marker
til begge sider, så jeg har aldrig haft problemer med, at Mini
(snart 7 år og steriliseret) gerne må være lidt ude om dagen. Hun
har så en dejlig stor kattegård, som hun bruger flittigt efter kl.
16. Hun har aldrig fået lov til at være ude om natten.

Hun er stort set kun på vores egen grund, aldrig længere væk end vi
kan kalde hende til os, og naboerne har selv katte, så der er heller
ingen problemer der.

Jeg håber for dig, at dine små misser må få et langt og godt liv hos
dig. Katte er nogle dejlige dyr, som jeg for intet i verden ville
undvære.

Held og lykke med foretagendet

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : S. Hansen

Dato : 08-06-07 13:27

On Fri, 8 Jun 2007 13:20:10 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>sagen, og du har ikke problemet med katte der bliver borte for længe
>ad gangen, så du skal gå og være nervøs.

Det behøver du heller ikke gøre dig til dommer over, for det står i
loven at alle husdyr (også katte) skal holdes på eget.

Så det er ikke noget katteejeren kan afgøre. Det troede jeg faktisk du
var klar over.

Steen

Fra : .:M:.

Dato : 08-06-07 20:10

Tove Krieger wrote:
> [...]
> som lh vil jeg sige ,at det helt kommer an på, om dine små
> dejligheder er i fare for at blive kørt ned, så er en kattegård lige

Her er vi da enige..bortset fra at bur-tanken med kattegård imo er
frastødende. Indhegning af hele haven er langt bedre og minder ikke om et
fængsel.
Og det er ikke alle katte, der kan tackle det helt frie ude/-indeliv. Nogen
katte er så nervøse eller klodsede anlagt eller totalt frygtløse, at det er
bedst for deres egen sikkerhed at nøjes med at være i en indhegnet have. Så
det afhænger af ens omgivelser og kattens psyke om det helt frie udeliv er
muligt.

/M

Fra : Gitte

Dato : 08-06-07 12:42

Tak for svarene.

Vi bor langt ude på landet, med minimal trafik. Noboerne har selv mange
katte, som vi også har glæde af, så det bli´r næppe et problem.

Dog syntes vores hunde, at de fremmede katte er et voldsomt overgreb, når de
ser dem inde fra terrassedøren. GG.

Vi ønsker at de skal være udekatte, det har alle vores katte altid været.

Men jeg var i tvivl om de var gamle nok, og om jeg skulle vente til de var
vaccineret 2. gang. Jeg vil jo meget nødigt at de ikke kan finde hjem.

Jeg har aldrig haft 2 katte samtidig før, så jeg er lidt i tvivl...

Følges de ad når de går ude, eller jager de på egen pote? Kommer og går de
hver for sig?

Vi har kornmarker på alle fire sider om huset, så der blir masser af
musesteg til tøserne.

Det håber jeg i hvertfald, for vi har mange mus om efteråret, og den forrige
kat var vist lidt mageligt anlagt. Han skulle nærmest have dem serveret.

De er som sagt 14 uger og jeg er ved at blive vanvittig over de er i
vindueskarmene hele tiden, og vælter al ting ned. Det har kostet adskillige
vaser og planter ind til nu.

De står på lur hele tiden for at komme ud, når vi åbner en dør eller vindue,
men de har ikke prøvet det endnu.

Hilsen
Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 13:28

"Gitte" <ikke@her.dk> skrev i en meddelelse news:4669409a$0$837

> Men jeg var i tvivl om de var gamle nok, og om jeg skulle vente til de var
> vaccineret 2. gang. Jeg vil jo meget nødigt at de ikke kan finde hjem.

Jeg vil nok mene, at i så småt kan begynde, at lade døren stå åben til dem.
I starten går de som regel ikke meget længere end til dørtrinnet, men så
bliver de jo mere modige efterhånden.
Det største problem jeg husker er, når de begyndte, at klatre i træer og
ikke turde, at komme ned igen. Vi fik dem dog lokket ned igen.

> Følges de ad når de går ude, eller jager de på egen pote? Kommer og går de
> hver for sig?

Her i starten vil de nok følges ad. Det er jo mere sikkert.
Senere vil de nok jage mest, hver for sig. Det gør vores katte, i hvert
fald, men der er så stor gensynsglæde, når de møder hinanden herhjemme eller
i haven.

> De står på lur hele tiden for at komme ud, når vi åbner en dør eller
> vindue, men de har ikke prøvet det endnu.

Vejret er jo skønt lige for tiden, så hvis i alligevel er ude og i nærheden
af dem, ( bare her i starten )synes jeg ikke, at der er noget i vejen for,
at lade dem prøve lidt kræfter i den store verden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-06-07 13:21

Gitte wrote:
> [...]
>
> Det er meningen de skal steriliseres om et par måneder.
>
> Hvornår vil I mene det er forsvarligt at lade dem komme ud? Kan de finde

Om du vil lukke dine katte ud eller ej, er dit valg - men hvorfor vente
med at sterilisere dem? Det kan du sagtens få gjort nu, så slipper du
også for bekymringerne med løbetider og evt p-piller og parringer
senere... Hunkatte går ofte i løbetid omkring ved 6mdrs alderen...
mvh Camilla

Fra : .:M:.

Dato : 08-06-07 20:05

Gitte wrote:
> [...]
>
> Det er meningen de skal steriliseres om et par måneder.
>
> Hvornår vil I mene det er forsvarligt at lade dem komme ud? Kan de

Få dem steriliseret OG øremærket samtidig med revaccinationen, det er meget
bedre for kattene, og billigere for dig. Der er ingen grund til at vente med
sterilisation, killingerne kommer sig hurtigere efter operationen, end hvis
du venter.

Hvis de skal løbe frit, så skal du vænne dem til området. Dvs de skal kende
huset og dets lugte som deres hjem og være trygge ved det før du overhovedet
tager dem ud.
Dernæst start med at gå lidt ture med dem i sele (H-sele) i en lille uges
tid, 1½-2 gange om dagen. Når de er trygge ved det og har snuset lidt rundt,
kan du gå ud med dem i haven under konstant opsyn, og sørg for at du kan
kalde dem til dig. Afhængig af hvor trygge og nysgerrige kattene er, vil det
tage alt fra 1-2 uger til 1-2 mdr at vænne dem til udelivet/haven. Dernæst
kan du lukke dem ud lidt tid ad gangen, men sørg for at hole øje med dem
det første stykke tid. Luk dem KUN ud, når du er hjemme og sørg for at gøre
dem bange for biler, så de løber VÆK fra billyde og veje.

Luk dem sultne ud og brug godbidder til at kalde dem til dig. Væn dem til
din stemme når du kalder, det kan du begynde på allerede når de er i sele,
så de ved at de skal komme, når du kalder. Og giv naboerne besked om at dine
katte løber frit.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 21:31

On Fri, 8 Jun 2007 10:50:20 +0200, "Gitte" <ikke@her.dk> wrote:

>Hvornår vil I mene det er forsvarligt at lade dem komme ud? Kan de finde
>hjem?
>
>Hilsen
>Gitte

Åh nej, endnu en egoistisk og lalleglad kattekøber - vær dog dit
ansvar voksen og pas på dine dyr !