direkte cabling uden krydskabel
Fra : Filip

Dato : 08-06-07 14:13

Hej

Jeg overhørte en samtale fornylig om, at de nyere computere kan finde ud af at lave et netværk mellem to computere kun med et alm RJ45 kabel - uden at det var et krydskabel???

Kan det virkelig passe?

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-07 14:26

On Fri, 8 Jun 2007 15:12:38 +0200, "Filip" <filipran@gmail.com> wrote:

>Jeg overhørte en samtale fornylig om, at de nyere computere kan finde ud af at lave et netværk mellem to computere kun med et alm RJ45 kabel - uden at det var et krydskabel???
>
>Kan det virkelig passe?

Den er god nok...

Næsten alle moderne netværksenheder har indbygget 'cross-over' logik
og er fløjtende ligeglade om du anvender normalt eller krydset kabel..

Samtidig er windows så snedigt indrettet at den opsætter en automatisk
IP-adresse hvis den ikke finder en DHCP-server.

Så jo: det er principielt bare at forbinde to windows maskiner med et
netkabel, så kan de 'tale' sammen...

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 08-06-07 19:29

> Så jo: det er principielt bare at forbinde to windows maskiner med et
> netkabel, så kan de 'tale' sammen...

Super - så blev jeg så klog. Tak

Filip

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-07 14:28

Filip skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kan det virkelig passe?
> Filip

Ja - mange nyere netkort/routere/switche og lign. er lavet, så de
selv finder ud af det.

Det er ikke den rene hokus pokus - den eneste forsket på et
krydset og ikke krydset kabel er et par ledere, der er krydset.

Så det er bare at prøve en ekstra krydsning, hvis den ene
mulighed ikke virker - og det gør nyere enheder så bare
selv......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 10-06-07 14:44

Filip wrote:
> [...]
>
> Jeg overhørte en samtale fornylig om, at de nyere computere kan finde ud af at lave et netværk mellem to computere kun med et alm RJ45 kabel - uden at det var et krydskabel???

Hej Filip

Det gælder hovedsageligt Gbit - normalt ikke 100 Mbit netkortene.

-

Egenskaben hedder Auto MDI/MDIX:

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_dependent_interface

/Glenn

Fra : Filip

Dato : 10-06-07 18:37

> Det gælder hovedsageligt Gbit - normalt ikke 100 Mbit netkortene.
>
> -
>
> Egenskaben hedder Auto MDI/MDIX:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_dependent_interface

er det nok hvis det kun er den ene maskine som understøtter det?

Filip