Digital signatur: IE. Win. --> Firefox Mac~
Fra : Palle Jensen

Dato : 08-06-07 22:54

Hej Med Jer,

Håber der er en der kan give et nap med her.

Ringede til TDC og de har en løsninge når man nævner Mac: "Bestil en ny
signatur!"

Mit problem er at jeg vil hive min digitale signatur over på min Mac.

Lige nu harjeg den kørende på min PC hvor jeg bruger Internet Explorer 7.0.

Jeg vil gerne kunne bruge den på Min Mac hvor jeg kører Firefox.

Hvis jeg eksporterer til noget der kan bruges i Firefox på PC, virker
det så også på Firefox Mac? Hvad skal der til?

På forhånd tak.

--
Palle Jensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-07 01:23

Palle Jensen <laboratoriex@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg eksporterer til noget der kan bruges i Firefox på PC, virker
> det så også på Firefox Mac? Hvad skal der til?

Du skal bare lave en backup på en USB disk eller på en server på dit LAN
hvor din Mac kan læse fra. Jeg mener det skal være til en pkcs12-fil for
at OS X Keychain kan finde ud af at importere nøglen.

Det er lige meget om det er FF eller Safari eller Mail eller Entourage,
de henter alle fra Keychain. Du skal lige være opmærksom på, at for at
bruge OpenOCES på OS X skal du osse gemme pkcs12-filen et sted på din
Mac, f.eks i Documents i dit hjemmekatalog. Skat bruger OpenOCES. Så når
du vil logge på hos Skat vælger du Browse... knappen og peger hen på
pkcs12-filen.

Men spørg i Mac gruppen hvis du løber ind i vanskeligheder.

Jeg kender osse den med TDC om at bestille en ny. TDC får penge for hver
ny OCES certifikat de leverer, så support er overhovedet ikke
interesseret i at hjælpe når det ikke indebærer en ny bestilling.

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 10-06-07 14:27

Axel Hammerschmidt skrev:

> Du skal bare lave en backup på en USB disk eller på en server på dit LAN
> hvor din Mac kan læse fra. Jeg mener det skal være til en pkcs12-fil for
> at OS X Keychain kan finde ud af at importere nøglen.

Jf. vilkår skal du være opmærksom på at "Den private nøgle skal
opbevares krypteret og beskyttet af en aktiveringskode". Jeg er ikke
selv Mac-bruger, men nogle Mac-ejere påstår at dette ikke kan lade sig
gøre med OS X Keychain. I givet fald må du ikke importere PKCS#12-filen
i Keychain.

Du kan evt. eksperimere med testcertifikaterne på

https://www.certifikat.dk/developer/eksempler.html

inden du forsøger med dit rigtige certifikat.

> [...]
> ny OCES certifikat de leverer, så support er overhovedet ikke
> interesseret i at hjælpe når det ikke indebærer en ny bestilling.

Det er ikke korrekt, at TDC får penge for hvert nyt OCES certifikat er
leveres. TDC har en bonus indbygget i aftalen med staten, men denne
bonus er målt på antal brugere. Har man allerede et OCES certifikat vil
en ny bestilling derfor ikke tælle ekstra.

Venlig hilsen
Peter Lind Damkjær
(ansat i TDC, men skriver i denne sammenhæng som privatperson)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-07 17:58

Peter Lind Damkjær <peter@lind-damkjaer.dk> wrote:

> [...]
> selv Mac-bruger, men nogle Mac-ejere påstår at dette ikke kan lade sig
> gøre med OS X Keychain. I givet fald må du ikke importere PKCS#12-filen

Uden at importere nøglen i Keychain kan du ikke bruge den på normal vis
- til at underskrive e-mail med.

Det i laver på OpenOCES er faktisk bedre. Så kan nøglen ligge på
brugerens HDD som en fil med password beskyttelse. Det virker fint med
logon hos Skat.

Men hvordan det virker sammen med mail klienterne på Mac ved jeg ikke.
Det virker som sagt fint (med passwordbeskyttet fil) som logon til Skat.

Jeg har engang fået TDC's signatur til at virke med PGP til Mac, men det
er længe siden. Der var nøglen beskyttet. Jeg tror faktisk problemet er
det danske software (fra Cryptomathic?) man har valgt som det der skal
bruges.

> [...]
> bonus er målt på antal brugere. Har man allerede et OCES certifikat vil
> en ny bestilling derfor ikke tælle ekstra.

Det kommer sgu' an på hvordan man måler "antal brugere".

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 11-06-07 08:52

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) skrev:
> [...]
>klienterne på Mac ved jeg ikke.
>Det virker som sagt fint (med
>passwordbeskyttet fil) som logon til Skat.

Virker fint i Thunderbird.
Med siganturen i PKCS#12-format importeres den som i Firefox
(hvis signaturen indeholder den korrekte e-mail adresse)

HUSK AT SÆTTE HOVEDADGANGSNØGLEN I THUNDERBIRD INDEN IMPORT.

>Det kommer sgu' an på hvordan man måler
>"antal brugere".

For personcertifikater: Unikke CPR-numre.

/Peter

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-06-07 18:24

On Jun 9, 2:23 am, h...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Du skal bare lave en backup på en USB disk eller på en server på dit LAN
> hvor din Mac kan læse fra. Jeg mener det skal være til en pkcs12-fil for
> at OS X Keychain kan finde ud af at importere nøglen.

Takker. Det vil jeg prøve.

> Men spørg i Mac gruppen hvis du løber ind i vanskeligheder.

I will.

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-06-07 16:11

On Jun 10, 3:27 pm, Peter Lind Damkjær <p...@lind-damkjaer.dk> wrote:

> [...]
> selv Mac-bruger, men nogle Mac-ejere påstår at dette ikke kan lade sig
> gøre med OS X Keychain. I givet fald må du ikke importere PKCS#12-filen

OK? aner ikke hvad keychain og detslige er så der er jeg godt nok på
den. Og jeg vil vædde med at ringer jeg ind til support og ævler om
keychains o.l. så siger de jeg skal bestille et nyt certifikat.

> Du kan evt. eksperimere med testcertifikaterne på
> https://www.certifikat.dk/developer/eksempler.html

Den side der er 100% sortsnak for mig. Har ingen ide om hvad der er du
prøver at vise mei. Sorry.

Jeg fatter bare ikke hvorfor TDC som har udstedt mig et certifikat
ikke kan vejlede mig til hvordan jeg bruger min signatur på en Mac?

--
Palle

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-06-07 21:04

On Jun 11, 9:46 am, Peter Lind Damkjær <p...@lind-damkjaer.dk> wrote:

> http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6330
>
> Hvis du har lavet en backup fra PC i HTML-format, kan du hoppe
> til punkt 12.

Har jeg prøvet virker ikke.

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-06-07 21:43