Best Bang for the buck?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-06-07 17:36

Med fare for at lyde som et ekko herinde af dumme spørgsmål, ja så helt
enkelt:

Jeg trænger til lidt mere sejtræk, end der er i min laptop med Centrino 1600
MHz og 1,5 Gb ram.
Og vil bygge mig en stationær maskine, men hvilken platform og CPU er det
mest fornuftige køb,
når jeg prioriterer sejtræk i Photoshop og tunge billedeapplikationer. Er
det er fornuftsbundkort, der er værd at vælge?
Gerne noget, der tager både SATAII og ATA. JEg har lidt harddiske, der gerne
må genbruges til lidt fyld.
Altså noget med minimum 2 kerner. Ram skal jeg ha masser af. Så meget som
muligt....

Grafikkort, tjah.... Der sidder et ATI 9700 i min bærbar og det er egentligt
godt nok! Noget tilsvarende med 2 DVI-stik og fornuftig kvalitet!

Jeg laver DTP, photoshoparbejde, og spiller aldrig.

BTW, hvad skal man sørge for af PSU?

Min hardwareviden peakede, under AMD-Barton/Pentium IV krigen, og trænger
til noget brushing up.
Sådan går det jo, når man går bærbar ...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 17:47

Frodo Nifinger wrote:

> Jeg laver DTP, photoshoparbejde, og spiller aldrig.

Kig ham her lidt over skulderen. Du skal have et Matrox grafikkort.

Jesper Poulsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-06-07 18:52

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Kig ham her lidt over skulderen. Du skal have et Matrox grafikkort.

Mjjoeh, jeg kan nu ikke se indlægget, da indlægget åbenbart er udløbet.
Google hjalp heller ikke

Jeg troede faktisk at det var længe siden at de andre fabriakter havde
indhentet Matrox på 2D siden?
Har faktisk haft et Matrox Parhelia og 3 17" samsung skærme indtil for 2 år
siden, da jeg blev træt af min nedbrudsplagede AMD dual CPUplatform. Så gik
jeg bærbar.

Jeg regnede faktisk med at købe et ATI eller noget i den retning. gerne med
2 DVI udgange

Men hvilken CPU og hvilket bundbrædt kan anbefales.
MSI har jo altd borget for kvalitet, men jeg er aldeles i tvivl om platform.
Jeg hælder nok mest til Intel pga min gamle maskines evne til at gå i udu.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 19:49

Frodo Nifinger wrote:

> Mjjoeh, jeg kan nu ikke se indlægget, da indlægget åbenbart er udløbet.

Det er fra i mandags.

> Men hvilken CPU og hvilket bundbrædt kan anbefales.

Kortsigtet: Intel Core 2 Duo.
Langsigtet: Athlon64 X2 (AM2).

> Jeg hælder nok mest til Intel pga min gamle maskines evne til at gå i udu.

Jeg har ikke haft de bedste erfaringer med Barton'erne. Athlon64 er
derimod problemfrit og gnidningsløst.

Hvis du seriøst overvejer 64-bit computing er der tilgengæld ingen vej
uden om AMD. AMD64 er væsentligt bedre implementeret end Intel64 (EM64T).

Jesper Poulsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-06-07 22:56

> [...]

Hvis du seriøst overvejer 64-bit computing er der tilgengæld ingen vej
uden om AMD. AMD64 er væsentligt bedre implementeret end Intel64 (EM64T).

Hmmm, Foreløbigt står den på 32 bit.
Jeg tror jeg blir lidt hængende ved Windows XP, indtil Adobe får lavet en 64
bits version af Photoshop. Så skal jeg nok gå "all in" Vista and all
Sjovt nok, så kender jeg mange med singleCPU-systemer med Barton, hvor det
bare spiller.
Min DualCPU maskine brækkede ned adskillige gange over de 4 år, jeg havde
systemet, og det var bundkort og ram og PSU, der gik til.
Jeg var igennem et Tyan Tiger MP 2460 board, 2 Iwill med samme chipset og
til sidst et MSI. alle med AMD 761 MPX chipset. 4 ramstænger bev skiftet
Havde 4 x 256 Mb Crucial ECC 266 DDR ram. Godt der var 10 års garanti på
lortet.

Til sidst blev det ene af mine hundedyre vandkølehoveder utæt, og vandet
slog mit meget dyre Parhelia grafikkort ihjel og min 1600 krs 550W True
PowerAntec EPS 12V PSU døde også.
Da havde jeg fået nok, og behovet for at være lidt mobil, gjorde, at jeg
købte en Toshiba laptop med Centrino CPU.
Den har kørt nu i snart 2 år uden at bøvse overhovedet.

Så jeg er lidt valen ved AMD. Især fordi et par stykker, jeg kender, aldrig
er blevet glade for deres AMD K8-64 bit maskiner (Singlecore ældre)

Det jeg gerne vil ha, er en maskine med noget sejtræk ved multitasking og
DTP, lissom min gamle dual CPU maskine. Bare bedre og uden bøvlet
Jeg husker stadig med fryd, hvordan den ikke var til at kvæle med nye tasks.

Et bundbrædt med SATAII RAID 0+1 kunne være rart. Jeg kompilerer ufatteligt
mange data (billeder) Det er for dyrt, bøvlet og med for stor risiko for
rod, at brænde filerne ud på DVD, så jeg foretrækker at gemme på harddiske
og så i øvrigt spejle mine data.
Jeg kunne forestille mig 2x 250 Gb i RAID 0 spejlet i RAID 1 til 2 andre 250
Gb.Diske Det er jo åbenbart ikke meget dyrere end 2 x 500 Gb i RAID 1 Så kan
jeg lige klare mig et års tid igen, før jeg skal ud og finde nye diske
Til windows og programmer vil jeg ha en enkelt 250 Gb disk i en partion.

Grafikkortet tror jeg blir noget ATI X1650 eller Geforce 7600 - de billigste
med to DVI stik.
Hey, shg har et Sapphire ATI Radeon X 1650 Pro 512 Mb DDR2 med to DVI til
643 kr. - PCI Express
Mon ikke det er brugbart.

Hmmm, hvad skal man så ha af CPU og bundbrædt? Noget med lidt sejtræk! Og
god cost/benefit!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-06-07 06:53

Frodo Nifinger wrote:

> Jeg tror jeg blir lidt hængende ved Windows XP, indtil Adobe får lavet en 64
> bits version af Photoshop. Så skal jeg nok gå "all in" Vista and all

Har du overvejet Linux?

> Sjovt nok, så kender jeg mange med singleCPU-systemer med Barton, hvor det
> bare spiller.

Jeg har mistet 7 bundkort i selskab med Barton.

> Så jeg er lidt valen ved AMD. Især fordi et par stykker, jeg kender, aldrig

Forstås. Jeg gav AMD én chance mere og det har jeg ikke fortrudt.

> Til windows og programmer vil jeg ha en enkelt 250 Gb disk i en partion.

Og der bør du nok overveje en enterprise-class disk; WD RE eller Seagate
Barracuda ES.

> Grafikkortet tror jeg blir noget ATI X1650 eller Geforce 7600 - de billigste
> med to DVI stik.

Men ikke de bedste til 2D.

> Hmmm, hvad skal man så ha af CPU og bundbrædt? Noget med lidt sejtræk! Og
> god cost/benefit!

Kender ikke så meget til Intel, så jeg vil ikke gi' noget bud

Jesper Poulsen

Fra : kjaer

Dato : 08-06-07 21:25

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mjjoeh, jeg kan nu ikke se indlægget, da indlægget åbenbart er udløbet.
> Google hjalp heller ikke

Det er vidst bare klippet forkert <

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 20:38

kjaer wrote:

> Det er vidst bare klippet forkert <

Det var skam klippet korrekt. Det er MSOE der ikke kan finde ud af
standarder.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 08-06-07 22:58

> [...]
> til noget brushing up.
> Sådan går det jo, når man går bærbar ...

Når man for 4500 kr kan få en mærkevare-pc hos tdc med en Athlon
64/4000/dual, som dog kræver opgradering med et ordentligt grafikkort, skal
man så ikke tænke sig om mere end én gang, inden man starter med at bygge
selv?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-06-07 00:01

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> 64/4000/dual, som dog kræver opgradering med et ordentligt grafikkort,
> skal man så ikke tænke sig om mere end én gang, inden man starter med at
Hmmm, Jeg har aldrig været ret begejstret for mærkevarePC'er.
Typisk er de enkelte kompponenter spændt så hårdt op som muligt.
Dvs. når man så vil opgradere lidt af maskinen, kan det ikke lade sig gøre,
fordi hardwarekonfigurationen er den maksimale for f.eks bundkortet.

Nu vil jeg så også gerne ha 1 Terrabyte ny diskplads i maskinen i en spejlet
konfiguration.
Og rigeligt med ram.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 10:44

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> godt nok! Noget tilsvarende med 2 DVI-stik og fornuftig kvalitet!
>
> Jeg laver DTP, photoshoparbejde, og spiller aldrig.

Køb en E6600 på et Intel 965 baseret motherboard og en SeaSonic S12 psu
så er du en glad mand. husk evt. en ekstra ATA controller.
Et hvilket som helst grafikkort idag er 'godt nok' hvis du vil have
mange skærme er Matrox vejen frem (deres drivere er også gode) ellers
kan du købe et hvilket som helst ATi/nVidia kort og være godt på vej med
det.

Fra : Brian Olesen

Dato : 09-06-07 22:51

Hejsa
arh noget intel core 2 duo noget asus p5b noget geforce 8600 eller 8800 gts.
et par gb ram, eller gerne 4, nu hvor de er blevet så billige.

Det behøver ikke koste det vilde nu, hvor intell jo er faldet 40 % på deres
e6600.

Mvh. bRian