Farve Laserprinter vs Blæk
Fra : Filip

Dato : 08-06-07 14:34

Hej

Jeg er ved at overveje om jeg skal invistere i en laserprinter. Nu kommer spørgsmålet om det kan svare sig at tage en med farve ovenikøbet. Jeg har godt nok en blækprinter som giver gode farveprint, men hvordan er kvaliteten på laserfarveprint? Er det lige så godt som blæk farveprint? Jeg snakker her om kvaliteten på de billige laserprintere <2.000kr

Filip

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 14:37

Filip wrote:

> Jeg er ved at overveje om jeg skal invistere i en laserprinter. Nu kommer spørgsmålet om det kan svare sig at tage en med farve ovenikøbet. Jeg har godt nok en blækprinter som giver gode farveprint, men hvordan er kvaliteten på laserfarveprint? Er det lige så godt som blæk farveprint? Jeg snakker her om kvaliteten på de billige laserprintere <2.000kr

Hvad skal du bruge printeren til?

Jesper Poulsen

Fra : Esben

Dato : 08-06-07 16:59

"Filip" <filipran@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> laserfarveprint? Er det lige så godt som blæk farveprint? Jeg snakker her
> om kvaliteten på de billige laserprintere

Fotokvalitet får du kun fra en blækprinter, hvis det er det du mener.

--
Esben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-06-07 17:45

Esben wrote:

> Fotokvalitet får du kun fra en blækprinter, hvis det er det du mener.

Samsung reklamerer med fotokvalitet på deres CLP-300.

Farvebilleder står i øvrigt hamrende flot på min Xerox Phaser 6120N.

Fordelen ved laser er bla. at farven ikke tører ud inden det bliver brugt...

Jesper Poulsen

Fra : Esben

Dato : 08-06-07 20:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Samsung reklamerer med fotokvalitet på deres CLP-300.

Ja, men det kommer næppe tæt på hvad en billig blækprinter kan levere på
godt fotopapir. På den anden side, så giver de fleste laserprintere bedre
kvalitet end blæk, på almindeligt 80 grams papir.

> Farvebilleder står i øvrigt hamrende flot på min Xerox Phaser 6120N.

Jeg kender mest til HP's printere, men generelt kan man sagtens printe et
billede ud så det bliver pænt på en farvelaser.

> Fordelen ved laser er bla. at farven ikke tører ud inden det bliver
> brugt...

Vedligehold er langt lettere med en laserprinter ja, men Filip spurgte alene
til udskriftskvalitet.

Der er fordele og ulemper ved begge typer, men vi kan først give et
ordentligt svar, når vi ved hvad han vil bruge printeren til.

--
Esben

Fra : Filip

Dato : 08-06-07 23:40

> Der er fordele og ulemper ved begge typer, men vi kan først give et
> ordentligt svar, når vi ved hvad han vil bruge printeren til.

Jeg havde tænkt mig at bruge min blækprinter til fotoudskrifter (A4 udskrifter, på fint papir, dog ikke fotopapir, da jeg normalt får fremkaldt de helt gode udskrifter af billeder proffesionelt) og en s/h laserprinter til almindelige udskrifter. Men overvejelsen gik på om jeg skulle skaffe mig af med min blækprinter til fordel for en laserprinter.

Filip

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-06-07 14:20

Filip wrote:

> Jeg havde tænkt mig at bruge min blækprinter til fotoudskrifter (A4 udskrifter, på fint papir, dog ikke fotopapir, da jeg normalt får fremkaldt de helt gode udskrifter af billeder proffesionelt) og en s/h laserprinter til almindelige udskrifter. Men overvejelsen gik på om jeg skulle skaffe mig af med min blækprinter til fordel for en laserprinter.

Send mig et billede, så skal jeg lave dig en udskrift på min farvelaser
- derefter kan du selv vurdere kvaliteten.

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-06-07 09:30

On Fri, 08 Jun 2007 18:44:41 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Samsung reklamerer med fotokvalitet på deres CLP-300.
>
>Farvebilleder står i øvrigt hamrende flot på min Xerox Phaser 6120N.
>
>Fordelen ved laser er bla. at farven ikke tører ud inden det bliver brugt...

men hvad koster det at skifte patron ell. hvad det hedder, og
hvor længe, ell. hvor mange A4 sider på en patron.
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-06-07 10:04

Ebbe Hansen wrote:
> men hvad koster det at skifte patron ell. hvad det hedder, og
> hvor længe, ell. hvor mange A4 sider på en patron.

Til min printer koster de tre farver hver 1100,- for 4500 sider. Sort
koster 700,- for 4500 sider.

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-06-07 16:23

On Sat, 09 Jun 2007 11:04:23 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Til min printer koster de tre farver hver 1100,- for 4500 sider. Sort
>koster 700,- for 4500 sider.

Tak for oplysn. det er lidt af en udskrivning. 4500 sider vil så
nok tage mig ca 10 år at udskrive, så laser er nok ikke for mig.
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-06-07 00:31

Ebbe Hansen wrote:

> Tak for oplysn. det er lidt af en udskrivning. 4500 sider vil så
> nok tage mig ca 10 år at udskrive, så laser er nok ikke for mig.

Du skal aldrig skifte toner, så...
- Og den tørrer ikke ud. Faktisk har du printer der altid virker de
næste mange, mange år.

Jesper Poulsen

Fra : Hauge

Dato : 08-06-07 20:47

Esben wrote:
> Fotokvalitet får du kun fra en blækprinter, hvis det er det du mener.

Tjaeh, den farvelaserprinter jeg bruger på arbejdet, kan sagtens hamle op
med blækprintere..
Jeg vil i hvert fald ikke bytte.

/Hauge

Fra : Esben

Dato : 08-06-07 21:04

> Tjaeh, den farvelaserprinter jeg bruger på arbejdet, kan sagtens hamle op
> med blækprintere..
> Jeg vil i hvert fald ikke bytte.

Ingen af dem jeg bruger kan, hvilken bruger du?

--
Esben

Fra : Hauge

Dato : 09-06-07 09:28

Esben wrote:
> Ingen af dem jeg bruger kan, hvilken bruger du?

Xerox Docuprint 5252

Mvh Hauge

Fra : Esben

Dato : 10-06-07 16:23

> Xerox Docuprint 5252

Det er jo også nærmere en trykmaskine end en printer. Men printer så godt,
at man fx ikke kan se rasterpunkter med det blotte øje?

--
Esben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-06-07 20:32

Esben wrote:

> Det er jo også nærmere en trykmaskine end en printer. Men printer så godt,
> at man fx ikke kan se rasterpunkter med det blotte øje?

Jeg kan ikke se rasterpunkter ved et farvetryk fra min Xerox Phaser 6120.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=172749

Jesper Poulsen

Fra : Filip

Dato : 08-06-07 23:42

> Tjaeh, den farvelaserprinter jeg bruger på arbejdet, kan sagtens hamle op
> med blækprintere..
> Jeg vil i hvert fald ikke bytte.

Når det er på arbejde gætter jeg at det ikke er den billige type farvelaserprinter som jeg startede med at spørge til - under 2000kr klassen

Filip

Fra : Hauge

Dato : 09-06-07 09:27

Hejsa
Filip wrote:
> Når det er på arbejde gætter jeg at det ikke er den billige type
> farvelaserprinter som jeg startede med at spørge til - under 2000kr
> klassen

Jæps. Men nu var det jo sådan, at der var en påstand at man ikke kunne få
ordenlig billedkvalitet på laser vs. blækprinter, og det var såmænd bare det
jeg kommenterede.. Hvis han mente i forhold til laserprinter til 2000 kr.,
så er vi enige, men det skrev han ikke.

Mvh Hauge

Fra : Filip

Dato : 09-06-07 13:38

> Hvis han mente i forhold til laserprinter til 2000 kr.,
> så er vi enige, men det skrev han ikke.

Nu skal jeg ikke være ordkløver, men hvis du mener "han" er Filip (som er mig der startede dette indlæg), så skrev jeg det faktisk i startindlæget.

"Er det lige så godt som blæk farveprint? Jeg snakker her om kvaliteten på de billige laserprintere <2.000kr"

MVH Filip