Bakskuld
Fra : Mona

Dato : 07-06-07 22:10

Nu har jeg så fundet ud af at mine bakskulder opføre mærkelig på panden
fordi de er for friske, men hvordan får jeg dem så mindre friske så de ikke
længere bukker sammen på panden. Skal jeg bare flå dem, og så lade dem stå i
køleskabet x-antal dage eller hva?

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-06-07 22:34

Mona skrev:
> [...]
> længere bukker sammen på panden. Skal jeg bare flå dem, og så lade dem stå i

Friske?? Bakskuld er i min verden ising, der er saltet/tørret og røget.
og så er de ikke friske mere. Det er svjv en gammel konserveringsform.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-06-07 22:36

Ole Larsen skrev:

> Friske?? Bakskuld er i min verden ising, der er saltet/tørret og røget.
> og så er de ikke friske mere. Det er svjv en gammel konserveringsform.

man ridser skindet:

http://www.fiskehuset.com/products/productinfo.aspx?productid=1751

Fra : Peter Westh

Dato : 07-06-07 22:40

"Mona" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke længere bukker sammen på panden. Skal jeg bare flå dem, og så lade
> dem stå i køleskabet x-antal dage eller hva?

ER der nogen der ved, hvor man kan købe sådan nogen i eller omkring
København? Fik dem på Noma for et par måneder siden, og det var ikke dårligt
(på den anden side, på Noma ville selv surstrømming nok smage godt...)

/P

Fra : Mona

Dato : 08-06-07 22:54

Jeg fik dette svar af Kirsten:

Så har du en god fiskehandler, der solgte dig friske fisk, de er næsten ikke
til at stege, men smager da bare dejligt.

Hvis du ventede med at stege din friske fisk til næste dag, så ville fisken
på panden opføre sig normalt ved stegningen.

Kirsten

Fra : Max

Dato : 08-06-07 23:32

Hej Mona

> panden fordi de er for friske, men hvordan får jeg dem så mindre

Hvordan kan en soltørret issing være for frisk ? Den kan jo have
været død i måneder.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-06-07 09:27

> [...]
> ikke længere bukker sammen på panden. Skal jeg bare flå dem, og så lade
> dem stå i køleskabet x-antal dage eller hva?

Tænk at man skulle opleve at folk ønsker at fisk skal være mindre friske.
Verden er af lave.

Steen.

Fra : Lars Holst

Dato : 09-06-07 10:29

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> said in

> Tænk at man skulle opleve at folk ønsker at fisk skal være mindre
> friske. Verden er af lave.
>
> Steen.

Det var en specialitet der især blev brugt meget på langfart i skib i
tidligere tider.

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 09-06-07 11:43

Hej Steen

> Tænk at man skulle opleve at folk ønsker at fisk skal være mindre
> friske. Verden er af lave.

Hvordan vil du lave friske bakskuld og spegesild ?

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-06-07 15:32

> Hej Steen

> Hvordan vil du lave friske bakskuld og spegesild ?

Det var jo ikke det jeg mente. Jeg tror damen snakker om friske isinger,
ikke bakskjuld, og hun spørger om hvordan man kan gøre dem mindre friske.
Jeg kender skam godt bakskjuld fra min tid i Esbjerg og jeg tror ikke de
bøjer halen op når man steger dem, sådan som helt friske fisk gør det,
lækkert forøvrigt, så ved man at den er helt frisk.

Steen.