Lader ødelagt af lynnedslag
Fra : SørenH

Dato : 07-06-07 17:59

Forleden nat var der et pragtfuldt og voldsomt tordenvejr som trak
direkte hen over os, og sendte lyn efter lyn ned i området.

HFI hjemme gik, HFI i båden gik - og desværre gik laderen osse!
Surt at skulle sige farvel til en kun 3 år gammel IUoU Mobitronic
925-012TB, som iøvrigt har fungeret upåklageligt!

I klubben har jeg erfaret at ladere på flere andre både var stået af, og
at det var sket flere gange tidligere.

Kan man virkelig ikke lave en beskyttelse som napper sådanne spidser før
de gør skade, eller er der ingen vej uden om en 230V/230V skilletrafo ?
- og hvordan ville sådan een iøvrigt reagere, og ville spidserne måske
ovenikøbet blot blive overført til sekundærsiden på båden?

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
(- nu 2300kr fattigere)

Fra : Per Kaaber

Dato : 07-06-07 21:02

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvordan ville sådan een iøvrigt reagere, og ville spidserne måske
> ovenikøbet blot blive overført til sekundærsiden på båden?

På dandelektron hjemmeside er de lidt info om lyntransienter og beskyttelse
mod dem.
http://www.dandel.dk/default.htm

De handler vist kun med momsreg.
Jeg har ikke interesser i firmaet, andet end at jeg handler med dem

--
Hilsen
Per

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-06-07 22:34

SørenH wrote:
> Forleden nat var der et pragtfuldt og voldsomt tordenvejr som trak
> direkte hen over os, og sendte lyn efter lyn ned i området.
>
> HFI hjemme gik, HFI i båden gik - og desværre gik laderen osse!

Hvor gik de hen?

> Surt at skulle sige farvel til en kun 3 år gammel IUoU Mobitronic
> 925-012TB, som iøvrigt har fungeret upåklageligt!

Har du ikke en forsikring der evt. kunne tænkes at dække skader
forårsaget af lyn?

> [...]
> - og hvordan ville sådan een iøvrigt reagere, og ville spidserne måske
> ovenikøbet blot blive overført til sekundærsiden på båden?

Lyn er svære at stoppe. De er enormt energi rige og det er meget høje
spændingstransienter på meget kort tid vi taler om. Sådanne
spændingstransienter kan få en gnist til at springe, og dermed få en
strøm til at løbe, i kontakter der ellers var afbrudt. Det er derfor at
det bliver anbefalet at trække stikket ud af div. apparater når det er
tordenvejr. Det er den eneste effektive beskyttelse du har.
Man kan med elektronikkomponenter lave mere eller mindre effektive
transientbeskyttelsesløsninger, men det vil formentlig stadig ikke kunne
tage et lynnedslag i elledningerne lige ude på vejen. Det er klart, at
jo bedre transientfilter i strømindgangen på apparatet er, jo tættere
skal lynet være før end det gør skade.
En skilletrafo vil kunne hjælpe en del, pga. den elektriske træghed i
spolerne, men det giver stadig kun beskyttelse indtil et vist punkt hvor
lynet slår igennem viklingerne.
At hive stikket ud er altid den mest effektive beskyttelse.

- Lars

Fra : SørenH

Dato : 07-06-07 23:02

Lars Kristensen skrev:

> Hvor gik de hen?
Hehe, og hvor gik Nora hen da hun gik ud ??

> Har du ikke en forsikring der evt. kunne tænkes at dække skader
> forårsaget af lyn?
Fin forsikring (Pantaenius), men med en kaskoselvrisiko på et par
tusinde er der ikke meget at hente, men jeg undersøger det!

> [...]
> lynet slår igennem viklingerne.
> At hive stikket ud er altid den mest effektive beskyttelse.
Jeps, - klart nok, men det er lissom om der ikke er den store drivkraft
til at stå op og køre til havnen, når tordenvejret sætter ind kl. 4 om
morgenen, og regnen er som een af det tyske politis vandkanoner.

Men jeg konkluderer at du ikke tror der er det store sikkerhed at hente
ved en skilletrafo ?!

Fra : claus b.p.

Dato : 08-06-07 22:31

> Men jeg konkluderer at du ikke tror der er det store sikkerhed at hente
> ved en skilletrafo ?!

Ved et lynnedslag i antennen på mit hus engang skete følgende:
Alle antennens plasticdele fordampede. Alurørene fløj til alle sider.
I antenneforstærkerens strømforsyning slog spændingen over fra sekundær til
primær, så lynafladningen fortsatte ind gennem 220V, smeltede sikringshuset,
og slog mastesikringerne. (32A)
Alt hvad der var tilsluttet 220V og tændt, fik større eller mindre skader,
en strømforsyning til en telefonsvarer sprang låget af, og landede 5m væk.
Gasfyrets elektronik stod først af efter et par dage.
Så, en skilletrafo kan måske-måske ikke, have en virkning. Men man kan da
sikre sig med nogle simple remedier, (glimlamper mm.) mod overspænding på
lysnettet, forårsaget af nedslag i ledningerne et andet sted. Og det er jo
nok det der er sket i jeres havn.

Mvh. Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 08-06-07 07:49

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse news:46688086$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> morgenen, og regnen er som een af det tyske politis vandkanoner.
>
> Men jeg konkluderer at du ikke tror der er det store sikkerhed at hente

Er vi egentlig ikke her tilbage ved den nylige tråd om brand i både, og rimeligheden i, at lade landstikket være tilsluttet en "ubeboet" båd?
Kan et lyn "knalde" laderen, kan det vel også sætte fut i andet?
Eller tager man fejl heri?

MVH
Egon

Fra : SørenH

Dato : 09-06-07 12:36

Egon Stich skrev:
> [...]
> Kan et lyn "knalde" laderen, kan det vel også sætte fut i andet?

Jeg tænkte nok at nogen ville minde om den diskussion men jeg ville
ikke skrive noget i mii oprindelige spørgsmål for ikke at pludre teksten
op unødvendigt:

Normalt har vi altid afbrudt (- på skibets landstrømsskab) men ofte
kablet liggende, og det kunne - jvnf. en kommentar højere oppe - måske
være slemt nok da lyn kan hoppe mellem afbrydergab.

Dette både af hensyn til brandfare, og af hensyn til klubbens økonomi,
selvom vi ikke har nogen regler om landstrøm.

Men netop i disse dage, hvor vi slæber grej, madvarer o.m.a. ombord, op
til vores afgang på en 3 mdrs. tur til Sverige, har vi startet
køleskabet og fylder det løbende op, og derfor er der konstant landstrøm
på laderen.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved
- nu snart med svensk gæsteflag!

Fra : TOSB

Dato : 09-06-07 19:28

Egon Stich wrote:

> [...]
> båd?
> Kan et lyn "knalde" laderen, kan det vel også sætte fut i andet?

For mit eget vedkommende, så har branden i Lynæs og andre steder medført, at
jeg ikke længere lader landstikket være tilsluttet, når jeg ikke selv er til
stede.
Udover det, så vil jeg ikke lægge mig til at sove i en plasticbåd med
landstrøm til køleskab etc.

Alt, der er tilkoblet kan i princippet være årsag til en brand uanset om det
er i en båd eller andre steder. Det er ihvertfald min egen erfaring i
relation til mit virke, hvor jeg i utallige tilfælde i mange år har skullet
udrede brandårsagen i samarbejde med el-tekniske eksperter.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : HH

Dato : 10-06-07 14:52

Hej,
Det er helt ude i hampen!
Vi tager vel heller ikke alle stråtækte huse ind om natten, fordi der
er brændt mange af dem under lynnedslag!
Eller afbryder al strømmen til helårs- eller sommerhuset fordi vi ikke
er der nogle dage?
Det må handle om, at det grej der bruges (i huse, i biler, i både, i
flyvemaskiner.................fortsæt selv) er designet til og bruges
efter de forhold som gælder.
Selvfølgelig skal man kunne have et køleskab, en lænsepumpeautomatik
eller en tyverialarm kørende når båden er forladt, og hvis det kræver
landstrøm så skal det være lavet på en måde så der ikke er unødig
risiko for brand eller andre ulykker.
Med den store grad af kabellægning af lavspændingsnettene (efterhånden
også i Nordsjælland!!!) så er overspændinger som følge af lynnedslag
efterhånden sjældne. Og lynnedslag direkte i bådene er jo kendte, men
heldigvis også sjældne selv om man skulle mene at det er uforsvarligt
at have en aluminium-lynafleder stikkende over 10m op i luften!

Hans-Henrik

PS: Til branden i Lynæs er der desværre ikke noget nyt om årsagen, de
brændte og sunkede både er nu taget op (se billeder på http://www.lynaes-havn.dk/)
Men det er vist ikke muligt at finde årsagen i de totalt udbrændte
vrag!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-07 12:57

Hej Søren,

Ja det er uheldigt. Kommer udladningen fra lyn tilstrækkelig tæt
på installationen luftkabler eller ledningsnettet under broerne.
afgives en puls som helt eller delvist ødelægger de tilsluttede
apparater.
Blot at afbryde for kontakten på broen uden at fjerne ledningen
til båden har ofte ikke den store afhjælpende virkning.
Skal en forsikring kunne anvendes skal det være en pludselig
opstået skade under betegnelsen "kortslutning" der kan finde
anvendelse.

M.h.t. HFI relæet så kan du skifte til et HPFI relæ der er
mindre følsom over for lynudladninger.
Ved udskiftning til HPFI-afbryder får du en mere driftsikker
installation, som skyldes at HPFI-afbryderen er væsentlig mindre
følsom overfor pulserende jævnstrømme (generet af elektroniske
brugsgenstande) og eksempelvis tordenvejr. Funktionen bør
afprøves en gang om måneden. Prøveknappen T trykkes ind,
hvorefter fejlstrømsafbryderen straks skal udkoble.

Er man ude at sejle/ligger i havn/eller på ankerplads vil den
forsigtige fjerne alle apparater fra ledningsnettet; men det kan
man trods alt ikke helt der er fortsat motorkomponenter,
køleskab, varmer som det ofte kræver større indgrem at frakoble.

Det vil altid være det sikreste at undlade landstrøm om man ikke
er i eller i nærheden af båden og under alle omstændigheder
fjerne forbindelsen i tordenvejr; men selvfølgelig bliver man
hjemme om natten og håber på at der ikke sker noget med båden om
natten.

Mvh/Harding

Fra : Ivar Holm

Dato : 12-06-07 13:41

En bekendt til mig oplevede en dag, at en gæstesejler på nabopladsen i den
lokale havn, satte ladekabler på sine vanter og smed de løse ender i havnen
under et optrækkende tordenvejr.

Dagen efter sejlede gæstesejleren videre, men da min bekendt kom ned i
skivet, så var alle instrumenter og elkontakter sprunget ud af skotterne.
Sagen er, at man ikke behøver blive ramt af et nedslag. Et nedslag i
nærheden giver så kraftige elektriske udladninger i luften, at
elinstallationer i nabolaget kan tage skade.

Måske er ovenstående et eksempel til efterfølgelse?

Ivar Holm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-06-07 14:29

Hej Ivar,

Ja, det er en rigtig god ide. De fås hos Nautisk Udstyr
Varenummer 364305 for 285,-. Det er en investering der er til at
bæreog bør være fast udstyr i alle sejlbåde.

Slår lynet ned og der dannes en puls i elforsyningen og
landstrømledningen er tilsluttet en elkontakt hjælper lynafleder
kablerne ikke.
Ledningen til landstrømmen skal fjernes for ikke at få lynets
puls ind gennem netledningen.

Mvh/Harding